וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אתם שואלים את הילדים שלכם אם הם מסכימים לעשות אמבטיה?

22.8.2018 / 11:07

התשובה היא ככל הנראה לא, אבל אם להאמין למחקרים בתחום ההורות, אתם עושים טעות. מסתבר שכדאי לכם לבקש את הסכמת הילדים לפני פעולות יומיומיות, וזה נכון כבר מהרגע שהם נולדים

ילד כועס. ShutterStock
תוכיחו לו שאתם מכבדים את האוטונומיה שלו. ילד כועס/ShutterStock

דמיינו לרגע שמישהו מרים אתכם מהמיטה ומעביר אתכם לחדר אחר, מלביש אתכם בבגדים שלא מוצאים חן בעיניכם או מאכיל אתכם במחית כתומה חלקלקה. נשמע מוזר? ובכן, אתם עושים את זה לילדים שלכם כל הזמן, ולא בטוח אם עצרתם פעם לחשוב שאולי שכדאי לבקש את הסכמתם.

בשנים האחרונות מתעורר דיון ער על חשיבות בקשת הסכמה ושיתוף ילדים בחינוך שלהם. בריאיון ל"הפינגטון פוסט" הדגישה הפסיכולוגית דיאנה קרסון את החשיבות של בקשת הסכמתם של תינוקות צעירים מאוד לפני ביצוע משימות שגרתיות, כמו החלפת חיתול או מקלחת.

עוד בנושא:
11 טיפים שהופכים את החיים של הורים לקצת יותר קלים
הורים, כך תיצרו חזית אחידה מול הילדים
האם הלילות שלכם גרועים יותר או פחות משל הורים אחרים?

מנגד יש שסבורים שהרעיון לפיו צריך להמתין ל"כן" מתינוק בוכה, או פעוט כעוס שלא משתף פעולה, עשוי להיראות מגוחך או מתכון להורות מתרפסת. לכולנו היו רגעים שבהם חגרנו בלחץ את הילד למושב הבטיחות לקול צווחותיו, אבל אולי יש דרך אחרת?

המפתח הוא הקשבה

כאמור, מול תינוקות קצת יותר קשה לחכות לתשובה של כן או לא, ולכן הפסיכולוגית קרסון ממליצה לספר לתינוקות את מה שאנחנו הולכים לעשות, ליצור אתם קשר עין ואז לאפשר מרחב "מוגן" לתגובתם - שינוי שפת גוף יאפשר לנו להבין אם הם מסכימים למה שקורה.

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
אני הולך להחליף לך חיתול, טוב חמוד? החלפת חיתול/ShutterStock

קרסון מציינת שחשוב להדגיש היבט מהותי בבואנו להשיג הסכמה מהתינוק: התפקיד הכפול של בכי. אם תינוק בוכה לפני החלפת חיתול, יכול להיות שהוא בוכה דווקא מפני שהוא כועס על תחושת הלכלוך שדורשת תיקון מיד ולא כי הוא מתנגד החלפה, ולכן כדאי לבצע את הפעולה לאט ובסובלנות.

זיכרו שתינוקות בוכים מחוויות חדשות, כמו כניסה מקלחת, נסיעה במכונית או שגרת הצחצוח של השן הראשונה. החוויות האלו שנראות לנו כל כך יומיות, עדיין חדשות לתינוק ויכולות לגרום לו לרגשות חזקים כמו פחד או לחץ. במקרה הזה, עדיף לחכות עד שהוא יפסיק לבכות ורק אז לבצע את המשימה - פעולה חשובה שמסמנת לו שאתם מכבדים את האוטונומיה שלו.

מה עובר להם בראש?

לפני אמבטיה למשל חשוב שתכירו לתינוק אותה, תשחקו מעט עם המים ותסבירו לו בטון רך מה צפוי לקרות. אם הוא מתחיל לבכות אפשר לעצור לרגע, לחבק ולהדגיש בפניו שאתם קשובים לו ולצרכים שאסור לדלג עליהם.

תהליך ההמתנה עד לרגע שבו התינוק יהיה מוכן עשוי להימשך זמן מה, אך מדובר בהשקעה חיובית שתשתלם לכם לאורך זמן. אם תעבדו על בניית אמון והקשבה לרגשותיו של התינוק לפני האמבטיה הראשונה, סביר להניח שבפעם הבאה הפחד כבר לא ילווה אותו, וסבב המקלחות היומי יעבור בקלות רבה יותר.

ילדה קטנה באמבטיית קצף. ShutterStock
הנגישו להם חוויות ראשונות שמפחידות אותם. ילד במקלחת/ShutterStock

היפוך תפקידים מצחיק בו הילד שלכם הופך להיות חזק ואתה עושה טעויות משעשעות יבנה להם את הביטחון העצמי. כשהילד מרגיש כך, הוא נוטה פחות להגיד "לא!" כדי להשיב לעצמו את השליטה.

ילדים נאחזים בכעס שלהם כשהם חשים חסרי אונים. הם יכולים להשתמש ב'לא' כדרך להחזיר לעצמם את הכוח, גם אם לא מדובר בעניין גדול. אתם יכולים לעקוף את הבעיה על ידי מתן אפשרות לישון בבגדיהם לילה אחד או דווקא לתת להם צאת יחפים, אבל חשוב מדי פעם לעצור ולבקש את הסכמתם. הרגעים הקטנים האלה יכולים למלא לבנות להם את הביטחון העצמי ואתם תבנו את החיבור והאמון ביניכם. כך שבפעם הבאה כשתבקשו מהם לעשות משהו, הם לא יהססו להגיד 'כן'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully