וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב הרוח כל הזמן בקרשים? זה מה שזה אומר על הבריאות שלכם

לא מבינים למה אתם מדוכאים ושפופים סתם בלי סיבה? כנראה שאתם סובלים מרמות גבוהות של דלקתיות בגופכם. מסתבר שהדרך לשלווה נפשית עוברת בחדר האחות ולא בספת הפסיכולוג

אישה מול הים. ShutterStock
עד כמה עמוק הקשר שבין דיכאון ורמות דלקתיות בגופנו? אישה מדוכאת/ShutterStock

בכל חורף העגמומיות משתלטת ומה שהכי מתחשק זה להתכרבל מתחת לשמיכה מול הטלוויזיה. מחקר אמריקאי חדש מציע הסבר אחר לתופעה המבאסת: ירידת אנרגיה ומצב רוח שלילי כמו עצב וכעס לא תמיד קשורים לגורמים חיצוניים ופסיכולוגיים אלא מעידים דווקא על רמות גבוהות יותר של דלקתיות בגוף ומהווים סימן לבריאות לקויה.

חוקרים מאוניברסיטת פן סטייט שבפנסילבניה ניסו להבין את המנגנון שעומד מאחורי התקפי מצב רוח שליליים שמתרחשים מספר פעמים ביום. האם לחץ, הזדקנות קוגניטיבית, שינויים פיזיולוגיים ורגשות הן הסיבות היחידות שגורמות למצב רוח שפוף.

עוד בנושא:
הכל בראש: האם נמצא המקור הפיזיולוגי לדיכאון?
אחת ולתמיד: כדורים נוגדי דיכאון עובדים
הקשר בין דלקת חניכיים ובין סוגי סרטן קטלניים

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
כדי לבחון את הסיבות לבאסה של יום ראשון השתמשו החוקרים בבדיקות דם/ShutterStock

הצוות ביקש מהמשתתפים - שהגיעו מרקע סוציו-אקונומי ואתני שונה - לדווח על שינוי בהרגשתם במהלך שעות היום במשך כשבועיים. כל אחד מהם עבר גם בדיקת דם שעשויה לאתר דלקות. החוקרים גילו קשר בין מצב רוח שלילי שהמשיך להצטבר במשך ימים ובין רמות גבוהות יותר של דלקתיות בגוף. דלקת היא חלק מתגובות המערכת החיסונית של הגוף לתופעות כמו זיהומים, פצעים ונזק לרקמות. דלקת כרונית עלולה לגרום למחלות רבות, כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת וכמה סוגי סרטן.

ניתוח מעמיק של התוצאות העלה שגם עיתוי המדידה היה חשוב. מגמות חזקות יותר של הקשר בין תחושת הדכדוך לבין דלקת התקיימו ככל שמצב הרוח השלילי הורגש סמוך לזמן בדיקת הדם. נתון מעניין נוסף היה קשר הפוך, שמצא קשר בין מצב רוח חיובי, עליו דיווחו גברים בלבד, ובין רמות נמוכות של דלקתיות. ההשפעה החיובית פסחה משום מה על המשתתפות במחקר.

עוד באותו נושא

8 מאכלים שנלחמים בדלקתיות בגוף ויכולים למנוע מחלות

לכתבה המלאה
עזרה נפשית. ShutterStock
לא בטוח שכדאי להתייעץ עם הפסיכולוג על העצב הגדול שתוקף אתכם בלי סיבה, אולי התשובה טמונה בבדיקת הדם שלכם/ShutterStock

המחקר הזה נחשב לחדשני, משום שחוקרים השתמשו לא רק בשאלונים בהם התבקשו המשתתפים להיזכר בדיעבד ברגשותיהם, אלא התבקשו לתארם בזמן אמת ולעבור סדרת בדיקות פיזיות. "תוצאות אלו מחייבות בחינת המשך שתבדוק כיצד התערבות בחיי היומיום יכולה לשפר את מצב הרוח ולסייע לאנשים להתמודד עם לחץ", אומרת ג'ניפר גרהם-אנגלנד, מומחית לבריאות הציבור באוניברסיטת פן סטייט, "אנחנו מקווים שהמחקר יסייע לאפיין את המנגנונים העומדים ביסוד הקשר בין דלקות כרוניות, נכות ומחלות ולקדם שיטות טיפול חדשות שיפתרו את הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully