וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה נס? גידול קטלני במוחה של ילדה בת 11 נעלם מעצמו

20.12.2018 / 14:30

רק לפני חצי שנה קיבלו הוריה של רוקסלי בת ה-11 מטקסס בשורה קשה מנשוא - בתם לקתה בגידול מוחי אלים וחשוך מרפא, אך בסריקות שנערכו לה לאחרונה לא נראה זכר לגידול. רופאים: "זה מקרה חריג ומאוד מאוד משמח"

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
הבשורה היתה קשה: הגידול הוא מסוג אגרסיבי וקטלני במיוחד. סריקות מוח/ShutterStock

הוריה של רוקסלי דוס, בת ה-11 מטקסס, מודים לאלוהים לאחר שקיבלו מרופאיה את הבשורה המפתיעה שהגידול שהיה במוחה, ושאותו אי אפשר היה לנתח, פשוט נעלם מעצמו.

דוס אובחנה לפני חצי שנה כסובלת מגידול מוחי אגרסיבי וקטלני במיוחד בשם diffuse intrinsic pontine glioma או בקיצור DIPG, ששיעורי ההישרדות ממנו נמוכים ביותר. אלא שכעת אומרים הרופאים מבית החולים דל לילדים באוסטין כי לא ניתן לזהות סימנים של הגידול בבדיקות ה-MRI שערכו לרוקסלי לאחרונה.

"זה ממש נדיר לראות לראות היעלמות מוחלטת של המחלה הזאת", אמרה ד"ר וירג'יניה הארוד, מנהלת מחלקת הנוירו-אונקולוגיה לילדים בבית החולים ואחת מהרופאות המטפלות ברוקסלי, בראיון לאתר האפינגטון פוסט. "זה מקרה חריג, לא אופייני ומאוד מאוד משמח עבור כולנו", הוסיפה.

עוד בנושא:
אישה שרצתה לפתוח אף סתום נדבקה באמבה אוכלת מוח ומתה
האם CT באמת גורם לסרטן? למחקר הזה יש תשובה
10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

רוקסלי דוס בבית החולים באוסטין, טקסס

הוריה של רוקסלי אמרו בראיון לתחנת טלוויזיה מקומית באוסטין כי הם מאמינים שמה שהציל את חייה של בתם הקטנה הוא לא פחות מנס משמים. "אנחנו מדברים על זה כל יום, זה קטע כזה במשפחה שלנו שאנחנו נוהגים לומר שאלוהים בעצמו ריפא את רוקסלי", אמרה אמה ג'נה דוס.

DIPG הוא גידול שמתפתח מתאי גליאליים, שהם סוג של תאים תומכים באזור גזע המוח. מדובר בגידול שפוגע בדרך כלל בילדים בגילאי בי"ס יסודי, ממש כמו רוקסלי. על פי נתונים של בית החולים המחקרי לילדים ע"ש סנט ג'וד, בין 10 ל-20 אחוזים מכלל גידולי המוח שמתגלים בילדים הם DIPG.

עוד באותו נושא

דו"ח: מקרי הסרטן עלו ב-40 אחוזים בקרב ילדים ובני נוער

לכתבה המלאה

הפרוגנוזה עגומה

מאחר שגזע המוח אחראי על תפקודים פיזיולוגיים חיוניים, ילדים שסובלים מגידולי DIPG עלולים לחוות פגיעה בתפקודים בסיסיים כמו הליכה, בליעה וראייה. תסמינים אופייניים נוספים של הגידול הזה הם כאבי ראש ובחילות.

הפרוגנוזה עבור המאובחנים עם הגידול הזאת היא "עגומה", לדברי ד"ר הארוד. "אין לנו תרופה או טיפול יעיל עבורו. זו נחשבת לאבחנה סופנית", הסבירה.

ביוני האחרון, לאחר שסבלה מספר שבועות מכאבי ראש ואובדן ראייה, מסרו הרופאים לרוקסלי ולמשפחתה את האבחנה הקשה: הגידול חדר לתוך גזע המוח שלה, דבר שהפך את האופציה הכירורגית להסרתו לבלתי אפשרית. הרופאים החליטו לנסות טיפולי הקרנות בניסיון נואש לכווץ או לפחות לייצב את הגידול ולמנוע ממנו לגדול עוד יותר. הקרנות נמצאו כיעילות בהארכת חייהם של חולי DIPG בשלושה-שישה חודשים, אך אין בכוחם לרפא את החולים או להצילם.

ד"ר הארוד סיפרה שלאחר מתן האבחנה היא ניהלה שיחה פתוחה וכנה עם הוריה של רוקסלי, ועודדה אותם להפיק את המרב מהזמן שנותר לה לחיות.

"הגידול פשוט לא היה שם"

רוקסלי עברה 6 שבועות של טיפולי קרינה. לאחר כארבעה שבועות של התאוששות מהטיפולים הקשים, בספטמבר היא עברה סריקת MRI נוספת, כדי להעריך את מצב הגידול. אז הבחינה ד"ר הארוד במשהו יוצא דופן. הגידול הגיב לטיפולי הקרינה באופן חסר תקדים, לדבריה. "הגידול פשוט לא היה שם, לא היה מה למדוד. בקושי יכולנו להבחין אפילו בנפיחות או בסימנים עקיפים אחרים שיעידו שאי פעם היה שם גידול", היא נזכרת.

לדברי הארוד, היא עצמה מעולם לא ראתה תגובה דומה של גידול מהסוג הזה לטיפולי קרינה באחד ממטופליה האחרים לאורך השנים, אם כי היא שמעה מרופאים אחרים שהיה מספר מאוד קטן של מקרים דומים בעבר.

רופאה בוחנת סריקות מוח. ShutterStock
הגידול הגיב לטיפולי הקרינה באופן חסר תקדים. רופאה בוחנת סריקות מוח/ShutterStock

הרופאה אמרה כי יש לה תחושה שהתוצאות החיוביות של הטיפול קשורות לביולוגיה המאוד מסויימת של הגידול שהתפתח בגזע המוח של רוקסלי. אולם, משום שמדובר באזור במוח שרגיש מאוד להתערבויות, ובכלל זה גם ביופסיות, יהיה קשה לחוקרים לנתח את הגנטיקה והגנום של הגידול של רוקסלי כדי לנסות להבין למה דווקא הוא הגיב בצורה כה דרמטית לקרינה, בזמן שבכל כך הרבה מקרים של ילדים חולים אחרים הקרינה אינה מועילה.

כדי לאבחן גידול כ-DIPG אין צורך לעשות לו ביופסיה, וישנן דרכים אחרות להגיע לאבחנה, ולדברי הארוד משפחתה של רוקסלי מסרבת לבצע ביופסיה כדי שלא לסכן אותה שלא לצורך.

למרות ההתפתחות האופטימית במצבה, רוקסלי עדיין לא יצאה מכלל סכנה באופן מוחלט. ד"ר הארוד הסבירה שמכיוון שמדובר בגידול שידוע כמאוד אגרסיבי, הרופאים בבית החולים שבו רוקסלי מטופלת החליטו להמשיך בטיפולי הקרינה. בנוסף, רוקסלי משתתפת בימים אלה בניסוי קליני לתרופה שתמשיך להלחם בגידול שבו לקתה.

הם סבורים שמדובר בנס אלוהי - רוקסלי דוס ומשפחתה

"אף אחד מאיתנו לא רוצה להמעיט בערכו של הגידול הזה. אנחנו חייבים להיות ערניים מאוד, לעקוב אחריה ולבצע סריקות MRI גם בעתיד, ולעשות כמיטב יכולתנו כדי להבטיח שהיא תישאר בבריאות טובה גם בשנים הבאות", אמרה ד"ר הארוד והוסיפה כי היא ועמיתיה המטפלים ברוקסלי נוקטים ב"אופטימיות זהירה" לגבי המשמעות שיש להעלמות הגידול.

בתוך כך משפחתה וחבריה של רוקסלי אומרים כי הם קיבלו את הנס שלו פיללו במשך חודשים. "השבח לאל ולנסי רפואתו ותודה לאלוהים על דמעות שמחה שנראה לי שלעולם לא אפסיק להזיל!", כתבה ג'נה דוס בעמוד הפייסבוק שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully