וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: מקרי הסרטן עלו ב-40 אחוזים בקרב ילדים ובני נוער

6.9.2016 / 13:39

הדו"ח הבריטי מעלה ממצאים מדאיגים באשר לאחוזי התחלואה אצל ילדים ובני נוער וטוען כי האשמים העיקריים הם זיהום האוויר, הקרינה והמסכים שאנחנו כל היום דבוקים אליהם. ומה המצב בישראל?

עריכה: ניר חן

החיים המודרניים הורגים אותנו, אבל הם בעיקר הורגים את הילדים שלנו. אנליזה חדשה שהתפרסמה על ידי הממשלה הבריטית, קובעת כי מקרי הסרטן בקרב צעירים ב-16 השנים האחרונות, עלו ב-40 אחוזים. הסיבה לטענת הדו"ח היא בעיקרה זיהום אוויר, תזונה ירודה, חומרי הדברה וקרינה.

הדו"ח שהופק על ידי קרן הצדקה לילדים חולי סרטן בבריטניה, מצא כי בהשוואה לשנת 1998- השנה הראשונה שבה הדו"ח יצא - בשנת 2016, היו 1,300 מקרים יותר של צעירים חולי סרטן. העלייה ניכרת יותר בקרב בני נוער בגילאי 15 ומעלה ועד לצעירים בגילאי 24. בשכבת גיל זו עלו מספר המקרים של החולים בסרטן מ-10 על כל 100 אלף אנשים, ל-16 מקרים. לדברי החוקרים, העלייה במספרים יכולה להיות משויכת בשיפור אבחון הסרטן, אך הרוב ככל הנראה הוא באשמת הגורמים הסביבתיים.

לטענת עורכי הדו"ח, זיהום אוויר הוא ללא ספק הגורם המשפיע ביותר על העלייה בתחלואה והוא אחראי על 40 אחוזים מתוכה. אבל גם לגורמים אחרים יש השפעה ניכרת על התוצאות. בין הגורמים שדווחו נמצאו מגפת ההשמנה, חומרי הדברה ומסיסים שנשאפים בזמן ההיריון, הפרעה של תאורת המסכים על השעון הביולוגי, קרינה של מכשירי CT ומכשירים רפואיים אחרים, עישון בזמן ההיריון ולאחריו, שדות מגנטיים, קרינה וגם גאדג'טים שנמצאים בכל בית.

עוד בנושא:
עצוב: 1 מכל 5 חולי סרטן, חולה בפעם השניה
נחמן בן ה-14 כתב להוריו לפני שמת מסרטן: "סליחה, קשה לי לסבול יותר"
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים

אובך בשמי תל אביב. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
זיהום אוויר אחראי על כ-40% ממקרי הסרטן בבני נוער וילדים/ניב אהרונסון

"כשאתם מסתכלים על סוגי סרטן, כמו לוקמיה אצל ילדים, אין ספק שלגורמים סביבתיים יש השפעה מכרעת", הסביר אחד מיועצי הדו"ח, פרופסור דניס האנשו מאוניברסיטת בריסטול. "היינו המומים לראות את המספרים. הרבה מאוד גורמים סביבתיים נמצאו כמסרטנים, וביניהם כאמור זיהום אויר וחומרי הדברה מסיסים. היו לא מעט מחקרים שעסקו בתזונת האם בדיאטה והשפעת האור בלילה, מה שמסביר למה לעובדי משמרות יש לא מעט בעיות בריאותיות". לדבריו, כל הגורמים האלה מתחברים יחדיו, ומי שמשלם את המחיר הכבד ביותר הוא בני הנוער. הבעיה היא שאף אחד לא יכול להיות מחוסן מפני כל הדברים האלה. "זה מרגיש לפעמים כמו להילחם בקרב אבוד מראש", אמר פרופסור האנשו.

עוד באותו נושא

תינוקת השתתפה בניסוי רפואי שמעולם לא נוסה על בני אדם – והחלימה מסרטן

לכתבה המלאה

המספרים הוכפלו

על פי הנתונים של הדו"ח, כ-4,000 ילדים וצעירים מאובחנים כל שנה עם סרטן באנגליה, והוא גורם המוות המוביל אצל ילדים מגילאי שנה ועד 14. בישראל על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מאובחנים כל שנה כ-400-500 ילדים ובני נוער עם סרטן. לוקמיה של ילדים מהווה כשליש מהמקרים ולאחריה, גידולים סרטניים במוח (מדולובלסטומה, אסטרוציטומה) המהווים 15 עד 20 אחוזים, מחלת סרטן במערכת הלימפה (לימפומה ע"ש הודג'קין, ע"ש בירקיט או אחרים) המהווה כ10 עד 15 אחוזים מכלל הילדים חולי סרטן. על פי נתוני הדו"ח באנגליה, שיעור המקרים של סרטן המעי הגס בצעירים ובילדים עלה ב-200 אחוזים מאז 1998, ומספר המקרים של סרטן בלוטת התריס הוכפל.

למרות הממצאים המדאיגים, חלק מהחוקרים חושבים כי עוד מוקדם להעריך מה הגורמים שאחראים לעלייה המדאיגה במקרי הסרטן וכי לגנטיקה יש עדיין תפקיד מאוד מרכזי. הם מבהירים כי למרות המספרים הגבוהים, עדיין מדובר באחוזים נמוכים לעומת מבוגרים.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully