וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברית? חיסון? חוקרים מצאו דרך קלה במיוחד להקל על כאב של תינוקות

20.12.2018 / 7:02

האם מגע נעים יכול לשמש כמשכך כאבים טבעי ללא תופעות לוואי? מחקר בריטי מגלה שתינוקות מגיבים באופן חיובי לליטוף שמפחית את תחושת הכאב לפני בדיקות רפואיות. החדשות הטובות הן שהאפקט משפיע גם על מבוגרים

גבר מחבק תינוק. ShutterStock
למגע יש כוח בלתי מבוטל בהשפעה על אזורי הכאב במוחם של תינוקות. תינוק ואביו/ShutterStock

ליטוף עדין של התינוק לפני טיפולים רפואיים עשוי להפחית את הפעילות במוחו שקשורה לחוויות כואבות. מחקר בריטי חדש מוכיח שנגיעה קלה יכולה להקל על התינוק באופן יעיל לפני הליכים רפואיים הכרחיים וכואבים.

"הורים כבר נוהגים ללטף באופן אינטואיטיבי את התינוקות שלהם בצורה שמצאנו שהיא אופטימלית", מסבירה פרופ' רבקה סלייטר, חוקרת בתחום בריאות הילד באוניברסיטת אוקספורד, שחקרה את הנושא יחד עם עמיתים מאוניברסיטת ג'ון מורס בליברפול, "אם נוכל להבין טוב יותר את התשתית הנוירוביולוגית של טכניקות מגע שונות, כמו עיסוי, נוכל להנחות הורים כיצד להקל על כאבו את התינוקות שלהם".

עוד בנושא:
האפקט המרפא של חיבוק
הסיבות לכאבי בטן אצל תינוקות
מתקשים להבין למה התינוק שלכם בוכה? האפליקציה שמפענחת בכי תינוקות

החוקרים בדקו את תגובות הכאב של הפעוטות לבדיקות דם רפואיות על ידי התבוננות בהתנהגותם וניטור פעילותם המוחית. חברי הצוות של פרופ' סלייטר ליטפו בעדינות את עורם של מחצית מהתינוקות עם מברשת רכה ממש לפני ביצוע בדיקת הדם. בדיקת הדם גירתה את מוחם של התינוקות ובקרב מי שקיבל ליטוף נרשמה ירידה בפעילות המוחית שאחראית על האזורים שרגישים לכאב. עם זאת, למרות המגע הקל, רוב התינוקות עדיין נעו בחוסר שקט והפעילו רפלקסים בזמן הבדיקה המכאיבה.

ליטוף תינוק. ShutterStock
גם מבוגרים נהנים מהאפקט החיובי. ליטוף תינוק/ShutterStock

"שיערנו שהליטוף יצמצם את הפעילות המוחית שקשורה בכאב, ולכן שמחנו לראות את זה בפועל, אך לא צפינו שהתינוקות ירחיקו את איבריהם הרחק מהצוות הרפואי שמבצע עליהם את הבדיקה", אומרת פרופ' סלייטר. "יכול להיות שההתערבות שלנו יצרה דיסוננס בין תנועת הגפיים ופעילות המוח".

כדי לבצע ליטוף הנכון יש חוקים שצריך להקפיד עליהם. המהירות האופטימלית של המגע היעיל להפחתת כאב עומדת על כ-3 סנטימטרים לשנייה, מהירות שמפעילה קבוצה של תאי עצב בעור שנקראים C-toucher afferents, שעשויים להפחית כאב גם אצל מבוגרים. עד כה לא היה ברור אם התגובה בעצבים הללו מולדת או שמתפתחת לאורך זמן.

סלייטר מוסיפה שההשפעה החיובית על תאי העצב אצל תינוקות עשויה להסביר השלכות נוספות של התערבות על בסיס מגע, כמו למשל טיפול "עור לעור", בו מצמידים פגים ותינוקות על העור החשוף של ההורה כדרך לעודד קשר בינו לבין התינוק ואולי להפחית כאבים וחרדות. החוקרת וקבוצתה הודיעו שהם מתכוונים לחזור על הניסוי שלהם בפגים, שמצויים בשלב מוקדם יותר בהתפתחות החושית. "המחקר הוכיח שמגע עשוי להגביר את הקשר עם ההורים, להפחית לחץ הן על הורים והן על תינוק, ולהקטין את משך השהות בבית החולים", סיכמה סלייטר, "למגע כנראה יש פוטנציאל כמשכך כאבים ללא הסכנות של תופעות לוואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully