וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצליחים להילחם בזיעה? הכירו את הפתרונות הרפואיים

בחסות מדיסון פארמה, בחסות מדיסון פארמה

9.12.2018 / 10:40

סטיק, רולר, ספריי - ניסיתם כבר את כולם אבל אף דאודורנט לא מצליח לשמור עליכם יבשים לאורך כל היום? אולי הפתרון לא נמצא על מדפי הפארם. אם אתם סובלים מהזעת יתר, כדאי שתכירו גם את הפתרונות הרפואיים

אישה מזיעה. ShutterStock
זה קורה גם בחורף. אישה מזיעה/ShutterStock

אי אפשר לפספס את הפרסומות למוצרי הטיפוח שמציעות הגנה מלאה ומתמשכת מהזיעה למשך כל שעות היום. בעוד שלרוב האנשים ההגנה הזאת בהחלט תספיק ותמנע את הכתמים המביכים באזור בית השחי, חלק מהאנשים ככל הנראה לא ימצאו בהם את המזור לבעיה. אז למה אנשים מסוימים מזיעים יותר מאחרים והאם יש דרך רפואית לפתור את זה? שאלנו את ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור.

"מנגנון הזעה תקין נועד לשמירה על טמפרטורה תקינה של הגוף ומניעת התחממות יתר. אצל אלו הסובלים מהזעת יתר המנגנון הזה לקוי והם מזיעים בעודף ולא בהכרח כתגובה להתחממות של הגוף, אלא במצבים של התרגשות, למשל. הבעיה מתחילה להתבטא סביב גיל ההתבגרות", היא מסבירה. הסיבה לכך, לדבריה, טרם פוצחה במלואה. בעבר היו תיאוריות שגרסו כי לאנשים אלו יש יותר בלוטות זיעה, אך היום חושבים שמדובר בעצבוב יתר של בלוטות הזיעה - כלומר יותר תאי עצב באזור הזה. לא פעם קיים רקע משפחתי ויותר מבן משפחה אחד סובל מבעיה זו. האזורים הנפוצים להזעת יתר הם בתי שחי, כפות ידיים וכפות רגליים.

זיעת יתר עלולה לנבוע גם מסטרס מתמשך, שימוש בתרופות מסוימות, צריכה מוגברת של אלכוהול או סמים, מחלות כמו פעילות יתר של בלוטת התריס או פרקינסון ואפילו, כמו שכולנו יודעים, חיבה מיוחדת למזונות חריפים. כיום בעזרת תשאול פשוט ובדיקות שגרתיות ניתן להבין את מקור הבעיה הגורמת להזעה המוגברת.

ד"ר לנדאו מסבירה כי בעוד שמדובר בהפרעה שעלולה להשפיע רבות על איכות החיים, לא כולם מודעים לכך שמדובר במצב רפואי שיש לו פתרונות רפואיים יעילים למדי. "מכיוון שאנשים רבים זוכרים את עצמם מזיעים בעודף מגיל צעיר, הם נוטים לקבל זאת כגזירה משמים", היא מספרת. הנה העצות שלה לטיפול בהזעת יתר:

sheen-shitof

עוד באותו נושא

רטוב גם מתחת למעיל: איך מתגברים על הזעת יתר בחורף?

מדיסון פארמה

הזעת יתר באזור בית השחי

"במקרה של כתמים רטובים שמתפשטים באזור בתי שחי - אפשר להבין מדוע מצב זה עלול להיות מביך במיוחד. אני נחשפת למטופלים שלובשים רק חולצות שחורות, כי עליהן פחות רואים את הכתמים הרטובים", מציינת ד"ר לנדאו. "אחרים מספרים שהם לא מוותרים על חולצה להחלפה בתיק, בעוד שחלק מהאנשים אפילו עוזבים לפעמים את העבודה באמצע היום כדי להחליף בגדים".

האופציות הטיפוליות להזעת יתר בבתי שחי כוללות שימוש באנטי פרספרנטים במריחה, הפועלים במנגנון של סתימת מוצא בלוטות הזיעה ונמרחים בדומה לדיאודורנט, זריקות מקומיות לעור בית השחי של תכשיר המעכב שחרור זיעה מהבלוטות, טיפול הנעשה על ידי רופא והשפעתו נמשכת כחצי שנה, ניתוק כירורגי של העצב המעצבב את הבלוטות (ניתוח בהרדמה כללית) או צריבה של בלוטות הזיעה על ידי גלי חום הדומים לאלה של מכשיר מיקרו.

הזעה בכפות הידיים

"הזעת יתר בכפות הידיים עלולה לשבש את החיים אפילו יותר מהזעת יתר בבתי השחי. מעבר להיבט החברתי, הזעת יתר מהסוג הזה עלולה גם לגרום להפרעה תפקודית", מבהירה ד"ר לנדאו. "אנשים פוסלים את עצמם ממיונים לתפקידים הדורשים מוטוריקה עדינה וחוששים מפני פגישות שבהן יידרשו ללחוץ ידיים".

זיעה בכף היד. ShutterStock
עלול לגרום להפרעה תפקודית. הזעה בכף היד/ShutterStock

הטיפול בהזעה בכפות הידיים אמנם מורכב קצת יותר מזה שמותאם להפחתת ההזעה בבתי השחי, אולם ד"ר לנדאו מדגישה כי גם במקרה הזה קיימות מגוון אופציות רפואיות לשיפור המצב. האופציות הטיפוליות להזעת יתר בכפות ידיים כוללות שימוש באנטי פרספרנטים במריחה, הפועלים במנגנון של סתימת מוצא בלוטות הזיעה ונמרחים בדומה לדיאודורנט, יונטופורזיס, מכשיר הדורש השריה של הידיים ל-20 דקות כל יום ואחר כך פעמיים בשבוע, זריקות מקומיות לעור בית השחי של תכשיר המעכב שחרור זיעה מהבלוטות, טיפול הנעשה על ידי רופא והשפעתו נמשכת כחצי שנה, או ניתוק כירורורגי של העצב המעצבב את הבלוטות ( ניתוח בהרדמה כללית).

בכל מקרה, אם הבעיה של הזעת יתר משפיעה רבות על אורח החיים שלכם, חשוב שלא להזניח אותה, לקחת יוזמה, לשוחח עליה עם הרופא המטפל ולמצוא ביחד את האסטרטגיה הנכונה ביותר לשיפור אורח החיים שלכם.

בואו לבדוק האם ייתכן שאתם סובלים מהזעת יתר

תוכן המאמר הינו כללי ואינו בא להחליף התייעצות עם הרופא המטפל

מומלץ לבצע המשך בירור המצב הרפואי ולפנות הרופא המטפל. לרשימת רופאים לאבחון וייעוץ לחצו כאן

בחסות מדיסון פארמה, בחסות מדיסון פארמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully