וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סיבות לשיניים צהובות ומה אתם יכולים לעשות לגבי זה

ד"ר ספי פורת, מאמר אורח

6.12.2018 / 7:25

ידעתם שגם יין לבן עלול להכתים את השיניים שלכם ולגרום להן להצהיב? אם אתם מתבאסים מגוון השיניים שלכם, הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת על מניעה וגם על צעדים שיחזירו את הלובן הצחור לחיוך שלכם

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

בסרטון: לא תאמינו איזה גועל אפשר למצוא במברשת השיניים שלכם

גם אתם חושבים פעמיים לפני שאתם מחייכים בגלל מצב השיניים שלכם? ובכן, אתם דווקא יכולים לחייך כי האמת היא שאתם ממש לא לבד. הרבה אנשים, גם כאלה שמקפידים לשמור על היגיינת הפה, סובלים מגוון צהבהב בשיניים, שלא תמיד מעיד על בריאות לקויה, אלא עשוי להיגרם ממגוון רחב של סיבות - ברורות יותר ופחות. מה גורם לשיניים להצהיב ומה ניתן לעשות כדי למנוע את זה או לטפל במצב קיים?

עוד בנושא:
בגלל הסטרס? לא תאמינו מה קרה לשיניים של דמי מור
רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח
חשוב לדעת: גם כאב שיניים עלול להרוג

הנה חמש סיבות שיכולות לגרום לשיניים שלכם להצהיב:

1. בגלל הסיגריות

מחקר שנערך ב-2005 מצא כי כ-28 אחוזים מהמעשנים סובלים משיניים צהובות ברמה כלשהי, זאת לעומת כ-15 אחוזים בלבד בקרב לא מעשנים. הסיבה היא שניקוטין וכימיקלים נוספים בסיגריה מחלחלים לתוך זגוגית השן (אמייל), השכבה שמצפה את השן. חומרים אלו למעשה "צובעים" את השכבה הזאת בגוון הצהוב הידוע לשמצה.

עוד באותו נושא

7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

לכתבה המלאה
שיניים צהובות. ShutterStock
גם מאכלים שנחשבים בריאים עלולים לגרום לשיניים להצהיב. שיניים צהובות/ShutterStock

2. בגלל מה שאתם אוכלים

מאכלים מסוימים, גם כאלה שנחשבים בריאים לגופנו, עלולים להצהיב את השיניים. רוב האנשים יודעים שממתקים ומאכלים עתירי סוכרים אינם בריאים לשיניים ומגבירים את הסיכון לעששת, אך אולי תופתעו לגלות שברשימה זו נכללים גם מאכלים בריאים כמו פירות הדר (ובהם תפוזים, לימונים וקלמנטינות), אוכמניות, רימונים, סלק, עגבניות ודובדבנים.

3. בגלל מה שאתם שותים

גם משקאות מסוימים צובעים את השיניים, והחדשות הרעות הן שאלו כנראה המשקאות שיהיה לכם הכי קשה להיפרד מהם. הרשימה המפוקפקת הזאת כוללת קפה, תה שחור ויין - אדום או לבן.

כוס יין לבן. ShutterStock
לא רק קפה ויין אדום, גם יין לבן מכתים את זגוגית השן. כוס יין לבן/ShutterStock

4. בגלל אבא ואמא

גנים שונים עלולים להשפיע על צבע השיניים ועל מבנה הנקבוביות בזגוגית השן. זגוגית שמכילה יותר נקבוביות גם עלולה להיות מוכתמת יותר בקלות. חשוב להבין שגנטיקה בעייתית לא אומרת שנגזר עליכם לחיות עם שיניים צהובות - אלא שפשוט תצטרכו להשקיע קצת יותר כדי לשמור על הגוון הלבן שלהן.

5. בגלל המצב הרפואי שלכם

טיפולים אנטיביוטיים מסוימים יכולים להשפיע על צבע השיניים, בייחוד בקרב ילדים ובני נוער. בנוסף, תרופות לאלרגיה וללחץ דם גבוה יכולות לגרום להשפעה דומה, כמו גם מחלות הקשורות בכבד. גם מטופלים בכימותרפיה או בהקרנות יכולים לסבול מהצהבה של השיניים כתוצאה מתופעות הלוואי של הטיפול המורכב.

שטיפת פה. ShutterStock
זה אירוני, אבל חלק משטיפות הפה עלולות להכתים את השיניים. אישה שוטפת את פיה במי פה/ShutterStock

בנוסף, באופן די אירוני, חלק משטיפות הפה שאמורות להגן על השיניים והחניכיים, דווקא עלולות להכתים את השן במקרים מסוימים. מדובר בשטיפות פה שמכילות חומר בשם "כלור הקסידין" - אך במקרה כזה הנזק הוא לא קבוע ואפשר להסיר את הכתמים בטיפול אצל שיננית.

אז איך אפשר להלבין את השיניים בחזרה?

1. תחזוקה שוטפת - צחצוח שיניים פעמיים ביום לא תמיד מספיק. מומלץ לצחצח אותן גם פעם נוספת אחרי ארוחת הצהריים וכן, להקפיד לנקות את שאריות המזון שהצטברו בין השיניים באמצעות חוט דנטלי או מכשיר זרם סילון שמתחבר לברז ומאפשר ניקוי עמוק ויסודי של האזור שבין השיניים.

2. מגע מקצועי - לא משנה כמה תקפידו על ניקיון השיניים, כנראה שלעולם לא תעשו את זה בצורה טובה ויסודית כמו שיננית מוסמכת. לכן, מומלץ לקבוע תור לניקוי אחת לשלושה חודשים כדי להבטיח שמירה מיטבית על השיניים מכל הבחינות.

שיניים לבנות שיניים צהובות. ShutterStock
אין כמו המגע המקצועי של שיננית להותרת שיניים לבנות ונקיות. שיניים לבנות לעומת שיניים צהובות/ShutterStock

3. תפריט מאוזן - אחרי שסיפרנו לכם אילו מאכלים יהרסו את צבע השיניים, הגיע הזמן שנשתף אתכם גם במאכלים שיעזרו להשיג שיניים לבנות יותר. תפוחים, אגסים וגזר ואפילו מסטיק ללא סוכר אחרי הארוחה, תורמים לייצור מוגבר של רוק שעוזר לנקות שאריות מזון מהשיניים.

4. מים - אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על השיניים לבנות היא לנקות אותן כל הזמן. בעוד שמשקאות ממותקים יגבירו את הסיכון להצהבת השיניים, מים יעשו בדיוק את ההיפך. שתיית כמות גדולה של מים בכל יום לא רק תשמור על השיניים, אלא תשפר את הבריאות שלכם בהמון מובנים חשובים.

5. הלבנה מקצועית - כיום ניתן לבצע הלבנת שיניים בעצמכם - בזמן ובמקום הנוחים לכם. כדי לבצע הלבנת שיניים ביתית, ראשית פונים לרופא שיניים שיכין בעבורכם קשתית שמתאימה למבנה הפה שלכם. על הקשתית מורחים ג'ל שקוף שמלבין את השיניים במשך הלילה. בחלק מהמקרים תראו תוצאות אחרי לילה אחד, בעוד שבמקרים אחרים זה ייקח עד שבועיים.

אם אין לכם סבלנות לחכות כל כך הרבה, או במידה ואתם לא רוצים את האחריות של ביצוע הטיפול בעצמכם, תוכלו לבצע גם הלבנת שיניים מהירה במרפאת שיניים מוסמכת.

במקרים בהם מסיבות שונות לא ניתן לבצע הלבנת שיניים, ניתן לצפות את השיניים בעלי חרסינה לבנים - למינייטס, אשר נותנים לשן מראה נוצץ וצחור.

ד"ר ספי פורת הוא מנהל מרפאת שיניים בכפר סבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully