וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה תינוקות בועטים ברחם?

4.12.2018 / 6:47

יש מי שחושבים שמדובר בסימן למצוקה ויש מי שסבור שאולי זה חלק מהצורך האבולוציוני שלהם לתרגל הליכה. למה בעצם תינוקות בועטים כשהם בבטן? מחקר בריטי מציע הסבר חדש לאחת התופעות הכי מרגשות שיש בזמן ההריון

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
זוכרת את הרגע שבו הוא בעט לראשונה? צילום אולטרסאונד של תינוק ברחם/ShutterStock

אחד מציוני הדרך הכי חשובים בהריון, הוא הרגע שבו הוא בועט לראשונה בבטן. לפעמים זה כואב, לפעמים זה מצחיק או מפחיד אבל מה שבטוח הוא שאת לא יכולה לפספס את התחושה המיוחדת הזאת. הסיבות להרגל האבולוציוני הזה עדיין לא ברורות לגמרי. מחקר חדש מנסה להציע הסבר אפשרי לתופעה: יכול להיות שהתינוק "ממפה" את גופו וחוקר את סביבתו.

במחקר שנערך ביוניברסיטי קולג' בלונדון ופורסם לאחרונה בכתב העת Scientific Reports ניתחה קבוצת חוקרים את גלי המוח של 19 תינוקות בני יומיים שנולדו בין השבוע ה-31 ל-42 להריון, חלקם נולדו מוקדם יותר ולכן הניחו שהם עדיין נמצאים ברחם. כשהתינוקות בעטו, נרשמה פעילות באזור שאחראי במוח לקלט סנסורי שמסייע להם "להכיר" את גופם. בדיקת גלי המוח בוצעה באמצעות חיבור חיישנים קטנים לקרקפת שהתריעו על אותות חשמליים שמיוצרים על ידי תאים במוח.

עוד בנושא:
7 דברים מדהימים שלא ידעתם שהתינוק שלכם יכול לעשות
האם הבעיטות של העובר ברחם עלולות להיות מסוכנות?
העובר "בעט" חזק מדי, האם הובהלה לניתוח בסכנת חיים

אישה בהריון. ShutterStock
רוב הנשים מתחילות להרגיש את התינוק החל מהשבוע ה-16. אישה הרה מחזיקה את בטנה/ShutterStock

גלי המוח נבדקו בשלב שבו התינוקות היו בשנת REM, השלב שבו העיניים מרצדות במהירות והמוח פעיל מאוד בזמן שהוא חולם חלומות. בזמן ה-REM זוהו בניטור התינוקות תנועות עיניים וגפיים ערות במיוחד שהפעילו את האזור במוח שאחראי על הקלט חושי ומכונה קליפת המוח הסומטוסנסורי.

גלי המוח הללו היו חזקים במיוחד בקרב תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-40 והם הפסיקו לפעול ככל שהתינוקות גדלו. "התנועה הספונטנית והרצון לקבל פידבק מהסביבה במהלך תקופת ההתפתחות המוקדמת נובעת מהצורך לבצע מיפוי סביבתי של הגוף שלו. זו תופעה שמתקיימת גם אצל בעלי חיים כמו חולדות למשל, אנחנו הוכחנו שזה נכון גם לגבי בני אדם", אומר אחד מחברי המחקר ד"ר לורנצו פבריצי.

עוד באותו נושא

וואלה? 5 דברים מפתיעים שלמדנו השנה על הורות

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
הוא מייצר מעין "מפה סביבתית" של הגוף שלו כשהוא בועט. תינוק ברחם/ShutterStock

רוב הנשים ההרות מתחילות להרגיש את התינוק החל מהשבוע ה-16 להריונן. יש מי שחוות את התנועות כבעיטה, רפרוף על דפנות הרחם או גלגול שהעובר מבצע יותר ויותר ככל שההריון מתקדם.

החוקרים סבורים שמחקרם מספק ממצאים חשובים שנוגעים לצורך בתכנון מדוקדק של סביבת השינה של התינוק בשבועות הראשונים לחייו. "כבר היום מקפידים בבתי החולים לייצר סביבה אופטימלית לתינוקות שנולדו מוקדם יותר כשהם מעורסלים", סיכמה ראש צוות המחקר קימברלי וייטהד. החוקרת הוסיפה שרצוי לשמר תחושות אלה גם מאוחר יותר בבית. "תינוקות רכים צריכים מעין קן משלהם במיטתם כך שכשהם יוכלו לבעוט בשנתם כאילו שהם עדיין בתוך הרחם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully