פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זו הדיאטה היחידה שבה לא ידברו אתכם על מה אסור לאכול

      בלי פחמימות, גלוטן, מתוקים או שומנים? רוב הדיאטות מבוססות על איסורים שונים, אבל קיים גם מודל תזונה אחר, כזה שבנוי על דברים שיעשו לכם טוב. כל מה שצריך לדעת על תזונה אינטגרטיבית

      מנות ירקות וגבינות במסעדת משק עפאים בבית הנסן (מערכת וואלה! NEWS , רעות סהר)
      הגיע הזמן להתייחס למכלול. ארוחת בוקר (צילום: רעות סהר)

      בוודאי שמתם לב לכך שרוב גישות התזונה מתעסקות במה אסור לאכול. טבעונים לא אוכלים מן החי, אנשים שדוגלים בפליאו ממעיטים בפחמימות, יש טרנד צובר תאוצה של אוכל ללא גלוטן, ועוד. כשמדברים על דיאטה או על תזונה בריאה, התחושה תמיד היא של הימנעות, התאפקות וגבולות. נראה שרוב האנשים כמעט מחכים לשמוע מה אסור להם לאכול כדי להרגיש יותר טוב.

      אבל האמת היא שתזונה בריאה היא לא בהכרח הימנעות ממזונות. תזונה בריאה היא קודם כל כזו המתייחסת להשפעה הפיזית של המזון, ובאותה מידה גם להשפעה הרגשית והמנטלית שלו. זה הרעיון שעומד בבסיס התזונה האינטגרטיבית. מדובר בגישה שתופסת פחות כותרות ופחות מדוברת בציבור הרחב, אולם היא בעלת מקום מכובד במוסדות אקדמיים העוסקים בתזונה בכל העולם.

      עוד בנושא:
      אלה העצות הכי טובות מהדיאטות הטרנדיות של שנת 2018
      כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?
      המלצות תזונה חדשות: שומנים בריאים, מוצרי חלב ואפילו יין

      מהי תזונה אינטגרטיבית?

      משמעות המילה אינטגרציה היא שילוב או מיזוג של כמה חלקים לשלם אחד. התזונה האינטגרטיבית משלבת בתוכה כמה אספקטים:

      • גוף ונפש: המזון שאנו אוכלים משפיע על הגוף ועל הנפש, לא ניתן להפריד ביניהם. לכן, לא מדובר כאן על ספירת קלוריות או הסתכלות צרה על ההרכב הכימי של המזון. מדובר כאן על חוויית האכילה והשפעתה על כל האדם. פחות מותר או אסור גורף, אלא שימת הדגש על גיוון ככל האפשר, התאמה אישית לכל אדם ומתינות.

      כריך גאודה (מערכת וואלה! NEWS , רעות סהר)
      אתם לא צריכים לספור קלוריות. כריך (צילום: רעות סהר)

      • אדם וסביבה: יש חשיבות להבנת המקור לתזונה שלנו. איפה האוכל שלכם גדל, באילו תנאים, האם גידלו אותו בשדה והוא ראה אור שמש, או שמדובר במזון שגדל באופן תעשייתי, חומם, נשטף בכימיקלים ועובד בצורות שונות? איזה מזון יותר טוב לנו ולסביבה - מזון טרי ואמתי או מזון מעובד שאיבד הרבה מהמינרלים והוויטמינים שלו, והם הוחזרו לו באופן מלאכותי?

      גם מבחינה בריאותית וגם מבחינת הסביבה, ההמלצה היא לצרוך מזון טרי ואמתי על פני מזון מתועש ומעובד מדי. נוסף לזאת, אין בעיה בצריכה מתונה של מזון מהחי, כל עוד החי גדל בתנאים נאותים והמזון יוצר מתוך ערכים של אמינות והגינות ולא רק מתוך אינטרס כלכלי.

      • ידע מדעי ומסורת: התזונה האינטגרטיבית מעריכה מאוד את המחקר המדעי המודרני, וההמלצות התזונתיות נשענות עליו (כמו למשל צריכה גבוהה של ירקות). לצד זאת, היא גם מעריכה את המסורת, את הידע שהצטבר במשך שנים רבות מתוך ניסיון וחוכמה. מכאן, שרצוי שנאכל את המזונות המאפיינים את אזורנו. אנחנו באזור הים התיכון, ולכן עדיף שנתמקד בתזונה הים תיכונית במקום לחפש אחר טרנד אקזוטי ויקר שאינו חלק מהנוף שלנו.

      אז מה אוכלים?

      בתזונה האינטגרטיבית קיימים כמה עקרונות שמוצגים על ידי "פירמידת המזונות המרפאים" של אוניברסיטת מישיגן לרפואה אינטגרטיבית. בסיס התזונה הוא ירקות ופירות, דגנים וקטניות. עיקר האוכל הוא מהצומח, אך יש התייחסות לצריכה יומיומית של מוצרי חלב וביצים (במידה מועטה) וצריכה שבועית של מזון מן החי (עדיפות לדגים, אך גם עוף או בשר אדום). יש דגש למקורות השומן (מקורות שומן טובים כמו אבוקדו, שמן זית וזרעים) ולשימוש בצמחי תיבול.

      גיף עוגיות עוגיית שוקולד צ'יפס עוגיה (מערכת וואלה! NEWS)
      אתם יכולים לבחור מזון אחד שעושה לכם טוב

      בראש הפירמידה מופיעים מזונות אופציונאליים כמו משקאות אלכוהוליים ושוקולד, ומעליהם קודקוד הפירמידה נשאר ריק - כל אחד יכול לבחור מזון שעושה לו טוב לצריכה במידה מועטה.

      פירמידת המזונות המרפאים חוברה כדי להנגיש את רעיון התזונה האינטגרטיבית לציבור הרחב, אך גם מחבריה מסכימים שהיא לא מספקת. קשה להעביר גישה לחיים דרך חלוקה טכנית כפי שהיא מוצגת בפירמידת מזון. בואו ננסה להבין את הגישה קצת יותר טוב דרך השוואה לגישה שמאוד דומה לה מבחינת העקרונות הבסיסיים - טבעונות.

      הכי קרוב לטבעונות

      התזונה האינטגרטיבית מאוד קרובה לטבעונות בכך שהיא מבוססת על הצומח. אומנם יש בה גם מוצרים מן החי, אך במידה מועטה יחסית. התזונה האינטגרטיבית גם לא שוללת את הטבעונות. מי שבוחר בטבעונות לרוב עושה זאת מבחינה אידיאולוגית, ואכילה של מזון מהחי לא תעשה לו טוב רגשית.

      הסכנה הגדולה בטבעונות היא חסרים תזונתיים משמעותיים שיכולים להופיע מאכילה המבוססת על מזון מתועש ומיעוט אכילת ירקות ופירות. כאן התזונה האינטגרטיבית משלימה את הטבעונות - אכילה של מגוון ירקות ופירות כאשר מקור החלבון העיקרי הוא שילוב של דגנים וקטניות.

      אם תחשבו על זה - פסטה וקטשופ זה גם טבעוני, אבל זה לא מספיק מזין. ניקח את הפסטה, נוסיף פסטו, ירקות צלויים, שעועית ירוקה וצנוברים וקיבלנו ארוחה שלמה טבעונית ברוח התזונה האינטגרטיבית.

      ומה לגבי ביצה שהטילה תרנגולת שמסתובבת חופשי אצלי בחצר? צמחונים יאכלו אותה בהנאה, גם בתזונה האינטגרטיבית היא תהיה מוערכת מאוד, אך טבעונים? רובם לא יאכלו אותה, ביצה לא נכנסת לתוך תפריט טבעוני, גם אם היא הגיעה בצורה הכי טבעית לצלחת שלנו. בטבעונות יש מרכיבים קיצוניים, אולי אפילו קיצוניים מדי. האינטגרטיבית מעדנת אותה בשילוב הידע והערכה לסביבה ולמקורות.

      אז בואו נאכל מאוזן, מגוון, מתוך הקשבה לגוף ולנפש שלנו, מתוך הערכה לסביבה ולשורשים שלנו. כך נאכל את התזונה הבריאה לנו באמת.

      מאיה אברהם היא נטורופתית מוסמכת, הרבליסטית קלינית ומרצה בקמפוס ברושים