וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרימו! אפשר להתכופף איך שרוצים, זה לא באמת משנה

20.11.2018 / 9:52

תעצרו הכל, מסתבר שחיינו עד עכשיו בשקר. החשש לבריאות הגב שלנו גרם לנו להימנע במשך שנים מהרמת משאות כבדים כשהגב מעוקל ופונה קדימה. כנראה שטעינו

גבר מרים קופסה. ShutterStock
אפשר להרים קופסאות איך שבא לנו! גבר מתכופף/ShutterStock

נדמה שאין מי שלא מכיר את טכניקת הסקוואט, התנוחה שבה הגב ישר והברכיים מקבילות אליו בזמן כריעה, כדרך הבטוחה ביותר להרמת משאות כבדים שיכולים להזיק לבריאות הגב שלנו. יקום מי שלא מקפיד לתרגל אותה בכל פעם שהוא צריך לעזור לחבר טוב לעבור דירה. אם בטעות התכופפתם כשהגוף מעוקל קדימה, סביר להניח שהיה מי שטרח לתקן אתכם מהר מאוד.

מחקר חדש זורק פצצה ומגלה שאין הבדל משמעותי בין שתי תנוחות ההרמה, ולמעשה דווקא כשמתכופפים כשהגוף שעון קדימה הגוף משקיע פחות אנרגיה. גב מעוקל יעיל לפחות כמו יציבה ישרה עם ברכיים כפופות לטובת שמירה על בריאות הגב התחתון בעת הרמת משקולות כבדות.

עוד בנושא:
זו הסיבה שמכנסי סקיני מסוכנים לבריאות
למה בעצם כואב לנו הגב?
כיצד אפשר להקל על כאבי גב? הרופא שלנו עונה

עובד מרים קופסה כבדה. ShutterStock
מעסיקים הקפידו להכשיר את עובדיהם בדרך שלא בטוח טובה להם. עובד כורע להרים קופסה/ShutterStock

קבוצת החוקרים שפרסמו את הממצאים יוצאי הדופן בכתב העת Scandinavian Journal of Pain, קוראים לציבור לשנות את הנחיות ולחזור לדרך הנוחה ביותר לכל אחד. זאת משום שלדעתם אפשר למנוע בעיות אורתופדיות בגב לא רק בתנוחה בה הגב ישר והברכיים, והתנוחה הזו יכולה להיות אפילו גרועה לנו יותר מתנוחת הגב כפוף.

בדרך למסקנות בחנו המדענים יערנים ועובדי תחזוקה ביערות שהשתמשו בשתי השיטות כשהרימו בולי עץ לרכבים. אלה כשגבם היה ישר והירכיים הקבילו לקרקע חוו ירידת אנרגיה גדולה יותר לעומת אלה שהתכופפו עם גבם המעוקל קדימה.

עוד באותו נושא

מייגן מרקל חלצה נעליים וחשפה בעיה רפואית מביכה

לכתבה המלאה
איך נכון להתכופף?. ShutterStock
האם ההנחיות הישנות עדיין תקפות? הנחיות להרמת משא כבד/ShutterStock

העובדים שמקפידים על טכניקת הסקוואט עושים זאת משום שמעסיקים רבים וארגונים שפועלים למען בטיחות וגהות בעבודה מנחילים בקרב העובדים את הטכניקה שנחשבה עד כה לדרך הבטוחה ביותר להרים ציוד כבד. בין היתר משום שאחד הגורמים העיקריים לכאבי גב במהלך העבודה הוא הרמת ציוד כבד.

אבל למרות ההתלהבות מהחדשות המרעישות, לא כל הקהילה המדעית שותפה להמלצת החוקרים הסקנדינבים. לדעת המתנגדים המחקר לא מספק ראיות מוצקות דיין שיוכיחו שכיפוף קדימה אכן עדיף יותר בשמירה על הגב התחתון והמליצו להמתין לפני שממצאי המחקר ישליכו על גיבוש הנחיות ארגונומיות לציבור. חוקרים מאוניברסיטת אברדין בבריטניה סיכמו את הוויכוח וטענו שההנחיה כנראה לא צריכה להיות גורפת אלא צריכה לקחת בחשבון פקטורים כמו גובה או משקל של העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully