וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שפעת תהרוג שוב מיליוני בני אדם?

אליסה גרינברג, מכון דוידסון

18.11.2018 / 0:01

במלאת 100 שנים להתפרצות מגיפת השפעת הספרדית מדענים עדיין מנסים לפצח את הסיבה שבגללה עשרות מיליוני בני אדם נהרגו. מה מבדיל שפעת עונתית רגילה שתוקפת אותנו מדי חורף לבין מגפה שקטלה בעיקר צעירים? כנראה שרק שני גנים

כולנו מכירים את השפעת העונתית - אותה מחלה המגיעה בכל חורף וגורמת לתופעות בלתי נעימות כמו חום, שיעול, כאבי ראש וחולשת שרירים. אמנם, השפעת שאנחנו מכירים אינה מסכנת חיים בעבור רוב בני האדם, אך קיימים סוגי שפעת מידבקים ומסוכנים מאוד.

לפני 100 שנה התפרצה השפעת הספרדית, מגפת שפעת מידבקת וקטלנית במיוחד: בתוך שנה, שליש מאוכלוסיית העולם נדבקה במחלה, ועל פי הערכות שונות, 100-20 מיליון בני אדם נפטרו בעקבותיה.

עוד בנושא:
תגלית חדשה על מחלה ישנה
התחלנו: מי חייב להתחסן נגד שפעת השנה?
כך תפחיתו את הסיכון שלכם לחלות בשפעת

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
האם שפעת תוכל לקטול שוב מיליוני בני אדם? נגיף שפעת תחת עדשת המיקרוסקופ/ShutterStock

איננו בטוחים כיצד התחילה מגפת השפעת הספרדית, בעיקר בשל העובדה שהיא התפרצה בשנת 1918, לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה: למרות שיעורי ההדבקה והמוות הגבוהים, חלף זמן רב עד שידיעות על המגפה התפרסמו בכלי התקשורת - המדינות שהיו בעיצומה של המלחמה צנזרו את הפרסומים מחשש שהם יפגעו במורל האזרחים ויסייעו לאויב.

המחלה קיבלה את הכינוי "שפעת ספרדית" משום שבספרד הניטרלית, התקשורת לא צונזרה וכתבות על המחלה התפרסמו בעיתונים. הצפיפות בשדה הקרב ותנועת החיילים בין יבשות שונות תרמו מאוד להתפשטות המחלה, שהייתה מידבקת ואלימה בהרבה מסוגי השפעת שהיו מוכרים עד אותה תקופה.

רופא מחסן את תושב בוסטון נגד שפעת ספרדית בזמן מגפת השפעת 1918. GettyImages
קטלה מיליונים ברחבי העולם, בעיקר צעירים בריאים. תושב בוסטון מתחסן מפני השפעת הספרדית ב-1918/GettyImages

השפעת הספרדית הכתה בשלושה גלים. הגל הראשון לא היה קטלני במיוחד והיה דומה בתכונותיו למחלת שפעת רגילה, מלבד העובדה שהגיע בין האביב לקיץ במקום בחורף. לאחר כמה חודשי הפוגה הגיע הגל השני, שהיה קטלני בהרבה: בתוך חודש אחד מתו משפעת בארצות הברית לבדה כ-200,000 בני אדם.

בניגוד לשפעת העונתית, הפוגעת בעיקר בקשישים ובילדים, רבים מנפגעי גל השפעת השני היו אנשים צעירים ובריאים, בגילי 40-20, שלרוב אינם חווים סיבוכים מסוכנים של שפעת. הגל השלישי הגיע בחורף והיה חלש במעט מהגל השני, אולי משום שבני אדם ששרדו במהלך הגל השני פיתחו חסינות, ולכן היו עמידים יותר בפני הנגיף שהגיע בגל השלישי.

חפש באלסקה

כדי להבין מה גרם לשפעת הספרדית להיות כה מידבקת וקטלנית, צוות חוקרים של הצבא האמריקאי יצא לפני כ-20 שנה לאלסקה במטרה להשיג דגימת ריאות משומרת של אדם שמת משפעת זו בשנת 1918. בידוד הנגיף וריצוף החומר הגנטי שלו לימדו את החוקרים על כמה מהתכונות שהפכו את השפעת הספרדית למידבקת ומסוכנת כל כך. הרצף הגנטי של נגיף השפעת הספרדית שונה מאוד מרצפים של נגיפי שפעת אנושית רגילה, ומזכיר באופנים מסוימים את שפעת העופות.

למרות הדמיון היחסי, לא מדובר בשפעת העופות, ועד היום לא ידוע מאיזה בעל חיים הגיעה השפעת הזו לבני אדם. ההבדל הגנטי בין השפעת הספרדית לשפעת רגילה מסביר את העובדה שהנגיף הצליח להתפשט במהירות כה רבה: מערכת החיסון של החולים לא יכלה להשתמש ב"זיכרון" מהדבקות קודמות בשפעת כדי לזרז את נטרול הנגיף הנוכחי.

שוטר אמריקני מגן על בריאותו באמצעות מסכת פנים בזמן מגפת השפעת שפרצה לאחר מלחמת העולם הראונה - 1918. GettyImages
שונה כנראה רק בשני גנים מהשפעת שאנחנו מכירים. שוטר אמריקאי מתגונן מפני השפעת הספרדית/GettyImages

בידוד הרצף הגנטי של הנגיף איפשר לחוקרים לשחזר את נגיף השפעת הספרדית ולבחון את השפעתו על עכברים ועל תרבית של תאי ריאה של אדם. החוקרים יצרו נגיפים בעלי שילובים שונים של גנים: חלק מהגנים נלקחו מנגיף של שפעת עונתית רגילה, וחלקם מהנגיף המשוחזר. הם הישוו את השפעות השילובים השונים של הגנים, ומצאו שנגיף השפעת הספרדית המלא הוא המידבק והמסוכן ביותר, אך מבין שמונת הגנים של הנגיף המשוחזר, יש שניים המספיקים כדי להפוך שפעת רגילה למסוכנת הרבה יותר. אחד מן השניים האלה הוא HA (קיצור של hemagglutinin), גן מבני המאפשר לנגיף להיקשר לקולטנים של התא ולחדור לתוכו. הגן השני הוא RNA פולימראז המשמש את הנגיף לשכפול המטען הגנטי שלו כאשר הוא מתרבה בתוך התא.

למנוע את המגפה הבאה

מחקר נוסף הראה שהחדרת גן ה-HA של השפעת הספרדית לנגיף שפעת עונתית רגילה הפך את השפעת העונתית למסוכנת במיוחד, משום שהחדירה המהירה לתאים אינה מאפשרת למערכת החיסון לזהות את הנגיף בשלבי ההדבקה הראשונים, והנזק המורגש קטן יחסית עד לאחר שהנגיף הספיק להתרבות בתאים רבים מאוד. לאחר כמה סבבים של התרבות בתוך התאים, כמות גדולה של נגיפים פורצת אל הרקמה בבת אחת וגורמת להפעלת-יתר של מערכת החיסון, הגורמת לטראומה ולנזקים נוספים לרקמה.

בית משפט בסן פרנסיסקו מתכנס באויר הפתוח בזמן מגפת השפעת 1918. GettyImages
אחת המגפות הקשות בהיסטוריה. בית משפט משפט בסן פרנסיסקו מתכנס בחצר כדי שלא להידבק בשפעת הקטלני/GettyImages

השפעת הספרדית הייתה אחת המגפות הקשות המתועדות בהיסטוריה, והנזק שגרמה דומה בהיקפו לנזק שגרמה המגפה השחורה הידועה לשמצה. מלחמת העולם הראשונה וחוסר ההיכרות של הממסד הרפואי עם המחלה, עיכבו מאוד את ההתמודדות עמה. סכנת ההתפרצות של מגפת שפעת עולמית עדיין קיימת, אך בעזרת הידע שצברנו ב-100 השנים האחרונות, אנו יכולים לנסות למנוע את התפרצות השפעת הבאה, או לפחות להתמודד איתה טוב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully