וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילמת הילד השני: זה הפער האידיאלי לחכות בין הריונות

4.11.2018 / 7:10

יש לא מעט שיקולים שהורים לוקחים בחשבון כדי להחליט מתי הזמן הנכון לעשות עוד ילד, אבל המחקר הזה גילה שמבחינה בריאותית יש תשובה חד משמעית אחת - זה הזמן שמומלץ לחכות עד ההריון הבא שלכן

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
מה יהיה הפער ביניהם? אם הרה ובנה הפעוט/ShutterStock

"איזה חמוד! מתי תעשו לו אח?" - מכירים את השאלה המעיקה הזאת? עכשיו יש לכם תשובה חד משמעית לתת לשואלים החטטנים. הורים רבים מתלבטים בשאלת הפער האידיאלי בין ילדים - האם לנסות לעשות אותם קרובים בגיל כדי שיגדלו יחד? או לרווח בכמה שנים ולאפשר לעצמם להתאושש קצת. אבל כמובן שיש עוד הרבה שיקולים שנכנסים למאזן הזה ולמשפחות שונות יכולות להתאים בחירות שונות.

אבל לפחות מבחינה בריאותית ופיזיולוגית, למדע יש כעת תשובה נחרצת באשר לפרק הזמן שמומלץ להמתין בין הריונות. על פי מחקר חדש ונרחב שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA Internal Medicine, מרווח של 18 חודשים בין הריונות מפחית משמעותית את הסיכונים הבריאותיים הן לאם והן לתינוק.

עוד בנושא:
לילדים שניים יש סיכוי גדול יותר להיות עבריינים
ילדים צריכים חיות מחמד יותר משהם צריכים אחים
האם אחים צריכים לחלוק חדר, או שעדיף להפריד?

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
סיכון מוגבר לתוצאות חמורות בלידה או אחריה. אישה מחוברת למוניטור עוברי/ShutterStock

"המחקר שלנו גילה שיש עלייה בסיכונים לאם ולתינוק כאשר ההריונות צמודים, וזה נכון גם לגבי נשים מעל גיל 35", אמרה לורה שומרס, שעמדה בראש המחקר. "הממצאים שנוגעים לנשים מבוגרות יותר חשובים במיוחד, משום שנשים שמתחילות להוליד ילדים בגיל מאוחר נוטות ללדת בפערים קטנים יותר במכוון", הוסיפה.

מכל הבחינות והמדדים, כניסה להריון פחות משנה וחצי לאחר הלידה מגדילה את הסיכון לבריאותן של נשים בכל גיל. עבור אמהות מעל גיל 35 מדובר גם בסיכון לבריאותן האישית, ועבור נשים בכל גיל הריונות צמודים הובילו לעלייה בסיכון לתינוק - ובמיוחד כאשר גילה של האם היה 20-34.

כדי להעריך בדיוק מה חלקו של גיל האם בסיכון הנובע מהריונות צפופים, ניתחו החוקרים קרוב ל-150 אלף רשומות רפואיות של אמהות ותינוקות בקנדה, בהם תיקי לידה, נתוני אשפוז, מידע על בעיות פוריות ומרשמי אוכלוסין (כדי למצוא קשר בין שיעורי תמותה וסיכוני תמותה עבור האמהות). הם גילו שמרווחי זמן הקטנים משנה וחצי בין הלידה וההריון הבא קשורים בסיכון מוגבר לתוצאות חמורות בלידה.

עוד באותו נושא

מהו ההפרש המושלם בין הילדים?

לכתבה המלאה
ילדה מנשקת את הבטן ההריונית של אמה. ShutterStock
קבוצות גיל שונות מצויות בסיכונים שונים. ילדה מנשקת את אמה ההרה/ShutterStock

אמהות מעל גיל 35 שהרו חצי שנה לאחר הלידה היו בסיכון של 1.2 אחוזים (12 מקרים מתוך כל 1,000 הריונות) למוות בלידה או סמוך לאחריה וסיכון של 6 אחוזים ללדת מוקדם. המתנה של 18 חודשים עד להריון הבא משנה את תמונת הסיכון לסיכון של חצי אחוז למוות בלידה או אחריה וכשלושה אחוזים ללידה מוקדמת.

נשים בין הגילאים 20-34 שהרו חצי שנה לאחר לידה היו בסיכון של 8.5 אחוזים ללידה מוקדמת, לעומת בנות גילן שחיכו 18 חודשים לפחות לפני שנכנסו שוב להריון שהסיכון שלהן ללדת מוקדם היה נמוך בקרוב לחמישה אחוזים.

הגוף לא מספיק להתאושש מהלידה

החוקרים אמרו כי מחקרם מאשר את הסברה שקבוצות גיל שונות מצויות בסיכונים שונים. הסיכון המוגבר לתינוקות שהאמהות שלהם משתייכות לקבוצת הגיל הצעירה יותר (20-34) עשויה להעיד לדברי החוקרים על פחות מחשבה ומודעות לתכנון המשפחה. "מרווחים קצרים בין הריונות הם לעתים תוצאה של הריונות לא מתוכננים, במיוחד בקרב נשים צעירות", אמרה ד"ר סוניה הרננדז-דיאז, מרצה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארוורד.

לדבריה, יכולה להיות יותר מסיבה אחת לסיכונים המוגברים בהריונות צפופים, כך למשל ייתכן שהגוף אינו מספיק להתאושש דיו מהלידה הקודמת או שהסיכון נובע מכך שהריונות קרובים רבים הם אינם מתוכננים, ואז הנשים אינן יודעות להיערך לו בהתאם (נטילת תוספים מומלצים, התאמת אורח החיים להריון וכו'). כך או כך, ד"ר הרננדז-דיאז סבורה שהפיתרונות צריכים להיות אחידים: שיפור הגישה לאמצעי מניעה המתאימים לנשים לאחר לידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully