וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצת סבתא בת 150 שנה התגלתה כנכונה במחקר חדש

29.10.2018 / 7:36

חוקרים גילו שבחדרים מוארים על ידי אור טבעי יש כמעט פי 2 פחות חיידקים מזיקים, בהשוואה לחדרים חשוכים. אז כנראה שאור השמש הוא באמת המחטא הטוב ביותר

אישה פותחת חלון. ShutterStock
הנה פתחתי חלון, אל העולם המואר. אישה פותחת חלון/ShutterStock

"אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר" - מכירים את הפתגם הזה? שמעתם אותו פעם? האם הדובר או הדוברת היו מעל גיל 75? סתם, הגיל לא באמת משנה. ובכל מקרה, זו לא סתם עצת סבתא מופרכת, זה נכון. ועכשיו יש לזה גם קבלות. מחקר מדעי חדש גילה שאור השמש באמת יעיל בהשמדת חיידקים.

גם פלורנס נייטינגייל צדקה כשאמרה לפני יותר מ-150 שנים שבתי חולים (ובניינים באופן כללי) שנותנים לאור השמש לחדור אל בין קירותיהם הם מקומות בריאים יותר. זאת, לעומת חדרים חשוכים שבהם סביר יותר למצוא ריכוזים גבוהים יותר של חיידקים.

עוד בנושא:
זה מה שקורה לעור אחרי שבועיים בשמש. גם אם נמרחים
מחקר: אור השמש תורם לפוריות האישה
למה אתם לא מפסיקים להתעטש כשאתם נחשפים לאור השמש?

חדר מלון. מרץ 2014. Dan Kitwood, GettyImages
כמעט פי שניים יותר חיידקים בחדרים חשוכים. חדר חשוך/GettyImages, Dan Kitwood

"בני אנוש מבלים את רוב זמנם בתוך מבנים, שם הם נחשפים באופן בלתי נמנע לחלקיקי אבק, שנושאים עליהם מגוון חיידקים - בהם גם פתוגנים שעלולים לגרום להם לחלות", אמר אשקאן פהימיפור, אחד החוקרים מאוניברסיטת אורגון, שבה בוצע המחקר. "לכן חשוב להבין כיצד מאפיינים מבניים מסויימים משפיעים על הסביבות האקולוגיות של האבק, וכיצד הן בתורן משפיעות על הבריאות שלנו", הוסיף.

במסגרת מחקרם, יצרו המדענים 11 חדרים מיניאטוריים זהים ובעלי אקלים מווסת. ההבדל היחיד בין החדרים היה כמות האור שנכנסה לכל חדר (וגם בזה שלטו החוקרים, מן הסתם). מדידות של רמת החיידקים באוויר הראו שבחדרים החשוכים 12 אחוזים מהחיידקים היו ברי-קיימא (בעלי תנאים להתקיים ולהתרבות). הנתון הזה היה נמוך משמעותית בחדרים שאליהם החוקרים איפשרו לאור השמש לחדור - 6.8 אחוזים, והיה הנמוך ביותר - 6.1 אחוזים - בחדרים שאותם החוקרים שטפו באור אולטרה-סגול (UV). אור UV ידוע כקטלני עבור סוגים מסויימים של בקטריות, אולם רוב סוגי החלונות מונעים את כניסתו.

עוד באותו נושא

כמה שעות של חשיפה לשמש צריך כדי לקבל מספיק ויטמין D?

לכתבה המלאה

אור השמש גורם לפנים להידמות לחוץ, מבחינה חיידקית

בחדרים המוארים מצאו החוקרים פחות חיידקים שאופייניים לעור אנושי, ויותר חיידקים שאופייניים לסביבה חיצונית - דבר שהוביל את החוקרים להסיק שחדרים מוארים דומים יותר מבחינה בקטריאלית לחוץ מאשר לפנים. "עד כה התייחסו לשיטה של תאורה טבעית במבנים כסוגיה של נוחות או של בריאות כללית. אבל עכשיו אנחנו יכולים לקבוע שלתאורה טבעית יש השפעה משמעותית על איכות האוויר בתוך מבנים", אמר קווין ון דן ווימלנברג, חבר נוסף בצוות המחקר של אוניברסיטת אורגון.

מסקנות המחקר הזה עשויות להועיל לתחום של תכנון מבנים בריאים בעתיד - לא רק בתכנון של החלונות והכיוונים שאליהם הם יפנו, אלא גם בבחירת החומרים שמהם יורכבו החלונות. משום שעל אף שחשיפה רבה לאור השמש עלולה להזיק לעור, ידוע גם שאור השמש משפיע לטובה על מצב הרוח ומהווה מקור חיוני לוויטמין D.

משרד אופן ספייס. ShutterStock
לעצב בניינים נגישים יותר לאור שמש. משרד עם חלונות זכוכית גדולים/ShutterStock

ראוי לציין עם זאת, שהחדרים המיניאטוריים שעליהם התבסס המחקר אינם תואמים במאה אחוזים את התנאים בעולם האמיתי. ואחרי הכל, יש טווח רחב של גורמים שונים שעשויים להשפיע על מספר וסוג החיידקים שנמצאים באוויר בתוך מבנה נתון - החל ממספר האנשים שמצויים בתוכו ועד לאיכות מערכת האוורור שלו.

"המחקר שלנו מחזק חוכמה עממית ועתיקת יומין, לפיה לאור השמש יש את היכולת להרוג חיידקים. עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך ולחקור כדי להבין את השינויים שמתרחשים במיקרוביום של האבק עקב חשיפה לאור. אנחנו מקווים שבעקבות מחקרים כאלה נוכל לעצב בניינים נגישים יותר לאור שמש, ולתכנן בתי ספר, בנייני משרדים, בתי חולים ובתי מגורים שיפחיתו את הסיכון לחיידקים מדבקים דרך האוויר", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully