פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מקלחת במקום ציפרלקס: אמבטיה תרפא לכם את הדיכאון

      איך לא חשבו על זה קודם? מחקר גרמני מוכיח שרחצה באמבטיה חמה יעילה יותר מפעילות גופנית כטיפול טבעי להורדת רמות הדיכאון בגופנו. סוף סוף יש חדשות טובות גם לעצלנים

      גבר מחזיק את הראש (ShutterStock)
      יכול להיות שזה בגלל שעון החורף, אולי בגלל שהחברה זרקה אותך או שלא התרחצת מספיק. גבר בדיכאון (צילום: ShutterStock)

      הגיע הזמן לדבר ברצינות על אחת התופעות הכי מבאסות שאורח החיים המודרני המיט עלינו: דיכאון. אם קשה לכם לקום בבוקר, אתם לא מוצאים טעם במפגשים חברתיים והלחץ סוגר עליכם, יש לנו חדשות טובות. אחת ההמלצות להתמודדות עם דיכאון היא לעשות פעילות גופנית, אלא שמחקר חדש גילה שרחצה באמבטיה חמימה יכולה להיות יעילה יותר.

      מסתבר שאנשים שמגיעים לספא למשך שעה פעמיים בשבוע מראים שיפור גדול בבריאותם הנפשית לעומת אלה שנוהגים להתאמן באופן קבוע. התוצאות המפתיעות התגלו בבדיקה שערכו חוקרים מאוניברסיטת פרייבורג שבגרמניה שבחנו את ההשפעות של אמבטיות תרמיות על 45 אנשים שסבלו מדיכאון.

      עוד בנושא:
      סובלים מדיכאון? יכול להיות שהמוח שלכם מנסה לעזור לכם
      מחקר בינלאומי מציע: זה משך ההתעמלות שיעזור לנצח את הדיכאון
      סובלים מדיכאון קל? המאכלים האלו מחמירים את המצב

      סאונה (ShutterStock)
      פתרון זול, מהנה ויעיל במלחמה בדיכאון. סאונה חמה (צילום: ShutterStock)

      הנחקרים, שאובחנו כמי שלוקים בדיכאון בינוני עד חמור, חולקו באקראי לקבוצה שערכה אמבטיות בספא פעמיים בשבוע וקבוצה שנייה שנהגה להתאמן פעמיים בשבוע בפעילות גופנית מתונה. כדי לקבוע האם חשו שינוי בהרגשתם התבקשו כל המשתתפים לדרג את רמות הדיכאון שחשו לאחר הפעילות שלקחו בה חלק.

      אימון בוקר (ShutterStock)
      בינינו, למי יש כוח להשכים מוקדם כל בוקר לאימון? עדיף לעשות מקלחת חמה. אישה מתעמלת (צילום: ShutterStock)

      כל המתרחצים בקבוצה הראשונה התבקשו לשבת בחדר אמבטיה שבו הטמפרטורה עמדה על 40 מעלות במשך 30 דקות, ולאחר מכן לעטוף את עצמם בשמיכות ובבקבוקי מים חמים לעוד 20 דקות נוספות. המתעמלים בקבוצת הכושר התבקשו לבצע אימון אירובי מתון, כגון ריצה, ריקוד או שחייה במשך 40 עד 45 דקות.

      13 מתוך 23 חברי קבוצת הכושר ביקשו לפרוש ממנה, לעומת שניים מתוך 22 חברי הקבוצה האחרת שסירבו להשלים את טיפולי האמבטיה החמה. בשקלול המדדים ברמות הדכדוך עליהן דיווחו המשתתפים נראה שהחברים בקבוצת הרחצה דיווחו על ירידה ממוצעת של שישה אחוזים בתוך שבועיים, בעוד שחולים בקבוצת ההתעמלות דיווחו על ירידה של שלושה אחוזים בלבד.

      דיכאון חורף (ShutterStock)
      החורף מתקרב ואיתו גם הדכדוך. אישה סובלת מדיכאון חורף (צילום: ShutterStock)

      למרות שהסיבות לדיכאון אינן תמיד ברורות כל כך, חוקרים סבורים שאורך שעות האור ושינויים פיזיקליים וכימיים שהגוף עובר לאורך כל היום עשויים להיות קשורים אליו. הסיבה שרחצה יכולה להפחית תסמיני דיכאון נובעות כנראה מהעובדה שהיא מעלה את הטמפרטורה הטבעית של הגוף, שלרוב משתבשת בקרב חולים מדוכאים.

      לא נותר אלא לשאול מדוע לא חשבו על פתרון כה קודם שהרי מדובר בפתרון מצוין גם עבור אנשים שלא יכולים לבצע פעילות גופנית ולאור העובדה שהסדרת טמפרטורת הגוף של חולים בדיכאון לא מתבצעת כראוי באופן אוטומטי, ולכן אמבטיות היפרתרמיות הן "שיטה מהירה, בטוחה ונגישה, המובילה לשיפור קליני בדיכאון לאחר שבועיים", כפי שסיכמו החוקרים הגרמנים.