וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתחממות הגלובלית: האם "המוות השחור" אורב בקרחונים המפשירים?

28.10.2018 / 11:48

מומחה מזהיר שאם קצב ההתחממות הגלובלית לא ייעצר, חיידקים עתיקים וקטלניים שהמתינו רדומים במשך מאות שנים ישתחררו לאוויר ומגפות קטלניות שהיו נחלת ההיסטוריה יחזרו לאיים על חיי כולנו

צילום: CNN, רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בסרטון: ככה זה נראה כשקרחון ענק נכנע להתחממות הגלובלית

האם מחלות קטלניות שגבו מיליוני קורבנות לאורך ההיסטוריה כמו "המוות השחור", ממתינות רדומות בתוך קרחוני ענק ורק מחכות להזדמנות לשוב ולחולל הרס ומוות בקרב האנושות? אם תשאלו את פרופסור פיטר פרנקופן מאוניברסיטת אוקספורד, התשובה היא חיובית.

לדברי פרנקופן, הפשרת קרחונים עקב ההתחממות הגלובלית עלולה לגרום לשחרורם לאוויר של סוכנים ביולוגיים שהיו לכודים בקרח הקפוא אלפי שנים. בשבוע שעבר הזהירו חוקרי אקלים שהעולם יסבול ממזג אוויר קיצוני ואסונות טבע שכוללים בצורת ושטפונות אם העלייה הממוצעת בטמפרטורה העולמית לא תישמר על פחות מ-1.5 מעלות צלזיוס.

עוד בנושא:
התעלומות הרפואיות המוזרות ביותר בכל הזמנים
איך מזג אוויר חם משפיע על הבריאות שלנו?
6 המחלות המאיימות שהתפרצו השנה מחדש

קרחון בגרינלנד. אפרת נקש, מערכת וואלה! NEWS
מה מסתתר שם בפנים? קרחון בגרינלנד/מערכת וואלה! NEWS, אפרת נקש

לטענת פרופ' פרנקופן, שדווחה בטיימס, עלייה בטמפרטורות בשיעור דומה קדמה למגפת הדבר הגדולה בשנות ה-40 של המאה ה-14. "ההשלכות שקורות בעקבות שינוי אקלים מסוג כזה הן עצומות. לדוגמה: ב-1340 התחממות של מעלה וחצי - שנגרמה ככל הנראה מהתלקחויות סולריות או פעילות וולקנית - שינתה את מחזור החיים של החיידק ירסיניה פסטיס. הבדל של מעלה וחצי איפשר לחיידק זעיר להפוך ל'מוות השחור'".

.

"אין סיכוי שנצליח לעמוד ביעד"

הפשרת שכבות כפור העד (מונח גיאולוגי המתייחס לקרקע שנמצאת בטמפרטורה של נקודת הקיפאון של המים או נמוכה יותר במשך שנתיים לפחות), עלולות לשחרר לאוויר מיקרובים שהיו כלואים בתוכה במשך אלף שנה ויותר, לטענתו. פרנקופן הוא מומחה להיסטוריה גלובלית והוא סבור ש"אין סיכוי שמדינות העולם יצליחו לעמוד ביעד ההתחממות" שנקבע, ועומד על פחות ממעלה וחצי.

מגפת המוות השחור במאה ה-14 היתה אחת ההתפרצויות הקטלניות ביותר בהיסטוריה האנושית. עשרות מיליוני בני אדם מתו מהמחלה, ונקברו בקברי אחים המוניים. ישנם חוקרים שמעריכים כי כמחצית מאוכלוסייתה של אירופה באותם ימים חוסלה על ידי המחלה. היא ככל הנראה נחתה באיטליה, לשם הגיעה מאסיה, ומשם התפשטה לכל היבשת.

ציור המתאר קבורה של קורבנות הדבר, "המוות השחור", הולנד, 1350. GettyImages
מחצית מאוכלוסיית אירופה חוסלה. ציור המתאר קבורה של קורבנות המוות השחור בהולנד בשנת 1350/GettyImages

התפרצות נוספת של הדבר נרשמה בלונדון בשנת 1665, אז מתו כמאה אלף איש בתוך שנה וחצי. בניסיון לעצור את התפשטות המגפה החולים צוו להשאר סגורים בבתיהם, ואלה סומנו בצלבים אדומים בולטים, כדי להזהיר את הציבור מפני סכנת ההידבקות. מקרה המוות המתועד האחרון בלונדון כתוצאה מהמגפה נרשם בשנת 1679.

כיום, ניתן לטפל במחלת הדבר בעזרת אנטיביוטיקה, אולם מומחים עדיין חוששים מאוד מהחיידק, שלו נטייה לעבור מוטציות תכופות ועלול להפוך לעמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully