וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם בגן של הילדים שלכם יש את התכשיר הזה, הם יהיו פחות חולים

10.10.2018 / 6:00

אין הורה שלא מתבאס כשהילד חוזר חולה מהגן, שלפעמים הופך למדגרה של חיידקים. מחקר חדש חושף פתרון פשוט וזול שיבטיח שהילד לא יצטרך להחסיר יותר מדי ימים בחורף הקרוב

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

בווידאו: אילו חיידקים תמצאו במברשת השיניים שלכם? אתם לא רוצים לדעת

גם אם תקפידו בביתכם על שגרת ניקיון והיגיינה קפדנית, יכול מאוד להיות שהילד ייחשף בגן לשלל חיידקים וזיהומים שבגללם הוא עלול להיות חולה לעיתים קרובות מדי ולהחסיר יותר מדי ימים. מחקר חדש מציע פתרון יעיל הרבה יותר מסבון שיכול לפתור את הבעיה שכל הורה מכיר.

במחקר שפורסם בתחילת החודש צוות חוקרים ספרדי עקב אחר יותר מ-900 ילדים, בני 3 ומטה, שמתחנכים ב-24 מעונות יום בעיר אלמריה שבספרד. הילדים סווגו לשלוש קבוצות על סמך הדרך שבה הם ניקו את ידיהם בתקופה שנמשכה כשמונה חודשים.

עוד בנושא:
איכסוש: 5 טעויות היגיינה שכולכם עושים
כמה נשים היו צריכות למות כדי שרופאים יבינו שהם חייבים לשטוף ידיים?
מגעילה או רגילה: עד כמה הרגלי ההיגיינה שלך מוזרים?

גן ילדים. ShutterStock
האם הילדים שלכם זוכרים שצריך לשטוף ידיים לפני ואחרי כל ארוחה? ילדים משחקים בגן/ShutterStock

הקבוצה הראשונה השתמשה במכשיר שהכיל נוזל חיטוי לידיים, הקבוצה השנייה השתמשה בסבון ובמים, ואילו הקבוצה השלישית (ששימשה כקבוצת ביקורת) התנהלה לפי נהלי הניקיון הרגילים שהיו מקובלים במעון, נהלים שלרוב היו הרבה פחות קפדניים מאלה של שתי הקבוצות האחרות.

כל שלוש הקבוצות השתתפו בסדנות ללימוד עקרונות לשמירה על היגיינת ידיים לפני תחילת המחקר. החוקרים תיעדו את הרגלי ההיגיינה, של הילדים כמו למשל שטיפת ידיים לפני ואחרי ארוחת הצהריים ובתקופות בהם נטו להיות חולים יותר.

נוזל חיטוי. ShutterStock
מסתבר שהוא יעיל הרבה יותר ממה שחשבנו. מתקן נוזל לחיטוי הידיים/ShutterStock

הצוות בחן גם את מספר ימי הלימודים שהחמיצו ילדים בכל קבוצה. במהלך תקופת המחקר 911 תלמידים נחשפו לזיהומים בדרכי הנשימה והחסירו 5,186 ימים ממעון היום. הקבוצה שדבקה בשימוש במכשיר חיטוי הידיים החמיצה את מספר הימים הנמוך ביותר (3.25%), ואילו קבוצת הביקורת החמיצה את מספר הימים הרב ביותר (4.2%). קבוצת הסבון והמים החמיצה 3.9% מהימים.

מחקרים קודמים כבר הוכיחו שניתן להפחית את התפשטותן של דלקות בדרכי הנשימה אם משתמשים בחומרי ניקוי אלכוהוליים, וכעת נראה על פי תוצאות המחקר הספרדי שהם יעילים גם על ילדים צעירים מאוד. ילדים בקבוצת גיל זו חשופים יותר לחיידקים שמקורם בנזלת, דלקות גרון ושיעול. בהשוואה לקבוצה שהשתמשה בחומר החיטוי הייתה הקבוצה שהסתפקה רק בסבון ומים בסיכון גבוה ב-21 אחוזים ללקות בדלקת בדרכי הנשימה, ובסיכון גבוה ב-31 אחוזים להזדקק לאנטיביוטיקה.

ילד פותח פה גדול עם גרון אדום. ShutterStock
כדי שיוכל לעבור את החורף בשלום, שווה לצייד אותו בבקבוק נוזל חיטוי קטן. ילד חולה בדלקת גרון/ShutterStock

"הציבור לא מודע מספיק לעובדה שחומרי חיטוי אלכוהוליים יכולים להיות מאוד יעילים", טוענת ד"ר ג'נט האס, מנהלת מחלקת האפידמיולוגיה בבית החולים לנוקס היל בניו יורק, "אנשים עדיין חושבים עליהם כעל פתרון ביניים אם הם לא יכולים להגיע לכיור. המחקר הזה הראה שהם טובים יותר מסבון ומים".

אחד ההסברים האפשריים לתוצאות המעניינות היא הטכניקה. מרכזי מחקר למניעה ובקרת מחלות ממליצים לשפשף את הידיים במשך 20 שניות לפחות בעת שטיפה בסבון ובמים. השימוש בחומר החיטוי האלכוהולי מעודד שפשוף של המוצר עד שהוא מתייבש, זמן ממושך מספיק לטובת הגדלת האפקטיביות.

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
גם אם בחרתם להשתמש בסבון, הקפידו לעסות אותן לפחות עד שתגיעו לפזמון. שטיפת ידיים עם סבון/ShutterStock

ד"ר האס סבורה שכולנו יכולים להפיק לקחים מתוצאות המחקר. "צריך להקדיש תשומת לב לא רק לעובדה שישצלשטוף את הידיים אלא גם לדרך שבה שוטפים אותן". מומחים ממליצים לקרצף את הידיים במשך 20 שניות לפחות בזמן הנטילה - "הזמן שבו לוקח לשיר 'יום הולדת שמח' מההתחלה ועד הסוף פעמיים", מסבירה האס. חשוב גם לקרצף את גב כף היד, בין האצבעות ומתחת לציפורניים לפני אכילת מזון ואחרי שמשתעלים או מתעטשים.

למרות התוצאות החיוביות, שניתן ליישם גם על ילדים במדינות מתפתחות, ד"ר האס מצננת את ההתלהבות ומדגישה שנוזלי חיטוי אינם יעילים בכל מצב. "חומרי ניקוי אלכוהולים אינם יעילים כשהידיים מלוכלכות או שמנוניות", היא מסבירה. "וצריך להקפיד גם על נהלי בטיחות במיוחד כשמדובר בשימוש של ילדים שמרבים להכניס ידיים לפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully