וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינה דנהאם חשפה שהיא חולה במחלת כאב כרונית

9.10.2018 / 8:15

בפברואר האחרון שיתפה יוצרת "בנות" עם עוקביה ברשתות החברתיות את העובדה שעברה כריתת רחם מלאה עקב מקרה קשה של אנדומטריוזיס. כעת היא חושפת מאבק בריאותי כואב נוסף, שאותו היא חולקת גם עם ליידי גאגא

לינה דנהאם. GettyImages
"זה הרגיש כאילו כל תא בצוואר שלי מזמזם". לינה דנהאם/GettyImages

אחרי שחשפה כי עברה כריתת רחם כדי להתמודד עם הסבל הרב שגרמה לה מחלת האנדומטריוזיס, ובכך האירה זרקור על מחלה שמייסרת נשים רבות ברחבי העולם, השחקנית והיוצרת לינה דנהאם ("בנות") חושפת עוד מאבק בריאותי מפרך שלה - הפעם עם פיברומיאלגיה.

פיברומיאלגיה (בעברית: דאבת השרירים) היא תסמונת המתאפיינת בכאבים כרוניים בשרירים וברקמות החיבור. תסמיניה כוללים גם רגישות גדולה במקומות נרחבים בגוף ועייפות. החולים בה מטופלים לרוב על ידי ראומטולוגים, אך גם רופאי משפחה או מומחי רפואה פנימית יכולים לאבחן אותה (לרוב האבחון נעשה בצורה עקיפה, על ידי שלילת אפשרויות אחרות).

עוד בנושא:
כשהכאב לא מאפשר לך אפילו לחבק את הילד שלך
סובלים מכאבים כרוניים? 7 דרכים מפתיעות לשיפור המצב
כאב הוא תופעה בריאה של הגוף? ועוד מיתוסים שגויים

כריסטין בלייזי פורד מעידה בוועדת הסנאט השופטת בוושינגטון. רויטרס
סטרס וטראומה מהווים טריגר לכאבים. ד"ר בלייזי-פורד מעידה בפני ועדת הסנאט/רויטרס

לפיברומיאלגיה יש ככל הנראה רקע גנטי, אך ידוע כי גם אירועים טראומטיים עלולים לחולל אותה או להוות טריגר להופעת הסימפטומים של התסמונת.

כך למשל, בפוסט גילוי הלב של דנהאם, היא סיפרה כיצד הצפייה בעדותה של ד"ר קריסטין בלייזי-פורד בפני ועדת הסנאט על התקיפה המינית שעברה לטענתה על ידי ברט קוואנו, שהושבע לאחרונה לשופט בביהמ"ש העליון בארה"ב, היתה כה טראומטית עבורה עד שהיא התעוררה למחרת עם התקף של כאב כרוני.

עוד באותו נושא

לנה דנהאם חשפה כי עברה כריתת רחם מלאה. זו הסיבה

לכתבה המלאה

"ביום שאחרי עדותה של ד"ר פורד התעוררתי לפתע בשלוש לפנות בוקר. זה הרגיש כאילו כל תא בצוואר שלי מזמזם. הקרסוליים ופרקי הידיים שלי היו חלשים והאצבעות שלי לא תפקדו כפי שהן אמורות. אתמול הרגשתי כאילו אני צפה בתוך ג'ל ובזמן שעשיתי מדיטציה זרם של כאב נשלח מהצוואר שלי ועד לכף הרגל" - כתבה דנהאם בפוסט שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה.

75 אחוזים מהחולים אינם מאובחנים

על פי ההערכות, שיעור הסובלים מפיברומיאלגיה נע בין 2-8 אחוזים מהאוכלוסייה. עם זאת, מדובר במחלה שפוגעת במובהק יותר בנשים מאשר בגברים, מספרן של הנשים הסובלות מהתסמונת גדול פי 7 עד פי 9 משיעור הגברים. המחלה מאובחנת בדרך כלל בין גיל 20 לגיל 50, ובגלל שקשה מאוד לאבחן אותה בצורה ישירה, מוערך שכ-75 אחוזים מהסובלים ממנה אינם מאובחנים כלל.

גם להיבט זה התייחסה דנהאם בפוסט שלה, ולעובדה שהחולים והחולות פעמים רבות מתגלגלים מרופא לרופא ומבדיקה לבדיקה מבלי לקבל מענה הולם לכאביהם: "זוהי פיברומיאלגיה. היא כל כך לא מובנת, עד שלמרות שיש לי ידע רב ותמיכה נרחבת אני עדיין מתקשה להשתחרר מהתחושה שאולי אני פשוט משוגעת. אבל אני לא משוגעת (לפחות לא במובן הזה), וגם את לא. הכאב שלך, לא משנה באיזו צורה הוא מופיע, הוא רק שלך והוא אמיתי. אני מאמינה לך כשאת אומרת שכואב לך. אני לומדת כל פעם מחדש כמה חשוב להאמין".

ליידי גאגא. GettyImages
נאלצה לבטל הופעות בגלל הכאבים. ליידי גאגא בפסטיבל ונציה/GettyImages

דנהאם אינה הידוענית הראשונה שחושפת ברבים שהיא חולה בפיברומיאלגיה, בשנה שעבר שודר סרט תיעודי של נטפליקס אודות הזמרת ליידי גאגא שחלקו עסק בהתמודדותה עם המחלה. באותו החודש שבו עלה הסרט נאלצה גאגא לבטל הופעה מתוכננת בברזיל לאחר שאושפזה עקב כאבים כרוניים שנגרמו לה בגלל המחלה.

פיברומיאלגיה היא כאמור מצב כרוני, ומשמעות הדבר שהיא נוכחת בחייהם של החולים למשך זמן ארוך, שנים רבות בדרך כלל. כמו מצבים כרוניים אחרים, היא מתאפיינית בתקופות טובות ובהחמרות. סטרס וטראומה מהווים טריגר להתקפי כאב ולכן לצד הטיפולים התרופתיים והאחרים שיכולים להקל על התסמינים, מומלץ לסובלים מהתסמונת לשמור על אורח חיים רגוע ככל שניתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully