וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה המדעית לכך שאתם תמיד חולים יותר מאחרים

9.10.2018 / 6:34

אם תהיתם למה רק אתם נפלתם למשכב אחרי שהצטננתם בזמן ששאר בני הבית לא מבינים מה עובר עליכם ומצליחים לתפקד כרגיל, אתם לא לבד. מסתבר שהאשם בתסמינים הקשים הוא לא אחר מאשר האף שלכם

גבר חולה. ShutterStock
הוא לא מגזים, הוא באמת חולה יותר מאחרים. גבר חולה במיטה/ShutterStock

כל חורף הסיפור חוזר על עצמו. הנזלת באף לא עוברת, הגרון כואב, כאבי השרירים גורמים לכם לפנטז על הרגע שבו תוכלו סוף סוף לצנוח על המיטה ולמרות שניסיתם כל תרופה אפשרית, נדמה לכם שרק אתם סובלים ככה. לפי חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה, מסתבר שאתם בכלל לא מדמיינים. יש לכך סיבה מפתיעה והיא קשורה לחיידקים שחיים באף שלכם.

במחקר, שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Scientific Reports, החוקרים הסבירו שאנשים ש"מחביאים" באף שלהם יותר חיידקי סטפילוקוקוס (Staphylococcus) יחוו את השפעת והצינון בצורה קשה הרבה יותר לעומת מי שהמתמזל מזלו ואינו נחשף לחיידקים אלה.

עוד בנושא:
7 דברים מוזרים שקורים לגוף שלכם כשקר בחוץ
אני רק שאלה: למה לנשים תמיד יותר קר מאשר לגברים?
למה גברים הרבה יותר מעצבנים מנשים כשהם חולים?

אף. ShutterStock
נראה תמים אבל מסתבר שהוא יכריע כמה ימים תאלצו לשכב במיטה בחורף הקרוב. אף/ShutterStock

צוות החוקרים של ד"ר רונלד טרנר, מומחה למחלות זיהומיות, בחן כיצד הרכב החיידקים הנמצאים בתוך האף יכול להחריף את התסמינים שהגוף החולה יחוש בזמן שהוא מצונן. למרות שהצינון עצמו נגרם על ידי וירוס, האורגניזמים שמצויים בתוך האף עלולים להחריף בצורה משמעותית את הסימפטומים בשל העובדה שהם ישפיעו על האופן שבו הגוף יצליח למנוע את המעבר של הווירוס במעלה האף.

כדי לבחון למה יש כאלה שמצליחים להעביר את העונה הקרה בשלום לעומת מי שנופלים למשכב כל שנה מחדש, צוות החוקרים בחן את הרכב החיידקים בדרכי הנשימה של 152 משתתפים, לפני ואחרי שהם נדבקו בווירוס. החוקרים הצליחו לפלח את הנבדקים לשישה טיפוסים לפי סוג החיידקים שנמצאו באפם.

הם מצאו קשר בין האורגניזמים הנמצאים באף לבין חומרת הסימפטומים בזמן המחלה. "הופתענו מהעובדה שיכולנו לזהות הבדלים בקבוצות בדרך שבה יחלו ואיך הם יגיבו לווירוס, רק לפי כמות החיידקים באף". אומר ד"ר טרנר, "ראינו השפעות שלהם אפילו על כמות הנזלת שהאף מפריש כתוצאה מהדפוס הבקטריאלי שמייחד את האף. הוא יכול לקבוע בדיוק כמה חולה תהיה".

עוד באותו נושא

הסיבה הביולוגית שבגללה נשים לא יכולות לסבול גבר חולה

לכתבה המלאה
אישה משתעלת ושמה יד. ShutterStock
30% מהאוכלוסייה מרגישים חלשים יותר בזמן שהם מצוננים. אישה משתעלת/ShutterStock

אם המחקר נשמע לכם פחות רלוונטי לחייכם, כדאי שתחשבו שוב. כ-30 אחוזים מאוכלוסיית צפון אמריקה "מארחת" באופן קבוע חיידקי סטפילוקוקוס בדרכי הנשימה העליונות ואם גם אתם מגיעים באופן קבוע עם חבילת טישו וצעיף לעבודה, נראה שהאשם בכך הוא החוטם שלכם.

בעוד החוקרים מצאו קשר חיובי בין מיקרוביומי האף לבין חומרת הסימפטומים הקרים, הם ציינו שגורמים אחרים עשויים גם לשחק תפקיד. הרכב החיידקים באף קשור גם לגנטיקה, חשיפה לזיהומים חיצוניים או נטייה לאלרגיות.

תרופות כמוסות כדורים כמוסה בריאות פרוביוטיקה. ShutterStock
לא יעזרו לכם להתגבר על הצינון הקשה. כדורים פרוביוטים/ShutterStock

למרות שהמחקר הצליח לסמן "אשם" בבעיה, פתרון לא נמצא באופק. משתתפי המחקר טופלו בפרוביוטיקה כדי לקבוע אם סביבה תומכת של חיידקים "טובים" תקל על הסימפטומים או תשפיע על הרכב החיידקים באף. אך לפרוביוטיקה לא הייתה השפעה על עוצמת הצינון, ולטענת החוקרים אפשר להסתפק בתרסיס האף הוותיק ולהתאזר בסבלנות עד יעבור זעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully