וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקרה לגוף שלכם בזמן שצמתם בכיפור

20.9.2018 / 13:23

רגע אחרי כיפור, מתפרסם בטיימינג קוסמי מחקר חדש שמצא שצום גורם להפרשה של מולקולה שיכולה לעכב את הזדקנות העורקים שלנו. הממצאים יכולים לסייע במניעת מחלות כרוניות הקשורות לגיל, כגון סרטן, מחלות לב וכלי דם ואלצהיימר

צום. ShutterStock
הגוף מפריש מולקולה שמצעירה את כלי הדם. צום/ShutterStock

החיפוש אחר נעורי נצח העסיק את הדמיון האנושי מאז ימי יוון העתיקה. בניגוד לעבר, בשנים האחרונות מחקרים רבים מראים כי המציאות הזאת קרובה מאי פעם. במחקר שנערך לאחרונה, הצליחו חוקרים להפוך סימני הזדקנות כמו נשירת שיער וקמטים בעכברים; מרשים מכך, לפני שנה פורסם מחקר שבו חוקרים בריטיים הצליחו "להצעיר" תאים אנושיים מזדקנים.

מחקר חדש מוסיף עדויות לכך שבעתיד הלא רחוק תהליך ההזדקנות האנושית יוכל אולי להיות הפיך אבל הפעם מנקודת מבט אקטואלית במיוחד (רגע אחרי צום יום הכיפורים): מדענים בראשות ד"ר מינג-הוי זואו - מהמרכז לרפואה מולקולרית באוניברסיטת ג'ורג'יה באטלנטה - הראו שצום, או הגבלה של צריכת קלוריות, יכול לייצר מולקולה המעכבת את הזדקנות כלי הדם.

עוד בנושא:
דיאטות צום לסירוגין מסייעות במניעת הזדקנות
מה בדיוק קורה לגוף שלנו כשאנחנו מזדקנים?
תגלית דנ"א חסרת תקדים הצליחה להחזיר את מחוגי ההזדקנות לאחור

למנוע את ההזדקנות של כלי הדם

המחקר החדש שפורסם בכתב העת Molecular Cell מתמקד בתהליך של הזדקנות כלי הדם שנחשב לאחד התהליכים החשובים ביותר של ההזדקנות, שכן כאשר אנשים מתבגרים כלי הדם, המספקים דם וחמצן לאיברים שונים, רגישים מאוד לשינויים שמתרחשים עם הגיל והם נוטים לאבד תכונות חשובות ולגרום לנזק לתפקוד של האיברים להם הם מספקים דם. מטרת החוקרים היתה לזהות תהליכים שבאמצעותם ניתן למנוע הזדקנות של כלי הדם. באופן ספציפי, החוקרים בחנו את הקשר בין הגבלת קלוריות לבין הזדקנות כלי הדם.

כלי דם. ShutterStock
רגישים במיוחד לשינויים שמתרחשים עם הגיל. כלי דם/ShutterStock

הממצא המפתיע היה כי הגבלה קלורית, כמו זו שמתרחשת בזמן צום, גורמת להפרשה מוגברת של המולקולה ביתא-הידרוקסיבוטיראט שהיא סוג של קטון. קטונים מיוצרים על ידי הכבד ומשמשים כמקור אנרגיה כאשר גלוקוז אינו זמין בגוף. הגוף מייצר קטונים במהלך מספר מצבים: במהלך צום או רעב, בדיאטות דלת פחמימות (כמו דיאטות קטוגניות), ולאחר פעילות גופנית ממושכת. באופן מפתיע, מולקולת הביתא-הידרוקסיבוטיראט, גם מנעה הזדקנות כלי הדם.

עוד גילו החוקרים, כי המולקולה מעודדת את החלוקה התקינה של התאים שמרצפים את כלי הדם מבפנים. חלוקה תאית תקינה היא סימן לתאים תקינים וצעירים.

הממצאים קושרים למעשה בין צום, מניעת פחמימות ופעילות גופנית לתהליכי עיכוב של הזדקנות כלי הדם, שעומדת במרכזו של תהליך ההזדקנות של הגוף. מטרת החוקרים היא לנסות להפיק בעתיד תרופות שיוכלו לגרום לאפקט דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully