וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמונת המוזרה שהופכת אתכם למדוכאים אחרי סקס

15.8.2018 / 15:20

מסתבר שתחושת מלנכוליה אחרי סקס טוב היא תופעה שכיחה הרבה יותר משחשבתם. 40 אחוזים מהגברים והנשים העידו על כך שחשו יותר מפעם החמצה גדולה אחריו. הגיע הזמן שנדבר על זה

סקס. ShutterStock
רגע אחרי, מהגיע הנפילה. סקס/ShutterStock

נפגשתם בערב, עברתם למיטה והעניינים התחממו אבל למרות שהסקס היה טוב, תחושה קשה אחרי גרמה לכם לעקצוץ בגרון. מסתבר שאתם לא לבד. התופעה, שמכונה "דיספוריה פוסט-קליטלית" ובקיצור PCD, מתאפיינת במעין תחושת מלנכוליה, חרדה או עצבות לאחר קיום יחסי מין, גם כשהם טובים. התחושה הזו נמשכת בין חמש דקות לשעתיים, והיא ממש לא נדירה.

עד לשנים האחרונות המחקר בתחום התמקד בעיקר בשלושת השלבים הראשונים של ההתנהגות המינית: התרגשות, האקט ואורגזמה. על שלבים אחרים בכלל לא דיברו. אבל הספרות המקצועית מתחילה אט אט ליישר קו. במחקר שפורסם ב-Journal of Sexual Medicine ב-2015, עלה שכמעט מחצית מהנשים דיווחו על חוויית PCD בשלב כלשהו בחייהן, וכ-5 אחוזים אפילו טענו שהרגישו תחושת החמצה באופן קבוע למשך תקופה.

עוד באותו נושא:
יש לא מעט אנשים שנמנעים מסקס - למה זה קורה?
למה נשים גונחות בזמן סקס?
למה חלק מהזוגות עושים יותר סקס מאחרים?

אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
הרבה אנשים מרגישים כך אבל מתביישים לשתף. אישה מדוכאת/ShutterStock

צוות החוקרים המשיך לחקור את התופעה ופרסם ביוני האחרון מחקר חדש שמצביע על כך ששיעורי ה-PCD אצל נשים וגברים כמעט זהה: בסקר מקוון בו לקחו חלק יותר מ-1,000 משתתפים, כ-40 אחוזים מהגברים סיפרו שחוו PCD בחייהם, ו-4 אחוזים אמרו שהתחושה ליוותה אותם באופן קבוע. חלק מהמשתתפים אף הגדילו לעשות והודו בפני החוקרים שחשו "תחושה חזקה של תיעוב עצמי" וגם "הרבה בושה".

הסיבה שעד עכשיו התחום לא נחקר היא בעיקר בושה. למרות מספרם הגבוה של הגברים והנשים כאחד שדיווחו על PCD, רוב האנשים אינם ששים לדבר על זה. "גברים הסובלים מ-PCD חושבים שהם האדם היחיד בעולם שחש כך, אבל הם צריכים להכיר בכך שיש מגוון של חוויות הקשורות לתהליך", אמר אחד החוקרים.

עוד באותו נושא

למה סקס גורם לנו להרגיש כל כך הרבה יותר טוב ביום למחרת?

לכתבה המלאה
זוג מתחבק במיטה. ShutterStock
הישארו יחד מכורבלים, זה ישתלם לכם. זוג מחובק במיטה/ShutterStock

חשוב להדגיש שתחושת ההחמצה היא לא פועל יוצא של התעללות מינית, טראומה או תפקוד מיני לקוי. רוב הנחקרים שדיווחו על הבעיות הללו היו לטענתם ביחסים בריאים ומספקים.

החוקרים סבורים ש-PCD הוא שילוב של גורמים פיזיים ופסיכולוגיים כאחד. במישור הפיזי, אורגזמות מפעילות מבול של אנדורפינים והורמונים, ואלו עושים את שלהם. במישור הפסיכולוגי, העסק מתחיל להסתבך והופך לברור פחות כשהרגש נכנס לתמונה. יש מתאם בין תדירות PCD לבין מצוקה נפשית בהיבטים אחרים של חייו של אדם. לפעמים, הידיעה כי לא קיים קשר רגשי עם בן/בת זוג או שכנוע עצמי שהפטנר/ית לא באמת "נכנסו" כמוכם לסקס, עשויים להוביל לתחושה של בושה ואשמה.

הפתרון לצמצום הרגשות השליליים לא מסובך במיוחד. קודם כל, רצוי להישאר יחד באותה הסביבה אחרי סקס. אם אתם במערכת יחסים, כדאי להתכרבל יחד ולא לברוח לחדרים נפרדים. מחקר שפורסם ב-2012 הראה שזוגות שהקפידו לדבר ולהתנשק לאחר קיום יחסי מין דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר.

והפתרון האולטימטיבי עליו המליצו החוקרים היה איך לא: כנות. דברו על הרגשות שלכם. זה בסדר לחשוף את בן/בת הזוג למה שעובר עליכם. כולם מרגישים מגוון שלם של רגשות לאחר יחסי מין בשלבים שונים בחיים, וזה נורמלי לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully