וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים מתות יותר מהתקפי לב והפתרון עשוי להיות מפתיע במיוחד

12.8.2018 / 12:13

נשים עדיין מתות יותר מהתקפי לב, והפתרון לכך יכול להגיע בדמות הרופא המטפל, וליתר דיוק, הרופאה המטפלת. מחקר חדש מצביע על כך שלנשים יש סיכוי גבוה יותר לשרוד בשל פרט קטן שלא תמיד נלקח בחשבון

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: כך תזהו את התסמינים המתריעים על התקף לב בקרב נשים

אילוסטרציה. ShutterStock
נשים לא תמיד יתלוננו על כאבים בחזה. התקף לב/ShutterStock

נהוג לחשוב שהתקפי לב הם בעיקר נחלתם של גברים, אף על פי ששיעורי התמותה של נשים שעברו התקף לב גבוהים יותר משל גברים. חוקרים סבורים כי ייתכן שהסיבה לכך נעוצה במין הרופא המטפל. על פי מחקר שפורסם החודש במגזין של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, לנשים יש סיכוי גבוה יותר לשרוד התקפי לב כאשר הן מטופלות על ידי רופאות ולא על ידי רופאים.

בחינת מקרים בהם טופלו חולי לב בבתי חולים בפלורידה בין השנים 1991-2010 הצביעה על שיעור תמותה גבוה יותר בקרב נשים שטופלו על ידי רופאים גברים. החוקרים בדקו למעלה מחצי מיליון מקרים ומצאו כי קרוב ל -12 אחוזים מהחולים מתו בבית החולים, אך כאשר החולים טופלו על ידי בן או בת המגדר שלהם, ההסתברות למותם ירדה ביותר מ-0.6 אחוזים.

עוד באותו נושא:
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב
התקפי לב לנשים: המידע שעשוי להציל את חייך
למה נשים עדיין מתות יותר מהתקפי לב?

עוד באותו נושא

נשים גרושות בסכנה מוגברת להתקפי לב

לכתבה המלאה
התקף לב אצל נשים. ShutterStock
הרופאה שלך יכולה להציל אותך/ShutterStock

עובדה מעניינת נוספת שהוזכרה במחקר היא שלגברים ונשים שטופלו על ידי רופאות היו סיכויי החלמה זהים. במחקר גם עלה שלרופאים אשר השקיעו יותר זמן עם המטופלות שלהם היו אחוזי הצלחה רבים יותר בטיפול בהן.

המחקר הנרחב יכול אולי לקרב את עולם הרפואה לפתרון שיפחית את מספר הנשים שעדיין מתות באחוזים גבוהים מהתקפי לב. שיעור התמותה בקרב נשים, ובעיקר בקרב צעירות בגילאי 35 עד 54, עדיין גבוה. נתונים מרחבי העולם מראים שבשנה הראשונה לאחר התקף לב, 26 אחוזים מהנשים ימותו, לעומת 19 אחוזים מהגברים בלבד, ולאחר חמש שנים 47 אחוזים מהנשים ימותו, לעומת 36 אחוזים מהגברים.

גם בישראל שיעורי התמותה בקרב נשים גבוהים מאלה של גברים. על פי סקר יחידות טיפול נמרץ ACSIS, שנערך ב-2016 נראה כי בחלוף 30 יום מהתקף הלב - 8 אחוזים מהנשים ימותו, לעומת 3 אחוזים מהגברים. עם זאת, שיעורי המוות אצלנו נמוכים בהרבה מהמדווח ביתר העולם.

רופאה המרכיבה משקפיים ועוטה מסיכה סטרילית על הפנים. ShutterStock
טובות יותר גם כמנתחות. רופאה מנתחת/ShutterStock

קיימות מספר סיבות להבדלים הקריטיים האלה בין נשים וגברים בכל הקשור למחלות לב. חלקן נובעות מהבדלים מבניים, חלקן מהבדלים מגדריים חברתיים וסביבתיים וחלקן קשורות לתסמינים המקדימים להתקף לב שעלולים להיות שונים אצל נשים (כאב לא טיפוסי), ועשויים לגרום לעיכוב בפניה לקבלת עזרה ובאיחור באבחון ההתקף על ידי צוותים רפואיים.

כאמור, התסמינים להתקפי לב אצל נשים שונים בתכלית מאלה שחווים הגברים: 50 אחוזים מהן לא תחווינה כאבים בחזה, וגם לא קוצר נשימה, שכל כך אופייניים לגברים. במקום זה הן עשויות לחוש תחושות שונות ולא לקשר, כלל, בינן לבין התקף לב. למשל: עייפות קשה, בחילה, קוצר נשימה, שיעול טורדני, סחרחורת, הזעה מרובה, זיעה קרה, חרדה, צרבת, בחילה לא מוסברת, דפיקות לב חזקות או מואצות, כאבים בבטן העליונה, בלסת, בגרון, או בגב העליון. וגם אי-נוחות, או תחושות מוזרות כמו: לחץ חזק, כאב חד ושריפה בצוואר, בכתפיים, בידיים, או בגב העליון.

ואם המחקר הזה לא שכנע אתכם לפנות לקרדיולוגית בעת מצוקה, מחקרים נוספים תומכים גם הם בהפקדת בריאותכם בידי רופאות. מחקר שפורסם ב-2017 בכתב העת הרפואי בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) מצא כי מנתחות משיגות תוצאות טובות יותר מאשר עמיתיהן הגברים בחדרי ניתוח. חולים שנותחו על ידי נשים היו בסיכון נמוך יותר ב-4 אחוזים למות, וסבלו פחות מסיבוכים לאחר הניתוח לעומת מקרים בהם טופלו על ידי גברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully