וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים ממליצים להתחיל את שלב הטעימות מוקדם יותר

12.7.2018 / 7:47

אנחנו רגילים לדיונים סביב סוגיית ההנקה, אבל מסתבר שגם בשאלת תזמון הטעימות של המוצקים יש לא מעט חילוקי דעות. מחקר חדש טוען שאם אתם רוצים שהילד שלכם ישן טוב יותר כדאי שתכירו לו מוצקים מוקדם יותר מה שמומלץ

תינוק אוכל. ShutterStock
אז מתי מתחילים לתת מוצקים? תינוק טועם/ShutterStock

הנה עוד נושא הורי שנמצא במחלוקת במשך שנים - מתי מותר או יותר נכון מומלץ לתת לתינוקות מוצקים? מחקר חדש שנערך בשיתוף חוקרים אמריקאים ובריטים טוען כעת כי האכלת תינוקות במוצקים לפני שהם מגיעים לגיל שישה חודשים עשויה לשפר את השינה שלהם ולהציע יתרונות בריאותיים נוספים בהמשך.

החוקרים, מאוניברסיטת קינגס קולג', בחנו נתונים שנאספו כחלק מניסוי קליני הבודק האם הצגה מוקדמת של מזונות מסוימים יכולה להפחית את הסיכוי של תינוק לפתח אלרגיה אליהם. במסגרת המחקר נבחנו גם השפעות על גורמים אחרים כמו צמיחה ושינה.

במאמר שפורסם בכתב העת Jama Pediatrics, החוקרים כתבו כי על פי סקרים שבחנו רוב ההורים נותנים לתינוקות שלכם לטעום מזונות מוצקים לפני גיל חצי שנה - הגיל המומלץ על פי רוב ארגוני הבריאות, גם משרד הבריאות הישראלי, וכי עובדה זו תורמת לשיפור איכות השינה. "אנו מאמינים כי ההסבר הסביר ביותר לממצאים שלנו על שיפור בשינה הוא כי תינוקות אלה הם פחות רעבים", הסבירו החוקרים, והוסיפו כי מזון מוצק אף עשוי לגרום לפחות ריפלוקסים ולהרגשת שובע נעימה יותר לתינוק.

עוד בנושא:
ללמד את הילד תזונה נכונה כבר בגיל חצי שנה
שלב הטעימות: מתי נכון להציע לתינוק מזון מוצק?

תינוק ישן בעריסה. ShutterStock
התזונה משפיעה על השינה של התינוק. תינוק ישן/ShutterStock

במהלך המחקר יותר מ-1,300 תינוקות יונקים ובריאים בני שלושה חודשים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: תינוקות שינקו באופן בלעדי עד גיל שישה חודשים - בהתאם להמלצות הנוכחיות - בעוד שהילדים בקבוצה השנייה ינקו וקיבלו מזון מוצק, כולל בוטנים, ביצים וחיטה, מגיל שלושה חודשים, בנוסף להנקה. לאחר שישה חודשים כל התינוקות בשתי הקבוצות אכלו מגוון של מזונות מוצקים.

בדיקה ומדידה של בריאות הילדים והתנהגותם נמשכה במשך שלוש שנים, כאשר ההורים ממלאים שאלונים שעוקבים אחרי שנת הלילה של ילדיהם בנוסף לצריכת המוצקים שלהם. הממצאים הראו שהתינוקות שהיו בקבוצת ההנקה בלבד, קיבלו לראשונה מוצקים בסביבות גיל 23 שבועות, בעוד שבקבוצה השנייה בסביבות 16 שבועות.

עוד באותו נושא

מעבר קל למוצקים

לכתבה המלאה

"לא מתאים לכל הילדים"

התוצאות, שהתבססו על נתונים של 1,162 תינוקות, ולקחו בחשבון גורמים כגון משקל לידה, הראו כי תינוקות שהתחילו לאכול מוצקים מגיל משלושה חודשים, ישנו בגיל שישה חודשים בממוצע שעתיים נוספות בשבוע, בהשוואה לתינוקות שרק ינקו. הם גם התעוררו בלילה בממוצע פעמיים פחות בשבוע בגיל שישה חודשים. הצוות מצא שככל שההורים הקפידו יותר על תכנית היכרות המוצקים המוקדמת, כך ההשפעה הייתה משמעותית יותר.

ממצא חשוב נוסף הראה שההורים בקבוצה שהניקה באופן בלעדי נמצאו כמעט בסיכוי של פי שניים לדווח על בעיה חמורה עם שנתם של הילדים מאשר אלה שהתבקשו להציג לתינוקותיהם מזון מוצק בשלב מוקדם. המחקר לא כלל מעקב מדעי והסתמך על שאלונים שמולאו על ידי הורים, כך שכמובן הוא גרר עמו גם ביקורות שקראו להשפעות שנמצאו "מינימליות במונחים של המציאות" ולהנחיות ככאלה שאינן מתאימות בהכרח לכל הילדים.

החוקרים במחקר הבהירו כי התוצאות הנוכחיות מחייבות מחקר נוסף בנושא. "בשלב זה, תוצאות מחקר זה אינן מעידות על כך שכל התינוקות צריכים לערוך היכרות מוקדמת עם מוצקים. קבלת ההחלטה לגבי מתי להכניס מזונות מוצקים צריכה להתבסס על החלטת ההורים ובשיתוף צוות רפואי מטפל ומהימן".

תינוק יונק. ShutterStock
תלוי בהורים. תינוק יונק/ShutterStock

מחקר שהתפרסם בשנת 2015 והוצג במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן, בחן 172 ילדים מטקסס , וקבע כי לתינוקות שהתחילו לאכול מזון מוצק מאוחר יותר מאחרים יש סיכון מוגבר לחלות בלוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL), שנחשבת לסרטן הילדים הנפוץ ביותר.

לטענת החוקרים לתינוקות שהחלו לאכול מזון מוצק בסביבות גיל 10 חודשים ומעלה היה סיכון גבוה פי ארבעה לחלות במחלה, בהשוואה לאלה שהחלו לאכול מוצקים בסביבות גיל 8 חודשים. "דחיית היכרות של מוצקים עלולה לעכב אתגרים חיסוניים לילד, ולהפריע להתפתחות התקינה של מערכת החיסון, ובכך להגדיל את הסיכון שלהם", הסביר אז ג'רמי שרואו, החוקר הראשי מאוניברסיטת טקסס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully