וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לוקחת צד מאוד נחרץ בסוגיית ההנקה

9.7.2018 / 15:29

החלטה לעידוד הנקה היתה אמורה לעבור בקלילות וללא התנגדות בוועידת האו"ם לבריאות. אבל אז ממשל טראמפ החליט להתערב לטובת יצרניות התמ"ל וארה"ב איימה להפסיק את הסיוע הכלכלי למדינות חלשות ולסגור את הברז גם לארגון הבריאות העולמי

דונלד טראמפ. GettyImages
איימו לבטל את הסיוע הצבאי לאקוודור. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/GettyImages

החלטה לקידום הנקה היתה אמורה לעבור ולהתקבל בקלות וללא קשיים מיוחדים בקרב מאות נציגי משלחות שהתכנסו בחודש מאי האחרון בז'נבה, לרגל וועידת האו"ם לבריאות. בהתבסס על עשרות שנים של מחקר, ההחלטה שמצהירה שחלב אם הוא המזון הבריא ביותר לתינוקות מבקשת מהמדינות החתומות עליה להגביר פרסום ושיווק מטעה מטעם יצרניות תרכובות המזון לתינוקות בעולם. אלא שאז ארה"ב פוצצה את הדיונים בהחלטה, לאחר שככל הנראה החליטה להעדיף את האינטרסים של יצרניות התמ"ל.

ממשל טראמפ איים להטיל על אקוודור סנקציות כלכליות ואף לבטל את הסיוע הצבאי למדינה אם זו תציג בוועידה את יוזמת האו"ם לעידוד הנקה ותביא אותה להצבעה. על פי הדיווחים בניו יורק טיימס, נציגי המשלחת האמריקאית לוועידה בז'נבה, דרשו להסיר או לשנות את הנוסח שביקש מממשלות "להגן, לקדם ולתמוך בהנקה". ההחלטה עברה בסופו של דבר, אולם גורמי בריאות בכירים בעולם הביעו זעזוע ותדהמה מהתנהגותה של המשלחת האמריקאית לוועידה.

עוד בנושא:
כשחווית ההנקה הופכת לסבל: הדיכאון שפוגע במניקות
היתרון המפתיע שיש להנקה על האם – גם עשור לאחר מכן
"ההוכחה ששדיים הם קסומים": הניסוי שהסעיר את הרשת

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
למה כל כך הרבה גברים ברחבי העולם חושבים שהם צריכים להתעסק בזה? הנקה/ShutterStock

נציגי אקוודור, שנאלצו להתמודד עם איומה של ארה"ב להפסיק את הסיוע הצבאי החיוני למדינתם ולהטיל עליהם סנקציות מסחריות נוספות, נכנעו ללחץ ונסוגו מתמיכתם בהחלטה. על רוסיה, עם זאת, ארה"ב לא איימה בסנקציות דומות. גורם במשלחת הרוסית תמך בהחלטה וסייע להעביר אותה בוועידה משום שלדבריו, "אין זה ראוי כאשר מדינה גדולה וחזקה מטילה את אימתה על מדינות קטנות וחלשות, במיוחד כשמדובר בסוגיה בעלת חשיבות לכלל העולם".

האמריקאים התנגדו גם לחלק נוסף בהחלטה שקרא למדינות להפחית את קידומם של מוצרים שמומחי בריאות מסכימים כי הם עלולים לגרום נזק לילדים, והפעילו לחצים על נציגים של יותר מתריסר מדינות, רובם ביקשו להשאר אנונימיים ולא לחשוף את המדינות שייצגו "מחשש לנקמה אמריקאית", כך על פי הדיווח בניו יורק טיימס.

עוד באותו נושא

10 דברים שאת צריכה לדעת על הנקה

לכתבה המלאה

למרות הכל, ההחלטה עברה

מאמציה של ארה"ב לסכל או להוציא את עוקצה של ההחלטה עלו בתוהו בסופו של דבר, וכמעט כולה עברה בנוסחים המקוריים שלה, פרט לסעיף אחד שקרא למדינות להפסיק "קידום בלתי ראוי של מזון לתינוקות וילדים בגיל הרך", שאותו הצליחו האמריקאים להסיר מהנוסח הסופי. מהמשלחת האמריקאית לוועידת האו"ם לבריאות וממשרד החוץ האמריקאי לא נמסרה תגובה לדיווחים אלו.

הריסות רעידת האדמה באקוודור. 20 באפריל 2016. AP
מדינה ענייה וחלשה. אקוודור/AP

ההשערות הן שניסיונותיה של ארה"ב לשנות את הניסוחים בהחלטה נועדו כדי לקדם את ענייניהן של יצרניות התמ"ל - תעשייה שמגלגלת 70 מיליארד דולר וקהל היעד שלה הן אמהות שלא מניקות באופן בלעדי, או בכלל. על פי הדיווחים, בוועידה נכחו גם לוביסטים של של יצרניות מזון לתינוקות, על תקן משקיפים.

על פי הדיווחים ארה"ב איימה גם לסגור את הברז על המימון שהיא מעבירה לארגון הבריאות העולמי (WHO), באם ההחלטה תאושר. כספים שמגיעים מארה"ב מהווים כ-15 אחוזים מתקציבו של הארגון ובשנה שעברה היה מדובר על סכום לא מבוטל של 845 מיליון דולרים. לאחר האיומים והלחצים שהופעלו על אקוודור, עוד מדינות עניות בדרום אמריקה ובאפריקה סירבו להציג את ההחלטה מחשש שיבולע להן מצד האמריקאים. בסופו של דבר נותרה רק רוסיה המדינה היחידה שיכולה להציג את ההחלטה ולהביאה להצבעה בוועידה, וכך עשתה.

ארה"ב: "מכירים בכך שלא כל הנשים יכולות להניק"

גורם מדוברות המשרד לשירותי בריאות (משרד הבריאות האמריקאי) שביקש להשאר אנונימי מסר בתגובה לפרסומים כי "הנוסח המקורי של ההחלטה הציב מכשולים מיותרים בפני אמהות שרוצות להזין את ילדיהן. אנחנו מכירים בכך שלא כל הנשים יכולות להניק, ממגוון סיבות. לנשים אלו מגיע שתהיה להן בחירה וגישה לחלופות לטובת בריאות ילדיהן ואין להטיל סטיגמות על הדרכים שבהן הן בוחרות לעשות זאת".

  • עוד באותו נושא:
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully