וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה דיילות חולות יותר בסרטן מאשר אחרים?

27.6.2018 / 12:11

מחקר של אוניברסיטת הרווארד בדק את בריאותם של דייליי אוויר בהשוואה למקצועות אחרים בארה"ב. התוצאות הראו כי לצוותי האוויר יש סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן, והסיבה היא לא רק הקרינה

יוטיוב

בווידיאו: צפו בדיילות רוקדות במטוס עם הנוסעים

דיילות ודייליי אוויר אומנם מחזיקים באחת העבודות השוות בעולם, אבל מסתבר שהיא מגיעה עם סיכון לא קטן. מחקר חדש שבחן צוותי אוויר בארה"ב גילה כי הם נוטים לסבול יותר מסוגי סרטן שונים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, זאת למרות שבריאותם נחשבת טובה יותר בהשוואה לאחרים. אז למה זה קורה?

המחקר שנערך על ידי אוניברסיטת הרווארד וכלל 5,300 דייליי ודיילות אוויר מחברות תעופה שונות השווה בינם ובין 2,700 משתתפים אחרים שאינם דיילים, אך אוחזים באותו סטטוס סוציו-אקונומי והשכלתי. הממצאים שלהם שנשענו על סקרי בריאות הראו כי דיילים ודיילות נטו לסבול מיותר מקרי סרטן, ביניהם סרטן השד, צוואר הרחם, העור, בלוטת התריס והרחם, כמו גם סוגי סרטן של מערכת העיכול, הכוללים סרטן המעי הגס, הבטן, הוושט, הכבד והלבלב.

עוד בנושא:
טיסה במטוס חושפת אותנו לקרינה גבוהה יותר מאשר בכור אטומי
חרדה בקוקפיט: גם טייסים צריכים לפעמים כדורים פסיכיאטריים
יוצאים לחופשה? כך תצמצמו את התסכול מהחזרה הביתה

מה ההסבר?

הסבר אפשרי אחד לממצאים הללו אלו הוא העובדה שדיילי אוויר חשופים יותר לגורמים מסרטנים בעבודתם, במיוחד לקרינה מייננת קוסמית. מדובר בחלקיקים טעונים באנרגיה קינטית שלא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת, אולם בכל רגע נתון עשרות אלפים מהם מרחפים בחלל ומתנגשים באטמוספירה של כדור הארץ מכל הכיוונים. החלקיקים הללו, הקרויים בעגה המדעית "קרניים קוסמיות", הם גרעיני אטומים כמו ברזל או ניקל והם נעים במהירות שכמעט מתקרבת למהירות האור. למרבה המזל, תושבי כדור הארץ מוגנים מפניהם בזכות האטמוספירה והשדה המגנטי של כוכב הלכת, אך לא כך במטוס שנמצא גבוה באוויר. סוג זה של קרינה מזיק במיוחד ל- DNA והוא גורם ידוע לסרטן השד ולחלק מסוגי סרטן העור.

עוד באותו נושא

יובש, גזים ובחילות: זה מה שקורה לגוף שלכם במהלך טיסה

לכתבה המלאה
דיילת שירות בטיסה אירופלוט דיילים מטוס. ShutterStock
חשופים לגורמים מסרטנים. דיילת אויר/ShutterStock

החוקרים גילו כי אצל דיילות, שיעורי סרטן השד היו גבוהים בכ-50 אחוזים בהשוואה לנשים באוכלוסייה הכללית. בנוסף, שיעורי המלנומה היו גבוהים פי שניים, ושיעורי סרטן העור שאינו מלנומה היו גבוהים פי ארבעה אצל דיילות לעומת נשים בכלל האוכלוסייה. שיעורי הסרטן הגבוהים הללו נצפו למרות אינדיקציות לבריאות טובה יותר אצל דיילות בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כגון רמות נמוכות של עישון והשמנת יתר. שיעורי הסרטן אצל דיילי אוויר היו גבוהים בכ-50 אחוזים במלנומה וכ-10 אחוזים יותר בסרטן עור שאינו מלנומה בהשוואה לגברים מקבוצת האוכלוסייה הכללית.

הסיכון הפוטנציאלי לסרטן אינו מוגבל רק לקרינה מייננת קוסמית ואנשי צוות אוויר נחשפים באופן קבוע לקרינת UV גבוהה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית, מה שעלול להפוך את העובדים האלה לפגיעים יותר לסרטן העור. בנוסף, מחקרים מסוימים מצאו כי הפרעות בשעון הביולוגי, כגון ג'ט לג, עשויות להיות קשורות בסיכון מוגבר לסרטן. שיבושים אלה עלולים להוביל לשינויים בתפקוד המערכת החיסונית ובמטבוליזם, מה שיכול להפחית את דיכוי הגידולים על ידי הגוף.

מזהמים כימיים אחרים הנמצאים בגוף המטוס כמו חומרים שנוצרים מדליפות מנוע, חומרי הדברה ומעכבי בעירה, המכילים תרכובות שעלולות לגרום להפרעות הורמונליות, עלולים להגדיל את הסיכון לחלות במספר של סוגי סרטן. אגב, שיעורי הסיכון הללו עלולים לפגוע גם בצוותי הטייסים ואפילו בנוסעים המתמידים, על אף שהם בניגוד לדיילים מקבלים שעות מנוחה רבות יותר ואינם חשופים כמותם לחומרים השונים ברחבי המטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully