וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד אחרי צעד: זה מה שאתם צריכים לעשות אחרי צריבת מדוזה

26.6.2018 / 11:59

המדוזות התחילו את ההשתלטות המסורתית שלהן על חופי ישראל, וזה בדיוק הזמן להזכיר לכם מה צריך לעשות אחרי צריבה, ממה חשוב מאוד להימנע, ובאילו מקרים צריך לרוץ לבית חולים

צילום וצלילה: רוי גוילי, עריכה: מיכאל אפריאט

בשבועות האחרונים המדוזות הגיעו לחופי ישראל, בתזמון מפוקפק עם החופש הגדול, ודיווחים על צריבות וכאבים מיותרים כבר התחילו להגיע. כמות המדוזות השנה, לפחות בינתיים, לא חריגה, אבל מסתמן שהצריבות כואבות יותר מבעבר. המדוזות הנפוצות בישראל הן מסוג "החוטית הנודדת", שהארס שלה מוגדר כבעל עוצמה בינונית. זה לא אומר שהצריבה לא כואבת, היא כואבת מאוד, אבל עד כה לא ידוע בישראל על פגיעה ממדוזה שגרמה למוות.

עוד בנושא:
מלח ים מרפא פצעים? 7 מיתוסים קיציים ומסוכנים
חשבתם שמדוזות זה דוחה? הכירו את כיני הים
הסיבה שבגללה אסור לשבת בבגד ים רטוב אף פעם

אצל מרבית האנשים שנתקלו במדוזה, הצריבות הינן קלות ומלוות בכאב ואדמומיות מקומיים, רק באזור הפגוע. לרוב, הצריבה היא בגפיים, שהינם הראשונים להיתקל במדוזה בזמן שחייה. יש לציין כי גירוי לעור יכול להתרחש גם ללא מגע ישיר עם גוף המדוזה.

מדוזה חוטית נודדת. דוברות הטכניון, מערכת וואלה! NEWS
מאוד מכאיבה, לא מאוד מסוכנת. החוטית הנודדת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הטכניון
אל תשטפו את צריבת המדוזה במים מתוקים, משום שאלו גורמים להתרחבות ולפיצוץ התאים הרעילים

לאור הדיווחים המתרבים על צריבות מדוזות בחופי ישראל, משרד הבריאות פרסם הבוקר הנחיות מעודכנות לטיפול והתמודדות בעת מגע או צריבה ממדוזה.

1. הרחיקו מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקל או חתיכת פלסטיק. שימו לב שאתם עושים את זה בלי לשפשף את האזור, כדי לא להחמיר את חדירת הארס לעור.

2. יש לשטוף את הכוויה עם מיץ לימון אמיתי, חומץ רגיל או חומץ תפוחים, המנטרלים את הרעל. בדרך כלל ניתן למצוא את הרכיבים האלה בסוכת המציל, או שניתן להצטייד מבעוד מועד במגבוני חומץ הנרכשים בבתי המרקחת. אסור לנקות את האזור הפגוע באלכוהול.

3. אל תשטפו את צריבת המדוזה במים מתוקים, משום שאלו גורמים להתרחבות ולפיצוץ התאים הרעילים ומרחיבים את המגע ביניהם לבין אזורים "נקיים" בעור.

וחשוב גם לציין - אל תשטפו את האיבר הפגוע עם שתן. בניגוד לאגדה האורבנית, שתן עלול להחמיר את הפגיעה, ולכן לא מומלץ כטיפול בעקיצת מדוזה.

4. על מנת לסלק את תאי הארס יש למרוח את אזור הצריבה בסודה לשתייה או טלק עם מי ים ולקלף בזהירות כשהאזור מתייבש מבלי לשפשף את האזור.

עוד באותו נושא

כל מה שאתם חייבים לדעת על מדוזות

לכתבה המלאה
מדוזות בחופי ישראל. אתר המדוזות וביה"ס למדעי הים באונ' חיפה, מערכת וואלה! NEWS
מפת המדוזות העדכנית/מערכת וואלה! NEWS, אתר המדוזות וביה"ס למדעי הים באונ' חיפה

אם אתם רואים תסמינים חשודים מעבר לאודם או צריבה מקומית יש להגיע במהירות לבית חולים לקבלת טיפול מידי. סימנים שדורשים פינוי מידי הם היצרות דרכי הנשימה, קשיי נשימה, חולשה, נפיחות בגרון, הכחלת המקום הפגוע, נפיחות מעבר לרגיל - בצקת, תגובה אלרגית קשה. יש לשים לב לסימנים אלה במיוחד אצל ילדים קטנים וקשישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully