וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אכילת סויה גורמת לצמיחת שדיים אצל גברים? זו האמת

21.6.2018 / 10:08

האם סויה היא מקור בריא לחלבון מן הצומח שאפשר ואף מומלץ להרבות באכילתה, או שמא היא מאיימת לשבש את הורמוני המין הגבריים ולהצמיח להם שדיים? המחקרים סותרים, הנה מה שהצלחנו להבין בינתיים

עריכת וידאו: מיכאל ברגמן

בווידאו: חלב מול סויה - מה יש למדע להגיד על זה

פולי הסויה הם מקור טבעוני לחלבון, נטולי שומן ונחשבים על ידי רבים למזון בריא מאוד. אחרים לעומת זאת, טוענים שהם משבשים את פעילות ההורמונים הגבריים. אז מה נכון? האם מדובר בחלבון צמחי בריא ומומלץ או שמא גברים באשר הם צריכים להתרחק מהמאכל הזה?

רוב המחקרים שנעשו בהקשר של השפעת אכילת סויה על גברים בדקו טענות בנוגע לפגיעה בתפקוד מיני ובהורמוני מין. כך למשל, מחקר אחד מצא קשר בין אכילה יומיומית של סויה ובין ספירת זרע נמוכה.

עוד בנושא:
לא רק מוצרי חלב: 7 מקורות לסידן שאינם חלביים
תחליפי חלב לילדים? מחקר טוען שזה עלול לעכב את הגדילה
כוח הטופו: טבעונים מרזים יותר

גבר שרירי בלי חולצה. ShutterStock
אם אתם לא סובלים מהשמנה, כנראה שהסויה לא תעשה לכם שדיים. גבר בלי חולצה/ShutterStock

מחקר אחר שנערך על ידי בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארוורד בשנת 2008 ובדק מחדש את ממצאי אותו מחקר, גילה שזה נכון רק לגבי גברים שאכלו כחצי מנת סויה מדי יום וכי ההשפעה הזאת ניכרה במיוחד בגברים שסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

אין-אונות וטסטוסטרון נמוך

עוד מחקר, שנערך בשנת 2011 בדק כיצד אכילת כמויות גדולות של סויה השפיעו על גבר צעיר בן 19 שניזון מתפריט טבעוני. לאחר ניתוח מדוקדק של מצבו הבריאותי, נמצא כי הוא סובל מאין-אונות ומרמות נמוכות של הורמון המין טסטוסטרון. עם זאת, כדאי לזכור שהמחקר הזה בוצע על אדם אחד בלבד, ולכן אין לגזור מסקנות כלליות מנתוניו.

מסקנות דומות, עם זאת, עלו גם ממחקר אחר שבוצע על עכברי מעבדה זכרים שנחשפו בעודם ברחם לרמות גבוהות של איזופלאבונים - תערובת של פולי סויה ומוצרי סויה אחרים. עקב החשיפה הזאת, העכברים סבלו מעצירה בהתפתחות איברי המין. מחקר נוסף שנערך בשנת 2000 הגיע למסקנות זהות. אולם, חשוב להזכיר שבני אדם ועכברים אינם זהים, מן הסתם.

אחת התפיסות השגויות ביותר לגבי אכילת סויה, היא שזה מוביל לחוסר איזון הורמונלי במסגרתו ייצור הטסטוסטרון נפגע ואילו ייצור האסטרוגן מתגבר. מקורם של רוב המיתוסים הללו הוא במחקרים וניסויים שבוצעו בבעלי חיים שניזונו ממינונים גבוהים ביותר של סויה - כאלה שקשה מאוד להגיע אליהם בתזונה אנושית רגילה. בנוסף, יש לקחת בחשבון שתהליך המטבוליזם של סויה בגופן של חיות הוא שונה מהתהליך המקביל אצל בני אדם.

טופו. ShutterStock
חלק מהמחקרים שמעודדים צריכת סויה מבוצעים על ידי בעלי אינטרסים. קוביות טופו/ShutterStock

כדאי לקחת בחשבון שמחקרים שמהללים את הסויה בגין יתרונותיה התזונתיים לעתים ממומנים על ידי חברות בעלות אינטרסים מסחריים. כך למשל במחקר השוואתי שנערך בשנת 2010 הגיעו החוקרים למסקנה שמזונות שמכילים סויה "אינם גורמים להופעת מאפיינים נשיים בגברים". אלא שמה שפחות ידוע הוא שאת המחקר הזה הוביל ד"ר מארק מסינה, מנהל גוף שנקרא המכון לתזונת סויה ומחבר ספר ששמו The Simple Soybean and Your Health. באותה שנה ממש מסינה היה מעורב במחקר נוסף אודות סויה, שבו התקבלה המסקנה שהן חלבון הסויה והן האיזופלאבונים שבסויה אינם משפיעים על הורמוני הרבייה הגבריים.

למרות המחקרים הסותרים - התזונאים ממליצים

למרות קיומם של מחקרים בעלי ממצאים סותרים לגבי ההשפעות של אכילת סויה, רוב התזונאים והדיאטנים עדיין סבורים שמדובר במאכל מומלץ, ובמיוחד עבור מי שניזונים מתפריט צמחוני או טבעוני - עבורם זהו מקור חשוב לחלבון מן הצומח. מחקרים רבים מצביעים שצריכה קבועה ומתונה של מוצרי מזון על בסיס סויה עשויה לסייע גם בהפחתת רמות הכולסטרול. בנוסף, תזונאים רבים סבורים שחלב סויה הוא תחליף החלב הבריא ביותר למי שאינם צורכים חלב מן החי מסיבות שונות (טבעונות, רגישות ללקטוז ועוד), שכן תכולת החלבון שלו גבוהה משמעותית מזו של החלופות האחרות (חלב אורז, חלב שקדים וכדומה) ובנוסף, בסויה יש גם סיבים תזונתיים.

לאור שפע המחקרים הסותרים בנוגע לסויה, ייתכן שההמלצה הטובה ביותר היא לכלכל את צעדיכם התזונתיים על פי העדפה והתאמה אישית. רוב התזונאים מסכימים שאכילת 1-2 מנות של מוצרי סויה ביום לא תגרום כל נזק לאדם הממוצע - בין אם הוא גבר ובין אם היא אישה.

  • עוד באותו נושא:
  • סויה
  • טופו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully