פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לא רק מוצרי חלב: 7 מקורות לסידן שאינם חלביים

      טבעונים, אלרגיים ללקטוז או סתם לא משתגעים על הטעם? אם נדמה לכם שהמנעות ממוצרי חלב צריכה בהכרח להשפיע על מאגרי הסידן בגופכם, אתם טועים. תכירו את המאכלים שיחזקו לכם את העצמות

      מוצרי חלב (ShutterStock)
      אפשר גם בלעדיהם. מוצרי חלב (אילוסטרציה: ShutterStock)

      הסידן הוא מינרל הכרחי לבריאות העצמות שלנו ויש לו גם הרבה תפקידים חשובים נוספים. כך למשל הוא מרכיב את העצמות והשיניים שלנו והוא גם מווסת ומזרז תהליכים חשובים אחרים בגוף, ביניהם התכווצות שרירי הלב והשלד, העברת גירויים עצביים וכן, הוא מעורב בתהליכי קרישת הדם. כאשר כמות הסידן בדם יורדת, הסידן יופרש מהעצמות, המשמשות כמאגר הסידן בגוף, ולכן במצב מתמשך של חסר בסידן לאורך זמן ארוך עלולה להתפתח מחלת האוסטיאופורוזיס. על פי הערכת המחקרים מחלת זו פוגעת במחצית מהנשים וברבע מהגברים, מעל גיל 50. אוסטיאופורוזיס מתבטאת בהיחלשות העצמות, ואז נוצר מצב שגם נפילות קטנות עלולות להסתיים בשברים ולגרום לסיבוכים.

      הסידן נחוץ בכל שלב במעגל החיים, ובמיוחד בתקופת הגדילה, היריון והנקה והוא נחוץ בעיקר גם לאנשים מבוגרים ולאלו הנמצאים בסיכון לאוסטאופורוזיס כגון נשים שעברו את גיל המעבר, אנשים בעלי מבנה גוף רזה או משקל נמוך ועוד.

      כמות הצריכה היומית של הסידן משתנה לפי גיל ומין: תינוקות מגיל 1-3 למשל צריכים לצרוך 700 מ"ג, ילדים וילדות בגילאים 4-8: 800 מ"ג, ילדים וילדות בגילאים 9-13: 1300 מ"ג . בגילאים מאוחרים יותר מתחילים כבר להיות הבדלים בין נשים לגברים ונשים וגברים בגיל 19-50 ולגברים עד גיל 70: מומלץ לצרוך 1000 מ"ג ולנשים מגיל 51 ומעלה ולגברים מעל גיל 70 1200מ"ג.

      מה מעודד ספיגת סידן?

      ישנם מספר גורמים המעודדים את ספיגת הסידן בגוף. בהם, צריכה מספקת של שומנים בתפריט היומי, צריכה מספקת של ויטמין D (הנמצא בביצים, דגים ועוד). מנגד, קיימים רכיבים המעכבים את ספיגת הסידן, כגון: עישון, נטילת תרופות מסויימות (לדוגמא תרופות משתנות) צריכה גבוהה של קפאין, חומצה פיטית, המצויה בעיקר בדגנים וזרעים ועוד.

      לאורך השנים התרגלנו לחשוב שסידן מצוי רק או בעיקר במוצרי חלב. אך האמת היא, שניתן לקבל אספקת סידן מספקת גם כאשר נמנעים ממוצרי חלב – מסיבה זו או אחרת. לפניכם כמה ממקורות הסידן החלופיים האלה: