וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסירו לכם את השקדים בילדות? יש לנו חדשות רעות בשבילכם

14.6.2018 / 11:39

מדובר באחד הניתוחים הנפוצים ביותר בילדים בעולם המערבי, והוא נחשב לכמעט נטול תופעות לוואי. אך מחקר חדש ומקיף מגלה שלהסרת שקדים יש השפעה שלילית על הבריאות גם לאחר שנים רבות

רופא בודק לילד את הגרון. ShutterStock
אחד הניתונים הנפוצים ביותר בילדים בעולם המערבי. רופא בודק לילד את הגרון/ShutterStock

במשך כמה עשורים מיליוני ילדים ברחבי העולם עברו בגיל צעיר ניתוח פשוט יחסית להסרת השקדים או האדנואידים (שקד שלישי). השקדים עשויים מרקמות לימפטיות והם משמשים כקו הגנה ראשון של מערכת החיסון מפני פתוגנים שמנסים לחדור לדרכי הנשימה. ילדים רבים סובלים מדלקות כרוניות בשקדים בשנות חייהם הראשונות, ומדובר בתופעה מוכרת ושכיחה.

הקהילה הרפואית פועלת מזה זמן רב תחת ההנחה שלהסרת השקדים אין השלכות משמעותיות על בריאותו של המטופל בהמשך חייו, לכן רופאים רבים בוחרים להקל על סבלם של ילדים שלוקים בדלקות שקדים ואוזניים וחוזרות ובכאבים הנלווים להן, על ידי היפטרות מהמקור להן. אולם, מחקר פורץ דרך שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי JAMA, מעלה שייתכן שהפרוצדורה הנפוצה הזאת מגדילה את סיכוייהם של אותם ילדים לחלות במגוון מחלות בהמשך חייהם.

עוד בנושא:
הוא השתגע? למה הגוף שלנו תוקף את עצמו
פריצת דרך: תרופה לאסתמה - תוך פחות מחמש שנים
ארטיק או תה: מה באמת יעזור לכם לנצח את כאב הגרון?

אישה משתמשת במשאף ונטולין. ShutterStock
מעלה את הסבירות לחלות באסתמה פי שלושה. אישה משתמשת במשאף/ShutterStock

החוקרים, בראשותו של ד"ר שון באיירס מאוניברסיטת מלבורן באוסטרליה, בחנו תיקים רפואיים מתוך מאגר נתונים עצום בהיקפו שכלל 1.2 מיליון נחקרים דנים, שהיו תחת מעקב רפואי מלידתם ועד לגיל 10 לפחות, ובמקרים מסויימים המעקב נמשך עד הגיעם לגיל 30.

לאחר שהשוו את הנתונים של מי שעברו ניתוח להסרת שקדים או אדנואיד עד גיל 9 לנתוני קבוצת הביקורת, ד"ר באיירס ועמיתיו גילו שמי שעברו כריתת שקדים היו בסבירות גבוהה פי שלושה לסבול בהמשך חייהם ממחלות אלרגיות או מדבקות בדרכי הנשימה העליונות, בהן: אסתמה, שפעת, דלקת ריאות ועוד. מי שעברו ניתוח להסרת שקד שלישי (אדנואיד) מצויים בסיכון גבוה פי שניים לחלות באותן מחלות בהמשך חייהם ובנוסף גם במחלת ריאות חסימתית (COPD) ובדלקת הלחמית.

עוד באותו נושא

כל מה שאתם חייבים לדעת על ניתוח שקדים

לכתבה המלאה

התסמינים חוזרים

עוד ממצא מפתיע הוא שהניתוח העלה שרבים מהתסמינים המטרידים של דלקות שקדים ואדנואידים, שהובילו מלכתחילה להחלטה להסירם בניתוח בניסיון לשים להם קץ - הפרעות נשימה, דלקות חוזרות באוזניים ובסינוסים - למשל, הרבו להופיע מחדש גם לאחר הניתוח ברבים מהמטופלים. משמעות הדבר היא שגם התועלות של הניתוח בטווח הקצר מוטלות בספק, בנוסף על העובדה שיש לשקול אותן גם אל מול הסיכונים לטווח הארוך כפי שעולים מהמחקר.

אישה עם כאב גרון. ShutterStock
התועלות לטווח הקצר מוטלות בספק, הסיכונים לטווח הארוך מטרידים. אישה ממששת את גרונה/ShutterStock

המסקנות שמתפרסמות כעת הן תוצר של המחקר הראשון בו נבחנו ההשלכות ארוכות הטווח של ניתוחים להסרת שקדים ואדנואידים על מגוון של מחלות, ומחבריו מציינים שהיקפו הנרחב ומספרם הגדול של האנשים שעליו התבסס מוסיפים משקל לממצאיו.

להמנע מניתוח או לדחות אותו כמה שניתן

לאור הסיכונים המשמעותיים שעולים מן המחקר, ד"ר באיירס ועמיתיו ממליצים להמנע מניתוחים אלה כאשר קיימות חלופות טיפול. במידה שחלופות אלה אינן מספיקות, ממליצים החוקרים לרופאים לדחות עד כמה שניתן את הגיל בו מבוצע הניתוח, על מנת לאפשר למערכת החיסונית של הילד המטופל להתפתח כמה שיותר.

"בהתחשב בעובדה שהשקדים והאדנואידים הם חלק מהמערכת הלימפטית ויש להם תפקיד חשוב הן בהתפתחות התקינה של המערכת החיסונית והן בסינון פתוגנים בתקופת הילדות, אין זה מפתיע שהסרתם עשויה לשבש את היכולת של הגוף לסנן פתוגנים, דבר שמגדיל את הסיכון ללקות בזיהומים שונים בדרכי הנשימה", כתבו החוקרים. "גוף המחקר ההולך וגדל בנוגע למקורות ההתפתחותיים של מחלות שונות מצביע על כך שגם להתערבויות לכאורה מינוריות בהתפתחות עוברים או ילדים עשויות להיות השלכות בריאותיות למשך כל החיים", הוסיפו.

  • עוד באותו נושא:
  • שקדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully