וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים בדקו ממה אנשים הכי נגעלים. וזה מה שהם מצאו

10.6.2018 / 0:00

בין אם חולדות ועכברים דוחים אתכם, אוכל עם עובש, או פצעים מגעילים בעור - מדובר בתחושות משותפות לבני אדם וככל הנראה גם לחיות, שנועדו למנוע הדבקה ממחלות. הנה ששת הדברים שהכי דוחים בני אדם

איכס! זה מה שמסתתר בצעצועי האמבטיה של הילדים שלכם/צילום: ליאור נאור, עריכה: ניתאי דגן ותומר ספירשטיין

בווידיאו: הנה משהו ממש דוחה שמסתתר לכם באמבטיה

תחושת גועל נחשבת לכזו שיכולה להוציא מאנשים את הגרוע מכל. אנחנו לא רק מדברים על עוויתות בפרצוף, אלא על תחושת בחילה קשה ותגובות שלעיתים יוצאות משליטה. ובכל זאת, יש בתחושה הזו גם דברים טובים. לטענת חוקרים - תחושות עוצמתיות שכאלה מגינות עלינו מפתגונים מחוללי מחלות שונים ומרחיקות אותנו מסיכונים להדבק ולחטוף משהו. כעת, החוקרים קטלגו את תחושות הגועל לשש קטגוריות שונות.

"סוג זה של התנהגות, שמוביל להימנעות ממחלות ניכר יותר ויותר בבעלי חיים, ולכן מוביל אותנו להאמין שמדובר בהתנהגות אבולוציונית עתיקה", הסבירו חוקרים לבקרת מחלות מבית הספר להיגיינה ולרפואה טרופית בלונדון. "למרות שידענו שהרגש של הסלידה טוב עבורנו, כאן הצלחנו להראות שגועל הוא תחושה מובנית לזיהוי והיענות לאיומי זיהום במטרה להגן עלינו".

עוד בנושא:
ניקול קידמן אימצה את הטרנד הבריאותי הכי דוחה שראינו
איכס: מה חי לנו מתחת לציפורניים?
אופסי: מאכלים שגורמים לתופעות לא נעימות בגוף

קטניות עם עובש. ShutterStock
מעורר גועל. קטניות עם עובש/ShutterStock

על מנת לפרק את צורות הסלידה מנקודת מבט של הימנעות ממחלות, החוקרים בחנו יותר מ-2,500 בני אדם, והציגו להם 75 תרחישים מגעילים שעשויים להצביע על וקטורים מדבקים, שהמשתתפים היו צריכים לדרג בסולם של " שום סלידה "ל"שאט נפש קיצוני". שום דבר לא היה מחוץ לתחום. תרחישים כמו ללוות ממישהו דאודורנט, להבחין בנקודות אדומות קטנות על איברי המין של בן או בת הזוג, או להרגיש שמישהו משתעל לך לתוך הפרצוף, הופיעו במחקר. המשתתפים גם היו צריכים לדרג את האפשרות של ליקוק על ידי כלב תועה, חלוקת משרד עם עמית לעבודה עם דלקת עיניים, מעיכת שבלול ברגליים יחפות וישיבה מול אדם שמקיא במטוס.

על ידי ניתוח התשובות, הצוות הצליח לזהות שש קטגוריות נפוצות של גועל שנקשרות אצל אנשים למחלות זיהומיות:

• היגיינה: התנהגות לא היגיינית, או ראיה פיזית של חוסר בהיגיינה.

• בעלי חיים/חרקים: כגון עכברים ויתושים המייצגים עבור אנשים מקורות של מחלות שונות.

• מין: התנהגות הנוגעת לפעילות מינית מופקרת.

• מראה לא טיפוסי: רמזים של זיהום אצל אנשים אחרים, כולל צורת גוף לא תקינה, עיוות, שיעול ורמזים הקשורים לסיכון גבוה למחלות כגון חוסר בית.

• נגעים: גירויים הקשורים לסימנים של זיהום על פני הגוף כגון שלפוחיות, שחין או מוגלה.

• מזון: פריטי מזון המראים סימני קלקול.

אפטה בפה. ShutterStock
מתרחקים מאנשים עם נגעים. נערה עם אפטה בפה/ShutterStock

"נראה כי רמזים לאיומי מחלות מדבקות אינם מסווגים לפי הקטגוריות הביו-רפואיות המופשטות של סיכוני העברת מחלות המוכרות בספרות, אלא כקטגוריות של רמזים לזיהוי לגבי ממה כדאי להימנע", מסבירים החוקרים. "אלה כוללים חפצים מזוהמים פוטנציאליים כגון נוזלי גוף, נגעים, מזון מקולקל, חיות שנחשבות למחוללות מחלות, פרקטיקות כמו מגע מיני שעלולות לסכן במחלות המועברות במגע מיני ואנשים המציגים סימנים נראים של מחלה או היגיינה לקויה".

מעניין לציין כי התוצאות הראו כי נשים דירגו את כל שש הקטגוריות כיותר מגעילות מאשר גברים, כשהתנהגות מינית מופקרת ובעלי חיים נושאי מחלות עוררו את הסלידה הגדולה ביותר בקרב נשים בפרט. החוקרים משערים גם כי שש הקטגוריות של הבחילה נמצאות במינים אחרים - שכן לא רק בני האדם היו צריכים לפתח סוג זה של "מערכת גילוי פתוגנים". "למרות שרק במאה ה-19 הבנו כיצד מחלות באמת מועברות", אמרו החוקרים, "ברור מתוצאות אלו שלאנשים יש תחושה אינטואיטיבית ממה להימנע בסביבתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully