אנרגיות ירודות? המאכלים שמומלץ לאכול בקיץ הישראלי

    על פי הרפואה הסינית, העונה החמה מסמנת את שיא הפעילות שלנו. הימים ארוכים, אנחנו קמים מוקדם יותר וביתר קלות, ובכל זאת הגוף שלנו נדרש להתמודדות לא פשוטה עם החום והזיעה. אז מה כדאי לאכול ועל מה ממש כדאי לוותר? מומחה ברפואה סינית משיב

    ערן חיון, מאמר אורח
    איך שורדים את הקיץ הישראלי. אדם שותה בחוף הים (צילום: ראובן קסטרו)

    אין הרבה מה לומר על הקיץ במדינה שלנו שלא נאמר קודם לכן, אבל מה שכן אפשר לומר, זה שההשלכות שלו הן לא גזרת גורל. על פי הרפואה הסינית קיימות שיטות תזונה לקירור הגוף שעוזרות להרגשה כללית קלילה וקרירה יותר שעשויות לעזור לכם לשרוד את הקיץ הישראלי עם כמה שפחות עייפות וזיעה ומקסימום אנרגיה.

    הרפואה הסינית מאמינה שלעונות השנה יש השפעה נוכחת וחשובה על התפתחות האדם, וגם הוא, בסנכרון מוחלט, מושפע משינויי האקלים, כך שעליו לחיות איתם בהתאמה מתמדת על מנת להגיע להרמוניה קיומית. במעגל היין והיאנג השנתי, הקיץ הוא עונה שמסמלת את שיא היאנג: ימים ארוכים יותר, מוארים יותר, ומכאן - שיא הפעילות. בימי הקיץ בהם אור השמש מתארך וגם השעות, אנו פעילים יותר, תזזיתיים יותר ואף קמים מוקדם יותר בבוקר וביתר קלות. הקיץ מסמל את התקופה בה כל היצורים בטבע מגיעים גם הם לשיא היאנג שלהם ומשלימים התפתחותם וגדילתם. כמוהם, גם אנחנו זקוקים להזנה מיטיבה לצורך התפתחות וצמיחה.

    עוד בנושא:
    13 סיבות משכנעות במיוחד להתחיל לאכול ירוקים
    6 טעויות שאתם עושים כל קיץ
    נגמר הוויכוח: חורף עדיף על קיץ. לפחות מבחינה רגשית

    עוד באותו נושא

    שיר אלמליח בודקת: מה זה דיקור סיני ולמי זה טוב?

    לכתבה המלאה

    אז מה כדאי לאכול?

    המאפיין העיקרי של הקיץ מלבד חוף הים, הוא זיעה. הגוף שלנו מנדף זיעה החוצה על מנת לקרר את עצמו, דבר חיובי כשלעצמו, אך כזה שעלול לכלול אי נעימות. כדי לעזור לגוף לקרר את עצמו ולסבול פחות מאגלי זיעה, נקפיד על שתייה מרובה וקרירה (עד שצבע השתן הופך שקוף).

    אבל זה לא מספיק, בנוסף למים, רצוי לצרוך מזונות מקררים שיקלו על הגוף את הליך העיכול והקירור וישמרו אנרגיה להמשך היום. הנה כמה מהם:

    זה הזמן לאכול הרבה עלים ירוקים. תרד (צילום: נמרוד סונדרס)

    ירקות: ככלל, העדיפו לצרוך את עלי הירק ולא את שורשיו (מתאימים יותר לחורף). הירקות המועדפים הם עלים ירוקים למיניהם כמו חסה, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, תרד, גרגר נחלים אצות, נענע ועוד. בנוסף, מומלץ לצרוך גם מלפפונים, בצל, פטריות לבנות, נבטים, ברוקולי, תירס, לפת, שומר וכרוב סיני.

    פירות: אפרסק, אגס, אבטיח, משמש, תפוח, לימון, מלון וענבים אדומים.

    תבלינים: מנטה, בצל ירוק, שמיר, ג'ינג'ר ופלפל לבן.

    קטניות, פחמימות ודגנים: לחם שאור, אורז, חיטה, שעועית מש, בטטה, תפו"א, אמרנט, שעורה, דוחן וסויה.

    חלבונים: העדיפו דגים על בשר בקר או עוף. על פי הרפואה הסינית, הדגים הם מזון מקרר, בניגוד לעוף ובקר שמחממים. גם טופו הוא מקור חלבון מצוין למי שלא צורך בשר.

    שתייה: מים, כמובן, אך גם חליטות תה טבעיות, מיצי פירות קרירים ללא תוספת סוכר או חלב.

    הימנעו מכמויות גדולות של קטניות. חומוס (צילום: אפיק גבאי)

    מאילו מזונות כדאי להפחית?

    ככלל, הטעם המוביל בעונת הקיץ הוא מתוק, והטעמים שכדאי להפחית בצריכתם הינם חמוץ ומלוח, שכן הם סותרים את התנועה החוצה בה מאופיין הקיץ. בצריכתם, האנרגיה נמשכת למטה, פנימה, והיא עלולה לגרום לתקיעות ועיכוב בעיכול. בהתאמה, יש להפחית במזון שזמן עיכולו או תכולתו התזונתית יגרמו למשך עיכול רב מן הרגיל, כמו מזון מטוגן, שומן, בשר, וכמות גדולה של דגנים וקטניות שעלולים להכביד על הקיבה ולגרום לתחושת כבדות בגוף שתתנגד לתנועה הזרימה המבורכת שמאפיינת את הקיץ.

    דבר נוסף שאולי יגרום להרמת גבות, הוא העובדה שכדאי דווקא בקיץ להימנע מצריכה מוגברת של מזונות ושתייה קרים מדי כמו גלידות, משקאות אייס למיניהם, קרטיבים ומוצרי קרח. הסיבה לכך היא שהם עלולים לקרר ולהחליש את מערכת העיכול ולגרום לעיתים, לתחושת ליחה בגרון ו/או לשלשולים.

    ערן חיון הוא מומחה ברפואה סינית מסורתית לגניקולוגיה פריון והריון

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
      לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

      התרעות פיקוד העורף

        walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully