פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חוקרים מצאו: זהו המקום הכי בריא במשרד שלכם

      כאבי ראש, עיניים שורפות וראייה מטושטשת - לבילוי של שעות ארוכות בתוך משרד סגור יש השלכות לא נעימות בכלל על הבריאות שלנו. יכול להיות שכל מה שצריך לעשות כדי להימנע מהתופעות האלו זה פשוט לעבור מקום?

      חוקרים מצאו: זהו המקום הכי בריא במשרד שלכם

      בסרטון: שינויים קטנים ביום העבודה שיעשו אתכם בריאים יותר

      במשך אלפי שנות אבולוציה הגוף שלנו הסתגל לחיים בטבע הכוללים ציד, פעילות פיזית מאומצת, ריצה, שחייה, הליכה וטיפוס. אולם במאות השנים האחרונות התחלנו לבלות על הרגליים פחות ופחות ולשבת בחללים סגורים יותר ויותר. על אף שהחיים שלנו נחשבים "נוחים" יותר מבעבר ולמרות שאנחנו חיים יותר וסובלים פחות ממחלות קשות - נראה שהגוף שלנו עוד רחוק מלהסתגל למצב החדש, שנותן את אותותיו בעזרת מגוון בעיות בריאותיות שאבות אבותינו לא נדרשו להתמודד איתן.

      שגרת החיים שלנו גורמת לעלייה יציבה ומתמשכת בתסמינים של חרדה ודיכאון, בעוד שהישיבה הממושכת מול המחשב גורמת לשורה של תופעות שזכו לשם הכולל "תסמונת צג המחשב". תופעות אלו כוללות בין היתר: צריבה ויובש בעיניים, רגישות לאור, עיניים אדומות, עייפות, טשטוש הראייה, כאבי ראש וכאבים נוספים בצוואר, בגב ובחגורת הכתפיים.

      עוד בנושא:
      5 דברים שאתם חייבים להחזיק במשרד שלכם
      הטעות הנפוצה שהורסת את המוח שלכם בזמן העבודה
      עבודה באופן ספייס הופכת אתכם לפחות חברותיים

      אז איך משיגים הקלה בתסמינים הלא סימפטיים האלה? כמובן שאפשר להפסיק לעבוד מול המחשב ולצאת להדריך טיולים או לבנות בתים, אולם כולם מבינים שנדרש פתרון קצת יותר ריאלי למי שכנראה ימשיך לעבוד בצורה הזאת עד לגיל הפרישה. לכן הבעיה הגיעה הפעם דווקא לפתחם של מומחים לעיצוב מאוניברסיטת קורנל שבארצות הברית, שביקשו למצוא פתרון אדריכלי לבעיה בריאותית.

      נוף מהחלון במשרד (ShutterStock)
      אלה שיושבים ליד החלון מרגישים הרבה יותר טוב. חלון משרדי (אילוסטרציה: shutterstock)

      במחקר הייחודי הזה, גילו שעובדים שישבו ליד חלון ונחשפו יותר לאור טבעי, הראו ירידה של 84 אחוזים בממוצע בתסמינים של "תסמונת צג המחשב", שנגרמו כתוצאה משימוש ממושך במחשב. בנוסף מצא המחקר כי עובדים אלו היו פרודוקטיביים יותר וסבלו פחות מעייפות במהלך יום העבודה. חשוב לציין כי המחקר הזה מומן על ידי חברת View Dynamic Glass המייצרת חלונות זכוכית לבנייני משרדים, אולם הממצאים האלו מתיישרים עם אלו של שורה ארוכה של מחקרים קודמים שהמחישו את החשיבות של החשיפה לאור טבעי בזמן העבודה - לשיפור הבריאות והאפקטיביות של העבודה.

      למה לרובנו חסר את המשאב הזמין לנו ביותר?

      החשיפה לאור השמש ממלאת תפקיד חשוב בוויסות מחזורי השינה והערות של הגוף. חשיפה לאור טבעי עוזרת לווסת את הפרשת "הורמון הסטרס" קורטיזול, משפרת את איכות השינה ואפילו מייעלת את קצת חילוף החומרים של הסוכר בדם. זה לא סוד שהחשיפה לשמש חיונית גם לייצור ויטמין D בגוף, שתורם בין היתר לחיזוק העצמות והשיניים, לשיפור המערכת החיסונית וכן להעצמת תפקוד המוח ופעילות מערכת העצבים.

      על אף שאנחנו חיים במדינה שטופת שמש, ישראלים רבים סובלים ממחסור בוויטמין D ומתסמונת צג המחשב. גם אם אתם לא יכולים להעתיק את עמדת המחשב שלכם לאזור שטוף שמש, אתם יכולים בהחלט לצאת החוצה לרבע שעה בכל כמה שעות, להרכיב משקפיים שמסננים את האור הכחול ולהשתמש ב"חוק ה-20:20" - על כל 20 דקות של עבודה, הביטו במשך 20 שניות אל מחוץ לחלון המשרד.