וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הריון: 7 סיבות שהמחזור שלך מאחר

3.6.2018 / 15:10

זה קרה לכל אישה. המחזור החודשי איחר ורמות הלחץ הרקיעו שחקים. הריון הוא לא הסיבה היחידה לאיחור. הנה עוד כמה סיבות שיכולות לשנות את הפיזיולוגיה הנשית

סיפור בדקה: האישה שסבלה ממחזור במשך 5 שנים/מערכת וואלה!

בווידיאו: הסיפור על האישה שסבלה ממחזור 5 שנים ברציפות

זה קרה כמעט לכל אישה לפחות פעם אחת, ולמרות שכניסה להריון דורשת במקרים רבים תכנון והתאמה לימי הביוץ, רבות עדיין מצליחות להיבהל כשהמחזור החודשי שלהן מאחר. ולמרות שכולן ישר חושבות על הריון לא מתוכנן, יש כמה גורמים נוספים שיכולים לעכב את הגעת המחזור ואפילו לגרום לו שלא להגיע באותו החודש. הנה כמה מהם:

עוד בנושא:
גיל המעבר זה הרבה יותר מגלי חום
האם מחזור של נשים באמת מסתנכרן כשהן נמצאות ביחד?
דרכים טבעיות להקל על כאבי מחזור

1. לחץ

לחץ הוא לחלוטין אחד הסממנים המזיקים של החיים המודרניים. מדובר על מצב שיכול לגרום לנשירת שיער, חוסר בשינה, דיכאון, בעיות עור ותנודות במשקל. זה כמובן גם יכול לפגוע בסדירות של המחזור החודשי.

הסיבה לכך נעוצה בכך שהלחץ פוגע בבלוטת יותרת המוח האחראית על ייצור הורמוני הרבייה, מה שגורם בתורו במצבים מסוימים לאיחור במחזור ואפילו לדחייה שלו למספר חודשים.

עוד באותו נושא

9 עובדות שכדאי לדעת על המחזור החודשי

לכתבה המלאה

2. תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS)

התסמונת שידועה גם בשם תסמונת שטיין-לוונטל משפיעה על עד כ-10 אחוזים המנשים בגיל הפיריון, ועד 75 אחוזים מהנשים עם מחזור לא סדיר סובלות ממנה. התסמונת כוללת תסמינים רבים אשר יכולים להשפיע על מערכת הרבייה, על העור, השיער, על משקל הגוף, ועל המערכת האנדוקרינית (הורמונלית).

כבר לפני כשני עשורים הוגדרו על ידי המכון הלאומי האמריקאי לבריאות שני אלמנטים עקביים המרכיבים את תסמונת השחלות הפוליציסטיות. המרכיב הראשון היה הופעה של רמות הורמונים אנדרוגנים (זכריים) גבוהות לאורך זמן, והמרכיב השני הוא מחסור כרוני בביוץ (4-7 מחזורים בשנה). יחד עם זאת, קיים מגוון סימפטומים רחב נוסף, הכולל גם השמנה, אקנה, שיעור יתר בגוף, העדר וסת, דימום קשה המלווה בכאבים עזים ועוד.

תרופות וכוס מים. ShutterStock
יכולות להשפיע על ייצור ההורמונים בגוף. תרופות/ShutterStock

3. נטילת תרופות

ישנם סוגים מסוימים של תרופות שמאותתים לגוף להפסיק את הווסת. המחזור עשוי להיות מושפע לא רק על ידי גלולות למניעת הריון אלא גם בעקבות שימוש בסוגי אנטיביוטיקה מסוימים, סטרואידים ותרופות נוגדות דיכאון שמשבשות את רמות ההורמונים שלך. אם מדובר על תרופה חדשה שאתן עומדות לנטול ואתן רוצות להיכנס להריון, כדאי שתבררו את זה עם הרופא שלכן.

4. יותר מדי פעילות גופנית

כן, תתפלאו אבל יש דבר כזה. נשים שמתאמנות אימוני כוח אינטנסיביים או מכינות את גופן למרתונים, ויש לא מעט כאלה בשנים האחרונות, עשויות למצוא את עצמן מצפות למחזור שיאחר או אפילו לא יגיע באותו הזמן.

כאשר הגוף שלך מרגיש שהוא משתמש ביותר מדי אנרגיה, הוא מבטל פונקציות שהוא פחות רואה בהן צורך. אבל אין מה לדאוג, ברגע ששגרת האימונים נרגעת - המחזור לרוב גם חוזר.

5. שינויים בדפוסי השינה

למחסור בשינה יש לא מעט השפעות על הבריאות הכללית שלנו, מהשמנה, דרך דכאון ועד מחלות כרוניות שונות. וכמובן שהוא עלול להיות בעל השפעה גם על המחזור החודשי. גם שינויים אחרים בדפוסי השינה, כמו מעבר לאזורי זמן שונים, או שינוי לעבודה במשמרות לילה יכולים להשפיע על המחזור.

בטן שטוחה. ShutterStock
למשקל יש השפעה ניכרת על הופעת או החסרת מחזור חודשי. צעירה רזה/ShutterStock

6. ירידה במשקל

למרבה הצער לא מעט נשים צעירות עושות על עצמן ניסויי דיאטה כאלה ואחרים הכוללים מעט מאוד קלוריות, והן מוצאות את עצמן עם מחזור חודשי שלא רק מאחר אלא אף מפסיק לתקופות. כדי שהמחזור החודשי יגיע באופן קבוע ורציף לגוף נדרשים אחוזי שומן מסוימים. אגב גם בהשמנה מאסיבית יש סיכוי שהמחזור יאחר ואף יפסיק, זאת מכיוון שכמות השומן הגדלה מעלה את רמות האסטרוגן - מה שיכול לעצור את המחזור והביוץ.

7. גיל מעבר מוקדם

זה לא סוד שאורח החיים המודרני גרם לשינויים פיזיולוגיים אצל בני באדם ואחד מהם למשל הוא העובדה הגיל ההתבגרות למשל להגיע הרבה יותר מוקדם, וכך גם לגיל המעבר. על פי הנתונים אצל מחצית מהנשים הישראליות המחזור נפסק בגיל 45-51, אבל יש נשים, מעטות אומנם, שיכנסו לגיל המעבר טרם הגעתן לגיל 40.

בשלב הראשון של גיל המעבר המרווח בין מחזור למחזור מתקצר בדרך כלל מ-28 ל-24 ימים, בשל מיעוט הזקיקים בשחלות. בשלב הבא המרווח גדל והמחזור מופיע אחת ל-40-50 ימים. בגיל המעבר המאוחר, המחזור מגיח אחת לכמה חודשים, עד להפסקתו המוחלטת, ומכאן גם שמה של התקופה - מנופאוזה (mena = דימום נרתיקי, pause = הפסקה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully