וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו כל כך מפחדים מרופא שיניים, ומה עושים עם זה

ד"ר אורון שמואלי

31.5.2018 / 13:52

חוטפים צמרמורת רק מהמחשבה על טיפול שיניים? אתם לא לבד, מסתבר ש-10-20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מדנטופוביה. הבשורה הטובה: יש מה לעשות עם זה. ד"ר אורון שמואלי מסביר

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

בסרטון: לצחצח שיניים זה פשוט לא מספיק. הנה ההוכחה

יש מעט מאוד אנשים שמדלגים בשמחה ובאושר למרפאת השיניים על מנת לעבור פרוצדורה כזו או אחרת. המציאות מוכיחה שרוב האנשים חווים תחושת אי נוחות לקראת המפגש עם רופא השיניים. אבל יש גם אנשים שמרוב פחד וחרדה דוחים ביקור שגרתי המיועד לבדיקה ומניעה, מה שבעתיד יכול להפוך את הטיפול שיתבקש למורכב, ארוך ויקר יותר. האנשים האלה כנראה סובלים מדנטופוביה.

דנטופוביה - או חרדה דנטלית - היא פחד לא רציונלי או פרופורציונלי מרופאי שיניים ומטיפולי שיניים, הנגרם לרוב עקב חוויה שלילית שאותה עבר המטופל או בגלל חוויות שסופרו לו על ידי אחרים. לפעמים זה פשוט בגלל רופא שלא היה אמפטי. התופעה נפוצה בקרב 10-20 אחוזים מהאוכלוסייה (מבוגרים וילדים), והפחד בא לידי ביטוי כבר בעצם המחשבה על הטיפול העתידי ואפילו מהבדיקה המקדימה.

עוד בנושא:
חשוב לדעת: גם כאב שיניים עלול להרוג
כך תשמרו על בריאות השיניים של הילדים
7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

אלוסטרציה. ShutterStock
החרדה הדנטלית בדרך כלל עוברת גם לילדים/ShutterStock

מלבד התחושות והמחשבות הלא נעימות המלוות את הסובלים מחרדה זו, פחד קיצוני ומתמשך עלול לגרום להימנעות מביקורים אצל רופא השיניים ובכך גם להידרדרות מצב המשנן והזנחת המצב הבריאותי בכללותו. שלב מתקדם של הזנחה, מוביל להיווצרות מצבי חירום בשיניים, אשר לרוב יהיו הרבה יותר מורכבים, לא נעימים ויקרים. מלבד ההשפעה האישית, מבוגרים רבים הסובלים מחרדה דנטלית עלולים להעביר זאת גם לילדיהם.

איך מתגברים על הפחד מרופאי שיניים?

בחרו מרפאה שנראית טוב: מרפאות מעוצבות מסייעות להשרות אווירה נעימה ורוגע. שילוב מסכי טלוויזיה באזור ההמתנה מסייע בהסחת הדעת ממחשבות לגבי הטיפול המתקרב. ישנן מרפאות שיש בהן מסך בחדר הטיפולים, בתקרה מעל כיסא המטופל, על מנת שיצפה בתכנים במהלך הטיפול ויסיח את דעתו מהטיפול.

בחרו רופא עם גישה נכונה: הגישה הרווחת כיום במרפאות היא לתת למטופל תחושת שליטה על הדברים שנעשים בתוך פיו. דבר זה נעשה באמצעות מתן הסבר על התהליך הרפואי שהוא עתיד לעבור, בשילוב פגישת היכרות ובדיקה ראשונית. פגישה מקדימה כזו כוללת תיאום ציפיות, מתן אפשרות לשאול שאלות ושיתוף המטופל בתכנית הטיפול העתידית - כל אלה תורמים להרגעת החרדה.

אילוסטרציה. ShutterStock
גם חומרי האלחוש התקדמו. רופא מחזיק מסיכה של גז צחוק/ShutterStock

טשטוש הכאב והרעש המאיים: בשנים האחרונות חלה התקדמות גדולה באיכות החומרים המשמשים רופאי שיניים, גם בחומרי האלחוש העומדים לרשותם. במטופלים בעלי סף חרדה נמוך ניתן לטפל כיום בעזרת גז צחוק, המיועד לילדים ומבוגרים כאחד, ומאפשר נינוחות במהלך הטיפול. הטיפול בעזרת גז הצחוק הוא בטוח לשימוש.

וקיימות כמובן גם אופציות נוספות. רופאים לרוב משתמשים באמצעי אלחוש רפואיים שמוזרקים לאזור בעזרת דקירה עדינה, שגם אותה ניתן לטשטש בעזרת משחה מאלחשת החוסכת את תחושת הדקירה. כמו כן, המכשור במרפאות הוא ללא עוצמת רעש כבעבר.

שיטות להפגת החרדה: במקרים מיוחדים של פחד שלא ניתן להתגבר עליו, אפשר להיעזר באמצעים שונים כמו האזנה שקטה למוזיקה בזמן הטיפול, צפייה בטלוויזיה, עמעום תחושות הפחד על ידי חשיפה הדרגתית לטיפול, שיטות מעולם הרפואה המשלימה כגון היפנוזה או דמיון מודרך ולפעמים גם טיפול תרופתי מקדים.

רפואה מונעת: הקפדה על היגיינה אורלית וביקורים שוטפים במרפאת השיניים אצל השיננית ורופא השיניים יסייעו לשמור על בריאות הפה והמשנן ולהימנע מטיפולים מורכבים ומפרוצדורות הכוללות אלמנטים "מפחידים" יותר (כירורגיה וכדומה).

ויש גם פתרונות למקרים קיצוניים של חרדה

במקרים בהם הפתרונות הללו לא עובדים, קיימים גם פתרונות "שלב שני". אחד הפתרונות האלה הוא טיפול בסדציה הכרתית - טיפול המתבצע על ידי מתן תרופות מטשטשות במינון נמוך בו שומרים על המטופל בהכרה. הטיפול מיועד בדרך כלל למספר פרוצדורות קטן ולזמן טיפול קצר. הטיפול נעשה רק על ידי רופאים מומחים או כאלה שעברו הכשרה ספציפית וזכו לאישור ממשרד הבריאות. במרפאות כללית סמייל טיפול כזה מבוצע רק בנוכחות רופא מרדים.

פתרון נוסף, אשר מתאים רק למקרי קצה בודדים, הוא הרדמה כללית (מלאה). הטיפול חייב להתבצע רק בליווי רופא מרדים הבודק כל העת פרמטרים חיוניים של המטופל באמצעות המוניטור. הטיפול מונגש הן לילדים והן למבוגרים ובו נשמר העיקרון לסיים את מרבית הטיפולים, אם לא את כולם, ביום אחד.

לא משנה איזה פתרון הוא הנכון עבורכם, חשוב מאוד לא לתת לחרדה הדנטלית לדחות את בביקורים סדירים אצל רופא השיניים אחת לכחצי שנה על מנת לשמור על בריאות הפה והשיניים בפרט ובריאות הגוף בכלל, והעיקר לא לפחד כלל.

ד"ר אורון שמואלי הוא מנהל רפואי מרחב מרכז בכללית סמייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully