וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דרכים פשוטות לחזק את הגוף והמערכת החיסונית

6.5.2018 / 10:22

החוזק של המערכת החיסונית שלכם מושפע במידה מועטה על ידי גנטיקה והרבה מאוד מאורח החיים ומההרגלים היומיומיים שלכם. שינויים קטנים יכולים לחזק אותה ולתרום על ידי כך לבריאות הכללית שלכם

אישה אוכלת יוגורט. ShutterStock
לשפר את אוכלוסיית החיידקים הטובים. אישה אוכל יוגורט/ShutterStock

המערכת החיסונית היא קו ההגנה הראשון שלנו מול איומים שתוקפים את הגוף והיא מאוד מושפעת מההרגלים שלנו. למעשה המערכת החיסונית של כל אדם היא ייחודית כמו טביעת אצבע, והיא בנויה מסך כל ההיסטוריה של הרגלי התזונה, הכושר, הזיהומים, המחלות והווירוסים שכל אדם חווה בימי חייו. ואחרי שנחשפתם למידע הזה זה בוודאי ברור לכם כמה השפעה יש לכם עליה. הנה כמה הרגלים יומיומיים שיכולים לתת לה תוספת חוזק, והם מאוד פשוטים.


עוד בנושא:
9 מזונות שמחזקים את המערכת החיסונית
הוויטמינים שיחזקו לכם את המערכת החיסונית
מחקר פורץ דרך מצא את הקשר בין הגוף לנפש

פעילות גופנית

התרומה של פעילות גופנית לקו המותניים ולמשקל שלכם היא דבר ידוע ומוכר, אבל לספורט יש גם תרומה לחיזוק המערכת החיסונית שלכם - במיוחד ככל שאנחנו מתבגרים. בחזית הלחימה של מערכת החיסון יש שתי יחידות בולטות: תאי T ותאי B. יצורם של תאים אלה הולך ופוחת עם הגיל וכך גם הגוף שלנו פגיע יותר לאיומים מבחוץ ומבפנים. מחקר שנערך בחודש שעבר על ידי חוקרים מאוניברסיטת ברמינגהם בדק רוכבי אופנים בגילאי 55-79 ומצא כי הגוף שלהם מייצר תאים אלה בכמות זהה לאלה שמיוצרים אצל צעירים. מחקרים אחרים מראים כי פעילות גופנית מתונה ונמרצת מפחיתה את הסיכון לדלקות בדרכי הנשימה העליונות, כולל הצטננות.

מחקר של אוניברסיטת קופנהגן, דנמרק, שבוצע על עכברי מעבדה גילה ששילוב בין כמה רכיבים הפועלים יחד בעת פעילות גופנית מייצרים תגובה חיסונית שביכולתה אף הילחם בתאי הסרטן. הסיבה העיקרית להגנה על הגוף לטענת החוקרים היא פעילות היתר של תאי ההרג הטבעיים ועליה ברמות האדרנלין.

גבר אוכל אחרי אימון. ShutterStock
תורם לחיזוק הגוף גם מבפנים. גבר אוכל אחרי פעילות גופנית/ShutterStock

תזונה מאוזנת ומגוונת

התזונה שלנו מכיל טריליונים של חיידקים שממלאים תפקידים מרכזיים במערכת החיסונית. כך למשל הם מקדמים את הייצור של תאי T, שמסייעים להפעיל את תגובות מערכת החיסון ולמנוע מחלות אוטואימוניות. באכילה של תזונה דלת שומן, עשירה בסיבים ועם הרבה ירקות אנחנו מייצרים מגוון רחב של חיידקי מעי המשפרים את אוכלוסיית החיידקים הטובים התורמת לחיזוק מערכת החיסון.

בין המאכלים שיחזקו לכם את מערכת החיסון תוכלו למצוא יוגורט, גרעיני חמניות, אצות, דגים, ארטישוק ועוד.

שינה איכותית ומספקת

מעבר לתזונה בריאה ופעילות גופנית, נראה כי דווקא ההשפעות של מחסור בשינה אינן זוכות למספיק תשומת לב בהשוואה להשפעה הניכרת שיש לה על הבריאות. מחסור בשינה נקשר לירידה בריכוז ועליה בסיכון לדיכאון ואפילו כפוגע בתפקוד המיני, אבל הוא גם נמצא כגורם סיכון למחלות לב, שבץ ויתר לחץ דם.

כנראה שדווקא הקשר שבין השינה למערכת החיסון הוא משמעותי יותר מאשר ידענו על לאחרונה. לפי מחקר שפורסם לאחרונה, שינה גרועה יכולה לחסום תהליכים גנטיים ספציפיים בתאים של המערכת החיסונית. באמצעות מעקב אחר 11 זוגות של תאומים זהים שאינם מעשנים ואינם סובלים ממחלות רקע כלשהן, השוו החוקרים בין שעות השינה של כל תאום. החוקרים מצאו ביטוי גנטי מוגבר לתהליכים דלקתיים, הפעלה של מערכת הקרישה והיצמדות תאים מוגברת (כמו התהליך שיכול להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי) בתאומים שסבלו מחוסר שינה. ההבדל ניכר גם כאשר ההפרש עמד על שעת שינה אחת, בין שני התאומים הזהים.

אישה ישנה במיטה. ShutterStock
אפילו שעת שינה אחת נחשבת. אישה ישנה/ShutterStock

שתו אלכוהול, אבל במידה

שתיית אלכוהול יכולה לגרום לכם להרבה יותר מכאב ראש רציני בבוקר שלמחרת. מחקר שנערך בשנת 2014 מצא כי שתייה של 4 עד 5 מנות של וודקה הפחיתו את כמות תאי הדם הלבנים, שנלחמים בזיהומים שונים בגוף ובמחלות כמו בסרטן, למשך עד חמש שעות לאחר שיאה של השכרות. שתייה כבדה גם פוגעת ביכולת של תאי חיסון בלענים הנקראים מקרופאג'ים בחיסולם של חיידקים.

אל תעשנו

אנשים שמעשנים נוטים לחלות ביותר מחלות דלקתיות וזיהומים כגון דלקת ריאות ושפעת מאשר אנשים שלא מעשנים. מחקרים מראים כי הסיבה לכך נעוצה, לפחות חלקית, בניקוטין שמוריד את היכולת של תאי הדם הלבנים הנקראים נוטרופולים, להילחם בזיהומים בגוף. למעשנים יש גם פחות חיידקים ידידותיים יותר ויותר חיידקים מחוללי מחלות בלוע העליון. רמות גבוהות של חיידקים אלה עלולים לגרום זיהומים בעור ומחלות אוראליות.

צאו לשמש

ויטמין D חיוני לשמירה על מערכת חיסון תקינה, הגנה מפני מחלות ויראליות, הגנה מפני סרטן ושמירה על עצמות חזקות. המקור העיקרי לוויטמין הוא חשיפת עור הגוף לשמש, שכן כך הוא נספג דרך העור. על אף שישראל שטופת שמש, למרבית מהאוכלוסייה קיים מחסור חמור בוויטמין, והוא כנראה קשור לאורח החיים המודרני שכולל שעות ארוכות במשרד, שימוש רב בקרמי הגנה, ושפשוף העור במקלחת. ניתן לקחת את הוויטמין כתוסף, לאחר בדיקות דם והתייעצות, ובכל מקרה לנסות ולהיחשף לשמש חזקה כעשר דקות ביום (לפי סוג העור) ולפחות 4 פעמים בשבוע.


.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully