וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דברים שעשויים להשפיע על החלומות שלכם

30.4.2018 / 6:22

החלומות שלכם לא מושפעים רק ממצב הרוח שלכם טרום השינה אלא יכולים להיות קשורים למה שאכלתם, שתיתם או למוזיקה ששמעתם לפני ובמהלך השינה. הנה כמה מהגורמים המפתיעים שעשויים להשפיע על החלום שלכם

חמש עובדות על חלומות/מערכת "אסור לפספס"

בווידיאו: 5 עובדות על חלומות שלא הכרתם

גם אם אתם לא זוכרים שחלמתם, כל בני האדם חולמים למשך כשעה וחצי עד שעתיים בכל לילה, וכל לילה מדובר בסיפור אחר לחלוטין, שלא בטוח שתזכרו אותו בבוקר שלמחרת. חלומות יכולים להיות מפחידים או מענגים, הם יכולים להוות השראה לרעיונות גדולים והם יכולים לעזור לנו לקדם פתרונות לבעיות אמיתיות, אבל מה משפיע על מה שתחלמו באותו הלילה, וכמה השפעה יש לכם על זה?

עוד בנושא:
אנחנו לא חולמים מספיק, וזה מסוכן משחשבנו
לחיות בחלום: תסמונת אליס בארץ הפלאות

הנה 6 גורמים שעשויים להשפיע על החלומות שלכם בלילה:

גבר ישן במיטה לבד. ShutterStock
תנוחת השינה משפיעה על החלומות שלכם. גבר ישן על הגב/ShutterStock

1. תנוחת שינה

תאמינו או לא, אבל תנוחת השינה שלכם משמעותית למה שתחלמו בהמשך הלילה, זה לפחות על פי מחקר שנערך בהונג קונג. חוקרים מאוניברסיטת אוניברסיטת שו יאן בחנו את תנוחת השינה של 670 מבוגרים ומצאו שאלה שישנו על הבטן חוו חלומות עזים ומלאי חיים יותר.

"תנוחות שינה שונות עשויות ליצור לחץ על חלקים שונים של הגוף, והלחץ הזה עשוי להיות מקור של אלמנטים חלומיים", אמר המחבר הראשי קלווין קאי-צ'ינג יו. לדבריו, שינה על הצד (לא משנה איזה צד), הייתה קשורה לחלומות חיוביים יותר בזמן השינה בעוד ששינה על הגב עוררה סיוטים אצל חלק.

2. תזונה

אמנם אין הוכחה מדעית לקשר שבין המזון שאתם אוכלים לפני שינה ובין החלומות שלכם, אבל האם יכול להיות לזה קשר עקיף? כפי שאנו יודעים, מזון משחק תפקיד משמעותי במטבוליזם - מה שמשפיע על מצב הרוח הכללי, ולכן זה נראה סביר מה שאנחנו אוכלים (ומתי אנו אוכלים) יכול להיות קשור למה שאנחנו חולמים. מחקר קנדי אחד של 400 סטודנטים מצא ש-20 אחוזים מהמשתתפים מצאו קשר בין חלומותיהם לבין המזון שאכלו.

אגב, גם רעב יכול להשפיע על החלומות שלנו ושינה על בטן ריקה יכולה לגרום לרמות סוכר נמוכות בדם מה שיכול להעיר אותנו מהשינה ולגרום לנו לזכור את החלומות שלנו בתדירות גבוהה יותר בקלות. רעב גם יכול להשפיע על החלומות שלנו על ידי הפיכתנו מודעים יותר לצרכים שלנו, מה שעשוי להשפיע על החלומות שלנו ואנחנו עשויים בסופו של דבר לחלום על מזון.

3. המצב הנפשי שלכם

מצב נפשי מודע או שאינו מודע נוטה להשפיע על אופי, תוכן והמאפיינים של החלומות שלנו. דיכאון למשל יכול להשפיע על הצבעים של החלומות שלנו, בעוד מצב מצב נפשי רגוע ובריא יכול להשפיע על החלומות בצורה חיובית יותר ולהפוך אותם לטובים יותר.

יש מספר חלומות שחוזרים על עצמם אצל רבים מאיתנו והם לרוב מסמלים מצב נפשי או רגשי שהחולם נמצא בו. כך למשל חלומות על תעופה, רדיפה או נפילה יכולים להעיד על בריחה ממשהו, תחושה שמשהו יצא מכלל שליטה ותחושת שליטה נמוכה וביטחון נמוך ביכולת להשיג מטרה.

הנה מה שהיה לפסיכותרפיסט שלנו אור יניר לכתוב על פירוש החלומות האלה.

אישה מריחה כביסה נקייה. ShutterStock
ריחות במהלך השינה או במהלכה משפיעים על החלומות. אישה מריחה כביסה נקיה/ShutterStock

4. ריחות וצלילים

המוח שלנו מפרש את הרעש המתרחש סביבנו בזמן שאנחנו ישנים, והופך אותו לחלק מהחלומות שלנו. משמעות הדבר היא שלפעמים בחלומות אנחנו שומעים צליל מהמציאות, כמו צלצול טלפון, המשתלב באופן הגיוני בתת המודע שלנו. במחקר אחד מצאו החוקרים כי יש הבדל משמעותי בין חלומותיהם של אנשים שלא שמעו מוסיקה לבין האנשים שעשו זאת. אלה ששמעו דיווחו כי שמעו מוסיקה בחלומותיהם.

אפילו לריחות יש השפעה על החלומות. בדומה לרעש, המוח שלנו מפרש ריחות כאות ומשלב אותו בחלומות. לדוגמה, ריח של ורד גרם לאנשים לחלום חלומות נעימים יותר בעוד ריח של ביצים רקובות גרם לאנשים לחלום חלומות מוזרים.

5. שדה מגנטי

זה אולי ישמע לכם מעט הזוי, אבל השדה המגנטי של כדור הארץ עשוי להיות בעל השפעה בלתי נראית על החלומות שלכם. על פי כמה מחקרים, פעילות גיאומגנטית נמוכה יכולה להגדיל את הייצור של המלטונין בגוף שלך, מה שידוע כהורמון השינה.

פסיכולוג בשם דארן ליפניקי ערך יומן חלומות ובמקביל רשם את הפעילות הגיאומגנטית בפרת' שבאוסטרליה. בסוף המחקר, הוא מצא מתאם בין הלילות בהם חלם את החלומות המוזרים ביותר ובים לילות בהם נרשמה פעילות מגנטית נמוכה.

6. סרטים וטלוויזיה

והנה הגענו לחלק שכולכם מכירים - מה שאנחנו רואים לפני השינה מאוד משפיע על החלומות שלנו. צפייה בסרט אימה יכולה לעשות סיוטים, אבל לא רק צפייה בסרטים אלא גם קריאת ספר מתח מפחיד יכולים לגרום לחלומות מבעיתים. כל דבר שמספר לנו על חוויה או אירוע, בדיוני או ממשי, יכול לעורר גם חלומות בעלי אופי דומה. זה לא אומר בהכרח שתחלמו על אותו דבר - אבל יש סיכוי גדול שהסיפור או הרעיון החזותי יחזרו על עצמם בחלום בדרך דומה.

  • עוד באותו נושא:
  • חלומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully