וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש לנו מכסה מוגבלת של פעימות לב לפני שמתים?

17.4.2018 / 9:30

האם מי שלבו פועם בקצב מהיר יותר נמצא בסיכון למוות מוקדם? יש לזה תשובה אחת קצרה ואחת ארוכה. שתיהן בפנים, כמו גם אגדה אורבנית על אסטרונאוט אמריקאי שעשה היסטוריה

אישה מודדת לעצמה דופק בצוואר. ShutterStock
מה הדופק שלכם במנוחה ומה זה אומר על סיכויי התמותה שלכם? אישה מודדת דופק צווארי/ShutterStock

"אני מאמין שכל אדם נולד עם מכסה מוחלטת של פעימות לב. אני לא מתכוון לבזבז את שלי על התעמלות" - הציטוט המשעשע הזה מיוחס לניל ארמסטרונג, האסטרונאוט האמריקאי שהיה לאדם הראשון שצעד על הירח. אז זו כבר טעות אחת - ארמסטרונג לא אמר את זה ולא ברור איך הציטוט הזה דבק בדמותו ההיסטורית. אבל האם יש אמת כלשהי בטענה שבבסיסו?

התשובה בקצרה, היא לא. הלב שלכם לא מחוייב למכסה נוקשה של פעימות ואין מונה שסופר כמה מהן ניצלתם. אבל יש גם תשובה קצת יותר מורכבת שמעלה את האפשרות שישנו קשר כלשהו בין קצב הדופק ותוחלת החיים.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: למה אסור לאכול לפני בדיקות דם?
תפסיקו לבהות במשקל: 7 דרכים יעילות יותר למדוד את הבריאות שלכם
פחד מוות: 10 סיבות המוות המובילות בעולם

שעון ספורט של חברת אפל. ShutterStock
קורלציה בין דופק גבוה במנוחה ובין סיכויי תמותה גבוהים יותר. שעון ספורט שמודד דופק/ShutterStock

קבוצת חוקרים מדנמרק פרסמה ממצאים בעניין זה בשנת 2013 בכתב העת BMJ Heart בתום 16 שנות מחקר ואיסוף נתונים מכ-5,200 גברים. מתוכם כ-2,800 סיפקו מאגר נתונים רפואי מפורט, ושליש מתוכם מתו עד לתום תקופת המחקר. השוואת נתוני הדופק במנוחה עם נתוני התמותה הוביל את החוקרים לסבור שישנה קורלציה בין דופק גבוה במנוחה ובין סיכויי תמותה גבוהים יותר.

למשתתפי המחקר שהדופק שלהם היה בין 71 ל-80 פעימות בדקה היה סיכון גבוה ביותר מחמישים אחוזים (51 ליתר דיוק) למות בתקופת המחקר, בהשוואה למשתתפי המחקר שהדופק שלהם במנוחה היה פחות מ-50. דופק מנוחה של בין 81 ל-90 פעימות בדקה כבר הכפיל את הסיכון הזה, ומעל 91 פעימות לדקה הסיכון שולש.

החוקרים שיקללו בחישוביהם גורמים כמו רמת כושר גופני משתנה בין משתתף ומשתתף, כמו גם תחלואת לב וכלי דם. גם משתתפים שמצבם הגופני והבריאותי היה טוב מכל הבחינות האחרות, נמצאו באותה רמת סיכון אם הדופק שלהם במנוחה היה גבוה.

עוד באותו נושא

בדק בית: בדיקות רפואיות שאתם יכולים לעשות בעצמכם

לכתבה המלאה
גבר מחזיק את החזה שלו בשתי ידיים. ShutterStock
2 מיליארד פעימות לכל החיים. גבר אוחז בחזהו/ShutterStock

הרמז הזה שמצביע על קשר כלשהו בין קצב פעימות הלב ובין תוחלת החיים לא מתקיים רק בבני אדם, וישנם בעלי חיים נוספים שנדמה שכלל האצבע הזה חל גם עליהם. לבני אדם יש דופק ממוצע של 60-70 פעימות בדקה ותוחלת החיים הממוצעת היא סביב 70 שנה. בחישוב גס, מדובר ב-2 מיליארד פעימות לכל החיים.

450 פעימות בדקה שנדחסות ל-3 שנות חיים

לתרנגולות יש דופק מהיר בהרבה - כ-275 פעימות בדקה, והן נוטות לחיות כ-15 שנים בממוצע. שוב, חישוב גס מביא אותנו ל-2 מיליארד פעימות בסך הכל. ביחס ללוויתנים אפשר לומר שהמספרים משחקים לטובתנו - דופק של לוויתן עומד על 20 פעימות לדקה ותוחלת החיים שלו ארוכה משל בני האדם רק במעט. סך כל הפעימות שלו מצטבר לקצת פחות ממיליארד בלבד. גם פילים לא קיבלו עסקה מי יודע מה. הדופק שלהם עומד בממוצע על 30 פעימות לדקה והם חיים 70 שנה בממוצע - כמיליארד פעימות בסך הכל.

לאוגרים יש דופק מטורף של כ-450 פעימות בדקה שנדחסות לתוך 3 שנות חיים בלבד. וגם זה מצטבר לכדי קצת פחות ממיליארד פעימות בסך הכל. כמובן שלא מדובר בחוק אבסולוטי, כי אם במגמה כללית שגם בתוכה יכולים להיות הבדלים "דקים" של מיליון לפה או לשם. אבל אם מסתכלים על התמונה הכוללת, בלי להגיע לרזולוציות גבוהות, נראה שיש אמת במשפט שמי שחי בקצב מהיר מת צעיר, לא רק עבור בני אדם אלא עבור יצורים בכל הגדלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully