וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 מאכלים שממש לא כדאי לכם לחמם במיקרוגל

25.3.2018 / 7:29

המיקרוגל הוא אמנם לא מכשיר מסוכן כמו שהמיתוסים הקשורים אליו מנסים לגרום לכם לחשוב, אבל במצבים מסוימים ובחימום מאכלים ספציפיים, הוא עלול ליצור תגובה לא בריאה ואפילו מסוכנת

זה מה שקורה כאשר מחממים ביצה קשה במיקרוגל/Youtubde

זה מה שקורה כשמחממים ביצה קשה במיקרוגל

לא ברור איך החיים שלנו היו נראים בלי המכשיר שמצליח להרתיח אריזות ולהשאיר את המזון שבתוכן בטמפרטורת החדר. אנחנו לא פעם מוצאים את עצמנו תלויים במיקרוגל, שמקצר לדקות אחדות פעולה שהייתה לוקחת נצח בתנור רגיל.

עם זאת, למרות כל היתרונות - הוא טומן בחובו גם לא מעט סכנות. כולנו יודעים כמה חשוב להיזהר מחימום פלסטיק שאינו מתאים לשימוש במיקרוגל, מחשש שחלקיקי הפלסטיק המסרטנים יומסו ויחדרו למזון שלנו. רובנו גם מבינים שאסור לחמם בו מתכת או אלומיניום, אבל מה לגבי מאכלים שעלולים להיות פחות בריאים או אפילו מסוכנים כתוצאה מהחימום? זה הזמן להכיר אותם ולהפיץ את הבשורה.

עוד בנושא:
חם במטבח: האם המיקרוגל שלכם מסוכן?
הטעות הנפוצה שאנשים עושים כשהם מחממים אוכל במיקרוגל
זו הסיבה המסוכנת בגללה אסור להפשיר בשר במיקרוגל

1. בשר מעובד

לחמנייה עם נקניקייה וחרדל. ShutterStock
חימום במיקרוגל עלול להגביר את שיעור הכולסטרול המחומצן. נקניקיה עם חרדל/ShutterStock

בשנים האחרונות פורסמו כמה מחקרים שמזהירים כי בבשר מעובד עלולים להיות חלקיקים שמגבירים את הסיכון לסרטן. מחקר שפורסם בכתב העת Agricultural and Food Chemistry מזהיר כי פעולת חימום בשר כמו נקניקיות, קבבים קנויים או המבורגרים תעשייתיים, עלולה להגביר את שיעור הכולסטרול המחומצן בבשר, רכיב שנמצא במחקרים קודמים כגורם שעלול להגביר את הסיכון למחלות לב ולסרטן.

2. ביצים קשות

ביצה רכה. ShutterStock
חשש לפיצץ. ביצה קשה/ShutterStock

החימום של ביצים קשות אמנם לא יגביר את הימצאות הרכיבים הרעילים בהן, כמו בבשר, אך במקרה הזה אתם ניצבים בפני סכנה אחרת ומבהילה למדי. כשביצה קשה מתחממת במיקרוגל, הלחות שבתוכה יוצרת הצטברות גדולה של אדים, שעלולה, תאמינו או לא, לגרום לביצה להתפוצץ. לפעמים הביצה אפילו לא תתפוצץ בזמן שהיא מתחממת במיקרוגל, אלא רק בשלב מאוחר יותר, כנראה כשתניחו אותה על הצלחת בדיוק מול הפנים שלכם. בעולם היו בשנים האחרונות כמה דיווחים על אנשים שחוו את זה - ואנחנו מבטיחים שזו לא חוויה נעימה.

3. אורז

אוכל לבן. ShutterStock
קרקע פורייה לחיידק עמיד בשם Bacillus cereus. אורז לבן/ShutterStock

זה אולי נראה כמו המאכל התמים ביותר ברשימה, מזון ניטרלי שלא יכול להזיק לכם בשום מצב, אבל השארת אורז בטמפרטורת החדר וחימום שלו יכולים להוביל במקרים מסוימים להרעלת מזון. זאת מכיוון שאורז מהווה קרקע פורייה לצמיחה של חיידק עמיד במיותר בשם Bacillus cereus. על פי מחקר שפורסם בכתב העת International Journal of Food Microbiology, הבישול או החימום במיקרוגל אמנם הורג את החיידק הזה, אבל הוא עלול להשאיר על האורז נבגים רעילים שעמידים לחום.

כמה מחקרים נוספים אישרו את העובדה שככל שהאורז מונח לזמן ממושך יותר בטמפרטורת החדר, כך גובר הסיכון שהנבגים יתפתחו לחיידקים, יעשו את דרכם למערכת העיכול ויגרמו לשלשולים והקאות. מתברר שדווקא הסביבה חמה והלחה שנוצרת בין גרגירי האורז היא הסביבה המושלמת בעבורם. לכן, אם אתם רוצים לשמור אורז למועד אחר, מומלץ להכניס אותו למקרר כמה שיותר מהר ובכל מקרה לא לאכול אותו אחרי יותר מיומיים.

4. חלב אם

משאבת חלב. ShutterStock
חימום לא אחיד ולא בטיחותי. חלב אם שאוב/ShutterStock

הבעיה המשמעותית ביותר עם המיקרוגל, כפי שרובנו חווינו זאת על בשרנו, הוא הנטייה שלו לחמם את המזון באופן לא שווה. לכן, אם משתמשים בו כדי לחמם חלב אם, עלולים להיווצר בו אזורים רותחים במיוחד, שעלולים לגרום לכוויות בפיו של התינוק.

בנוסף, בעוד שרוב הבקבוקים עשויים מפלסטיק איכותי ללא ביספנול A, במקרים נדירים החימום של הבקבוק עלול לחשוף את התינוק לרכיבים מסרטנים. לכן ה-FDA מציע לכל ההורים לחמם חלב אם רק בתנור, על כיריים או בתוך כלי עם מים חמים.

5. עוף קפוא

חזה עוף עטוף בניילון נצמד. ShutterStock
החיידקים שישרדו את החימום יהיו עמידים וחזקים יותר. חזה עוף קפוא/ShutterStock

מכיוון שהמיקרוגל לא מחמם את המזון באופן שווה, הוא לא תמיד משמיד בהצלחה את כל החיידקים שעלולים להימצא עליו. בעוף קפוא יש במקרים רבים חיידקים שניתן להשמיד רק בבישול בהרתחה. אם מחממים את העוף במיקרוגל, החיידקים שישרדו את החימום יהיו עמידים וחזקים יותר, עם יכולת הישרדות גבוהה יותר, לכן הם עלולים לגרום לבעיות בקיבה שיהיה קשה לטפל בהן. עוף הוא מוצר שמצוי בסיכון מוגבר להימצאות חיידקי סלמונלה מסוכנים, ולכן חשוב לקחת את האזהרה הזאת בכובד ראש.

במחקר מוזר שנערך בנושא, 30 נבדקים התבקשו לאכול בשר עוף שחומם בדרכים שונות. מבין עשרת האנשים שאכלו את הבשר שחומם במיקרוגל, כולם פיתחו מחלה בדרכי העיכול. 20 האנשים שהשתמשו במחבת לא חלו כלל.

6. עלים ירוקים ושעועית

תרד. ShutterStock
על הטוב הזה עלול להפוך לרע. עלי תרד/ShutterStock

בטח לא האמנתם שאי פעם תראו את מאכלי העל האלו ברשימת המאכלים שעלולים להזיק לכם. שעועית ועלים כמו סלרי, קייל ותרד מכילים חומרים בשם חנקות (nitrates). זהו מרכיב שבמצב רגיל תורם רבות לתהליכים רבים בגוף, אך כאשר מחממים אותו במיקרוגל הוא עלול להפוך לניטרוזאמין - רכיב שעל פי מחקר בנושא עלול להגביר את הסיכון לסרטן.

7. פלפל חריף

פלפלים חריפים. ShutterStock
אל תחממו, בשביל העיניים שלכם. פלפל חריף/ShutterStock

אם משום מה אתם מאמינים שאכילת פלפל לא שורפת לכם מספיק את בלוטות הטעם ואתם רוצים לחמם אותו עוד יותר - כדאי שתכירו את הסיבה המשונה שבגללה עדיף להימנע מכך. הפלפל מכיל כימיקל בשם קפסאיצין שנותן לו את הטעם החריף. כשמחממים פלפל במיקרוגל, הרכיב הזה משתחרר לאוויר. הכימיקל עלול לגרום לכוויות בעיניים ועל העור. אם אתם לא מאמינים, כדאי שתדעו שב-2016, בניין מגורים שלם בניו יורק פונה לאחר שאחד הדיירים חימם פלפל במיקרוגל. הדיירים דיווחו על שיעול חמור וקשיי נשימה כתוצאה מהמגע עם הכימיקל.

  • עוד באותו נושא:
  • מיקרוגל
  • BPA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully