הדבר המפתיע בחדר השינה שלכם שעלול לגרום לדיכאון

חוקרים בחנו מאות משתתפים בניסוי שביקש לבדוק האם לאור הקטן שחלק מהאנשים ישנים איתו יש השפעה על מצב הרוח שלהם. התוצאות היו מפתיעות והחוקרים ממליצים לכולם פשוט לכבות את האור לחלוטין בזמן השינה

מערכת וואלה!
12/03/2018
האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות באמצע היום? (מערכת סיפור בדקה)

בווידיאו: ומה באשר לשנ"צ? מה עוזר לו

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Epidemiology מצא קשר חזק מאוד בין חשיפה לאור בזמן השינה ובגין תסמינים של דיכאון בקרב אנשים מבוגרים, וזה נכון גם לגבי מעט מאוד אור. התוצאות היו מובהקות עד כדי כך שהחוקרים הצהירו כי שמירה על חושך מוחלט בחדר השינה בזמן השינה היא דרך אמיתית למניעת דיכאון.

המחקר שנערך על ידי חוקרים במחלקה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת נארה ביפן בחן 863 אנשים מבוגרים (מעל גיל 60) מיפן. לצורך הניסוי הם מדדו את עוצמות האור בחדר השינה שלהם למשך שני לילות וביקשו מהמשתתפים גם למלא יומן שינה, במקביל לשאלון מפורט על מצב רוחם, והאם חוו תסמיני דיכאון כלשהם בשנתיים האחרונות.

עוד בנושא:
סובלים מנדודי שינה? זו יכולה להיות הסיבה לכך
ישנים טוב? אלה 4 המאפיינים לשינה איכותית
מומחים קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון

המנורה הקטנה בחדר השינה? תכבו אותה!(צילום: ShutterStock)

הממצאים הראו כי 72 מהנחקרים פיתחו תסמיני דיכאון במהלך המחקר והחוקרים מצאו כאמור מתאם חזק בין החשיפה שלהם לאור במהלך השינה. אנשים שנחשפו ליותר מחמישה לוקס (יחידות המשמשות למדידת פליטה אורית) של אור בלילה היו בסיכון גבוה יותר לפתח סימפטומים של דיכאון מאשר אלה שישנו בחדר חשוך לחלוטין. רק לשם ההדגמה, 10 לוקס זה בערך כמו להסתכל באור של נר ממרחק של כחצי מטר.

המחקר לא קבע כמה זמן יהיה צורך לחשוף לאור לילי כדי לראות את ההשפעות הללו, אך מחקר קודם באוגרים קבע כי הסף הוא בארבעה שבועות של חשיפה לחמישה לוקס.

קשור להפרעות שינה

על אף הממצאים החד משמעיים, חשיפה קלה לאור בלילה היא לא הסיבה היחידה לקשר שנמצא, והמחקר לא קבע סיבה ותוצאה. אבל למרות שזה לא לגמרי ברור איך האור מקושר לדיכאון, החוקרים טוענים כי זה עשוי להיות קשור להפרעות שינה. חשיפה לאור בלילה עלולה לפגוע בשעון הפנימי של הגוף ולהאט את הפרשת המלטונין, מה שעלול להיות גם בעל השפעות פסיכולוגיות.

בעוד המחקר התמקד במיוחד במבוגרים, החוקרים מזהירים כי ההשפעות עשויות להיות בולטות יותר בקרב אנשים צעירים, שעיניהם רגישות יותר לאור. "היכולת של קליטת אור קלה של אדם בן 70 היא חמישית מזו של נער", הסבירו.

עוד באותו נושא

מומחים קבעו: הטיפים המוזרים שיעניקו לכם שינה מושלמת

לכתבה המלאה
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully