וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שכדאי לדעת על החיידקים שחיים בוואגינה שלכן

8.3.2018 / 12:10

על המיקרוביום שיש לנו בגוף בוודאי כבר שמעתן, אבל האם ידעתם שהוא מתקיים לא רק במערכת העיכול אלא גם בווגינה שלכן? הנה כמה עובדות מעניינות שכדאי שכל אישה תדע

מערכת וואלה!

בווידיאו: כמה חיידקים עוברים בנשיקה אחת? לא תאמינו

אם אתם נוהגים להיכנס למדור שלנו מדי פעם, אתם בוודאי מודעים לכך שיש לכם מיקרוביום במעיים, שמכיל בין היתר גם חיידקים טובים שיכולים לעזור מניעת השמנת יתר ומחלות עיכול ואפילו לצמצם את הסיכוי להתקפי חרדה ולהקטין את הסיכון למחלות כמו פרקינסון וסרטן. אבל הבטן היא לא המקום היחיד בגוף שבו חיידקים משגשגים.

עוד בנושא:
9 עובדות שכדאי לדעת על המחזור החודשי
אסור להגיד פות? נשים, הבושה מסוכנת לכן לבריאות

בדיוק כמו שיש את החיידקים החשובים והבריאים במעיים, כך קיים גם בנרתיק מיקרוביום שמשפיע על הבריאות שלכן. מדובר בתחום שעוד נמצא בחיתוליו, בניגוד למעיים, אבל יש כמה דברים שכבר ניתן להגיד בוודאות. הנה כמה מהפרטים שכדאי שתדעו:

1. חלק מאיברי המין הנשיים מכילים את אותן בקטריות כמו יוגורט - וזה דבר טוב

השם הוא לקטובצילוס (lactobacillus). כל סוג של בקטריה מורכב ממינים רבים והמין הספציפי של לקטובצילוס שניתן למצוא בנרתיק ושנקרא לקטובצילוס אצידופילוס, שונה מן המינים שנמצאו במעיים, בדרכי השתן ובכמה ממוצרי היוגורט שאתם אוכלים. הלקטובצילוס הוא סוג של חיידק גראם-חיובי שמסוגל לגדול בסביבה חומצית ולייצר חומצה לקטית מתסיסה של פחמימות.

עוד באותו נושא

אל תתני לביישנות להרוס לך את חיי המין

לכתבה המלאה

2. חיידקים בריאים יכולים להוריד את הסיכון לדלקות המועברות במגע מיני

ואם כבר לקטובצילוס, אז הוא נקשר לסיכון נמוך יותר לזיהומים ממחלות מין כמו כלמידיה, זיבה ו-HIV, כמו גם לסיכון נמוך יותר לבעיות אחרות, כולל מחלות דלקתיות באגן.

הלקטובצילוס מייצר הרבה חומצה לקטית ומוריד את רמת ה- pH של הנרתיק ל -3.5 או 4 (מה שהופך אותו לחומצי מאוד). סביבה חומצית היא סביבה עוינת לזיהומים וזה דבר טוב.
הלקטובצילוס מסייע במניעת זיהום נוסף שנקרא וגינוזיס בקטריאלי ונחשב לזיהום הנפוץ ביותר אצל נשים. הזיהום עלול לגרום כאב או גירוד בנרתיק, ריח והפרשה לבנה או אפורה. אנטיביוטיקה היא טיפול יעיל במקרים כאלה, אבל אם חטפת את הזיהום פעם אחת, רוב הסיכויים שהוא יחזור שוב.

3. יש נשים שאין להן חיידקים טובים באיבר המין

להרבה נשים אין לקטובצילוס באיברי המין, אלא מיקרוביום שונה לחלוטין עם מגוון רב יותר של חיידקים וחומציות פחותה. נשים אלה עלולות למצוא את עצמן בסיכון מוגבר ללקות במחלות מין, כולל HIV, וכאשר הן בהריון הן נמצאות בסיכון מוגבר ללידות מוקדמות וזיהומים שחיידק הקטובצילוס מגן מפני חלקן.

תינוק נולד. ShutterStock
החיידקים האלה שומרים עליכן אפילו בלידה. אישה מחזיקה תינוק אחרי לידה/ShutterStock

4. יש סיכוי שאמא שלכן אחראית על המיקרוביום שלכן

קיימות ראיות לכך שחיידקים טובים בנרתיק מועברים מאמא לבת. הסיבה שונה ככל הנראה ממה שאתם חושבים ולא קשורה לגנטיקה בכלל אלא לתהליך הלידה בו התינוקת חשופה לחיידקים הנרתיקיים של אמה. אם לאמא יש חיידקים טובים, היא עשויה לעודד מראש את הגדילה של חיידקים טובים הנוצרים בנרתיק רק בגיל ההתבגרות.

לתינוקות הנולדים בלידה קיסרית או לאמהות ללא לקטובצילוס יהיה סיכוי קטן יותר לגדל חיידקים טובים בנרתיק בשלבים מאוחרים יותר בחיים. ובכל זאת חלק מהבנות שנולדות בלידה קיסרית כן מפתחות חיידקי לקטובצילוס.

5. גלולות למניעת הריון יכולות לשנות את הרכב המיקרוביום

סוגים מסוימים של אמצעי מניעה המכילים אסטרוגן, כמו כמה מהגלולות הכי פופולריות למניעת הריון, יכולות לעזור לעודד לקטובצילוס לגדול ולהתפשט בנרתיק. הסיבה לכך היא כי אסטרוגן מעודד צמיחה של חיידקי הנרתיק - ולכן אגב, אוכלוסיית החיידקים של נשים צומחת ומתרחבת בגיל ההתבגרות. לעומת זאת, סוגים אחרים של פרוגסטרון נמצאו קשורים בסיכון מוגבר לזיהום.

חיידקים. ShutterStock
גם לחברים יש חיידקים על הפין :/ShutterStock

6. קיום יחסי מין יכול לשנות את אוכלוסיית החיידקים בווגינה

הנה מבזק לא מעודד - לגברים יש חיידקים על הפין. החיידקים האלה דומים לקהילות החיידקים שנמצאו אצל נשים ללא לקטובצילוס והם יכולים להיות מועברים כאשר עושים סקס - המשמעות היא שהם יכולים להרוס את אוכלוסיית החיידקים הטובים בווגינה. נכון, זה לא בהכרח אומר שקיום יחסי מין יהרסו את אוכלוסיית החיידקים הטובים אצלכן, אבל מה אכפת לכם לשים קונדום?

7. שטיפה אינטימית יכולה להרוס את אוכלוסיית החיידקים הטובים

אין מה לדאוג, הכוונה היא לא לשטיפה רגילה שאתן עושות במקלחת אלא לשימוש במוצרי שטיפה או בתערובות ארוזות המכילות מים מעורבבים עם מרכיבים כמו חומץ, סודה לשתייה או יוד. בחלק מהתרכובות האלה נעשה שימוש של השפרצה לנרתיק, מה שמשבש את האיזון של אוכלוסיית החיידקים בנרתיק, פוגע בחיידקים הטובים ובחומציות הטבעית. אם הנשים כבר סובלות מזיהום או ממחלה המועברת במגע מיני, שטיפה יכולה לדחוף את החיידקים לתוך הרחם, השחלות והחצוצרות - שם הם עלולים לגרום לבעיות בריאותיות חמורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully