פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לקראת ט"ו בשבט: 5 דברים שלא ידעתם על תמרים

      יש הקוראים לו "השוקולד של הטבע" והודות לחג האילנות זוכה התמר למקום של כבוד על מדפי החנויות, אבל האם אתם יודעים כמה חשוב להוסיף את הפרי הזה לתפריט? הנה כמה עובדות על תמרים שאולי יפתיעו אתכם

      תמרים לצד כוס תה (ShutterStock)
      המלך הבלתי מעורער של הנשנושים הבריאים, תמר (צילום: Shutterstock)

      לפעמים הדברים שאנחנו נהנים לאכול הם לאו דווקא הבריאים ביותר. אולם, נראה שהכלל האירוני הזה פסח על אחד מהפירות הטעימים ביותר - התמר. המרכיבים הייחודיים של הפרי הזה והאופן שבו הוא גדל הופכים אותו לבחירה בריאה בהרבה משאר המתוקים העומדים לרשותנו. הנה כמה דברים מעניינים על הפרי שמוכיח שאפשר ליהנות מכל העולמות.

      עוד בנושא:
      בקטנה: 6 המלצות לנשנושים בריאים
      4 מאכלים בריאים שלא כדאי לאכול יותר מדי מהם
      מצעד 10 הפירות היבשים המזינים ביותר

      1. הם מיובשים בתהליך ייחודי

      חלק ניכר מהפירות היבשים הופכים לכאלו בתהליך מלאכותי שבו מוסיפים להם חומרים משמרים וסוכרים כדי להאריך את חיי המדף ולשפר את הטעם שלהם. בניגוד אליהם, התמרים מתייבשים באופן טבעי על העץ, ללא צורך בתהליכי ייבוש מתועשים ובשימוש בחומרים שעלולים להזיק לבריאות של אנשים הרגישים אליהם. גם הסוכר שבהם טבעי ואינו מוסף באופן מלאכותי כיוון שהוא טעים ביותר כמו שהוא, בגרסה של הטבע.

      תמר צהוב (ShutterStock)
      ייבוש טבעי בתהליך ייחודי (צילום: Shutterstock)

      2. יש להם הרכב תזונתי מנצח

      כדאי לדעת שרמת השומן בתמרים אפסית, והערך הקלורי שלהם נמוך לעומת מתוקים אחרים כמו שוקולד, עוגות ועוגיות. לצורך השוואה, שוקולד מכיל כ-30 אחוזי שומן ויותר ואילו התמר מכיל פחות מחצי אחוז של שומן בלבד. היות שפירות מיובשים מתועשים רבים מכילים לעתים קרובות תערובות של סוכר מוסף ואפילו שמן, התמר הוא למעשה הבחירה הטובה ביותר.

      3. הם עוזרים לשמור על הלב

      אחת הסכנות ללב היא ה-LDL, זהו ה"כולסטרול הרע" אשר מגביר את הסיכון לחסימות עורקים ולמחלות לב, בפרט כשהוא מחומצן. התמרים עשירים בפוליפנולים - נוגדי חמצון יעילים שמעכבים את החמצון של הכולסטרול הזה. במחקר שנערך במרכז הרפואי רמב"ם נמצא בתנאי מעבדה כי לא רק שהפוליפנולים יכולים להפחית את חמצון ה-LDL, אלא שהם יכולים לסייע גם בהרחקת העודפים שלו מתאי דפנות העורקים ובכך לתרום להאטת התפתחות טרשת העורקים.

      לב אילוסטרציה (ShutterStock)
      התמר מכיל נוגדי חמצון התורמים לבריאות הלב (צילום: Shutterstock)

      בנוסף, התמרים מכילים כמויות גבוהות של אשלגן ומגנזיום ואפילו סידן מינרליים חיוניים ביותר התורמים להפחתת לחץ הדם ובכך לצמצום הסיכון להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות נוספות. מינרלים חשובים אלה תורמים גם לבריאות העצם.

      4. הם מרגיעים את הבטן

      התמרים מכילים סיבים תזונתיים בשיעור גבוה ביותר בהשוואה לפירות אחרים - עד כ-8 גרם ל-100 גרם. הסיבים ממלאים תפקיד חשוב בתפקוד התקין של מערכת העיכול. בחלק מהתהליכים האלו ניתן להבחין בעצמנו, לרבות הארכת תחושת השובע ומניעת עצירות. בתהליכים אחרים אמנם לא נבחין מיד אך הם חיוניים ביותר לשמירה על הגוף, לרבות הפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס.

      5. אכילתם תגביר את האנרגיות

      כבר סיפרנו לכם שהתמרים עשירים בסיבים תזונתיים, מינרלים ונוגדי חמצון. כל אלו, לצד הפחמימות הזמינות שבתמרים, מסייעים להעניק לנו את האנרגיה שאנחנו זקוקים לה באופן טבעי. זאת בניגוד לדגנים מעובדים ולחטיפי דגנים העשירים בסוכרים מוספים, אלה נספגים מהר לדם ואינם מומלצים בצריכה מוגברת. התמרים לעומת זאת מעניקים לגוף אנרגיה בצורה טבעית, היות שהם עשירים גם בסיבים תזונתיים. הודות להם, קצב ספיגת הפחמימות לדם מתון יותר ורמת האנרגיה שלנו נשמרת לאורך זמן.