וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנשים האלה יש סיכון מוגבר ללקות בהתקף לב

23.1.2018 / 11:27

מחקר חדש מאוניברסיטת אוקספורד מצא קשר חזק בין מצבים רפואיים הקשורים לפוריות ובין סיכון מוגבר להתקפי לב, שבץ ומחלות נוספות. אז מי צריכה להיות במעקב רפואי ולמה? התשובות בפנים

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: הסימנים הנסתרים להתקפי לב בקרב נשים

נערות שקיבלו את הווסת הראשונה בחייהן לפני גיל 12 נמצאות בסיכון גבוה יותר בעשרה אחוזים ללקות בהתקף לב או שבץ בהמשך חייהן - כך מגלה מחקר חדש. מדובר בסיכון מוגבר ביחס לנערות שקיבלו וסת לראשונה בגיל 13 ואילך.

בנות שקיבלו מחזור מוקדם מצויות גם בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים במהלך הריון, לסבול מבלות מוקדמת ולעבור כריתת רחם - כולם מצבים רפואיים שקשורים במחלות לב וכלי גם, על פי החוקרים. המחקר בוצע על ידי מדענים במכון ג'ורג' לבריאות עולמית באוניברסיטת אוקספורד הבריטית ולא הוצגו בו הסברים אפשריים לממצאים אלה.

עוד בנושא:
למה יותר נשים מתות בשנה הראשונה אחרי התקף לב?
למה נשים עדיין מתות יותר מהתקפי לב?
נשים שקיבלו מחזור בגיל צעיר נמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת הריון

המחקר החדש מצא שהתחלת ההתבגרות המינית לפני גיל 13 מכפילה את ההסתברות של נשים ללקות בשבץ בגיל מבוגר, והחוקרים הסבירו שזה משום שהן מועדות יותר לסבול מזרימת דם מופחתת בגוף. מצב של זרימה מופחתת מוביל לאספקת חמצן פחותה למוח, דבר שגורם למוות של רקמות במוח שעלול לגרום לשבץ קטלני - כך הזהירו המומחים.

נערות יושבות בחדר שינה ומסתכלות בסמארטפון. ShutterStock
בעשורים האחרונים חלה הקדמה של ההתבגרות המינית בנערות/ShutterStock

על רקע הממצאים החדשים הללו, ראוי להזכיר שמחקרים אחרים קבעו שבעשורים האחרונים תחילת ההתבגרות המינית בנערות הקדימה, וישנם מספר ממצאים המצביעים על כך שלמגפת ההשמנה בילדים שפשתה באותו פרק זמן היא גורם תורם ומשמעותי לכך.

מי שקיבלה מחזור לפני גיל 12 צריכה להבדק

הגיל הממוצע שבו נערות מקבלות את הווסת הראשונה נע בין 12 ל-13. והחוקרים מאוקספורד, שמחקרם התפרסם בכתב העת Heart אמרו כי מממצאיהם עולה המסקנה שיש להמליץ לנשים שהמחזור החודשי שלהן החל לפני גיל 12 להבדק ולעקוב אחר בריאות הלב שלהן מגיל מוקדם יותר ביחס לשאר האוכלוסייה.

"בדיקות סקר ללב בתכיפות גבוהה יותר עשויה להיות הצעד הנבון במקרה של נשים שהחלו את הבגרות המינית שלהן מוקדם ונשים שעברו כריתת רחם, משום שזה עשוי למנוע התפתחותן של מחלות קרדיו-וסקולריות", כתבו.

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
ככל שהגיל בו ילדו לראשונה היה צעיר יותר, הסיכון למחלות לב וכלי דם עלה. אם צעירה ותינוק/ShutterStock

צוות החוקרים התבססו במחקרם על נתונים שנאספו מ-267,440 נשים עד גיל 69. ממצאיהם מדגימים קשר חזק בין הפרופיל ההורמונלי והמיקום של הנשים על ציר הפוריות ובין שלל מצבים רפואיים. נשים שחוו מנפאוזה מוקדמת (לפני גיל 47) היו בסיכון מוגבר ב-33 אחוזים לחלות במחלות לב וכלי דם. הסיכון לשבץ היה גבוה ב-42 אחוזים, לאחר שהחוקרים שיקללו גורמים נוספים שעשויים היו להשפיע על הסיכון.

מקרים של הפלות חוזרות בעברן נקשרו בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב, כאשר כל הפלה הגדילה את הסיכון ב-6 אחוזים. לידה שקטה הגדילה את הסיכון למחלות לב כלליות ב-22 אחוזים, ואת הסיכון לשבץ באופן ספציפי ב-44 אחוזים. כריתת רחם נקשרה בסיכון מוגבר ב-12 אחוזים למחלות כלי דם וסיכון של 20 אחוזים למחלות לב.

סיכון מוגבר גם לנשים שילדו בגיל צעיר

גם הגיל שבו הפכו הנשים לאמהות לראשונה השפיע על הסיכון, וככל שילדו בגיל צעיר יותר הסיכון היה גדול יותר, כאשר כל שנה הקטינה את הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות בשלושה אחוזים.

החוקרים הסבירו כי מחקרם הוא מחקר איכותני, כך שלא ניתן להקיש ממנו מסקנות מבוססות לגבי סיבה ותוצאה. הם ציינו עוד שהנתונים לגבי גיל קבלת הווסת הראשונה של הנשים במחקר היה מבוסס על זיכרונן של המשתתפות, ולכן הוא אינו מדוייק לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully