פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      היא קוסמת! השיגעון הבריאותי החדש שכובש את הישראלים

      אם גם אתם מעקמים את האף כשאתם מריחים תבשיל כוסמת אולי כדאי שתמשיכו לאייטם הבא. אם זה דווקא נשמע לכם טוב, כדאי שתכירו את האחות הבריאה יותר של הכוסמת - הכוסמת הירוקה

      לחם כוסמת ירוקה עם אבוקדו (ShutterStock)
      מושלמת לאפיית לחם ללא גלוטן (צילום: shutterstock)

      רובנו שומעים את המילה כוסמת ונחרדים, אבל עבור חלק מאיתנו מדובר במעדן בריא וטעים. במיוחד לאלה שנולדו וגדלו ברוסיה או בסין – שם היא משמשת כבסיס למאכלים מחממים או עומדת בפני עצמה כדייסה מזינה. בזמן האחרון ישראלים רבים החלו להוסיף את הכוסמת לתפריט שלהם, כשהכוסמת הירוקה והלא קלויה, בעזרתה ניתן לאפות לחמי בריאות (ללא גלוטן), היא שמקבלת את הבמה העיקרית.

      הכוסמת היא צמח ממשפחת הארכוביתיים, ולמרות שלרוב משייכים אותה למשפחת הדגנים מדובר בזרע של פרי. אם הכוסמת החומה והמוכרת יותר שנפוצה ברשתות המזון היא כוסמת שעברה תהליך של קלייה והיא בעלת טעם דומיננטי וריח חזק, הכוסמת הירוקה, שהיא אורגנית ולרוב נקיה מחומרי הדברה, לא עברה קלייה בתנור והיא שומרת על איכות ערכה התזונתי ועדינה יותר בטעם ובריח שלה. כיוון שטעמה עדין ניתן לשלבה בלא מעט מתכונים. בנוסף לכך, מרקמה הנוזלי יוצר מעין דבק, כך שהיא נפלאה להכנת פשטידות וקציצות ומאוד מומלץ וקל להכין ממנה לחמים, טורטיות, קרקרים ופנקייקים. מומלץ גם להנביט אותה על מנת לעלות את ערכה התזונתי.

      הכוסמת הירוקה עשירה במיוחד בחומר שנקרא אינוזיטול הידוע כחומר מרגיע ונוגד חרדות טבעי. האינוזיטול גם משפר את רגישות תאי הגוף לאינסולין ובכך גם עוזר למניעת השמנה. נוגד חמצון נוסף המצוי בכוסמת הירוקה הוא הקוורצטין שמונע תהליכי הזדקנות, מנטרל רדיקלים חופשיים, תורם לחיסון הגוף, אנטי סרטני, אנטי אלרגני ומחזק את מערכת החיסון.

      עוד בנושא:
      הירוק היום בריא מאוד: 9 סיבות לאכול אבוקדו
      לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים ללא גלוטן

      הנה עוד כמה יתרונות של הכוסמת, החומה והירוקה יחד:

      כוסמת (ShutterStock)
      קלויה אבל עדיין מאוד בריאה. כוסמת חומה (צילום: shutterstock)

      1. כוסמת מכילה את כל 8 חומצות האמינו ההכרחיות לגוף, ולכן חשובה מאוד בתפריטים של צמחונים וטבעונים. היא מומלצת למנות שאין בהם חלבון מלא מהחי, שכן ריכוז החלבון בה גבוה ומתעכל בקלות.

      2. לכוסמת מדד בסיסי בדם והיא שומרת על סביבה בסיסית בגוף, מה שעוזר לשמור עליו מהתפתחות פתוגנים ומחלות כרוניות.

      3. הכוסמת אינה מכילה גלוטן ולכן מצוינת לרגישים לגלוטן ולחולי צליאק. בנוסף היא אינה אלרגנית.

      4. הכוסמת עשירה במינרלים כמו אבץ, אשלגן, סלניום, מגנזיום, סידן וברזל.

      5. הכוסמת עשירה במשפחת ויטמיני ה-B החשובה לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

      כוסמת ירוקה (ShutterStock)
      מעולה לדיאטה בגלל כמות קלוריות נמוכה ואינדקס גליקמי נמוך. כוסמת ירוקה (צילום: shutterstock)

      6. לכוסמת מדד אינדקס גליקמי נמוך והיא מצוינת לסוכרתיים ולתפריט למניעת סוכרת. שיטת המדידה של האינדקס מדרגת את המזונות המכילים פחמימות וההשפעה שלהם על הסוכר בדם. בקיצור, אפשר לומר שכוסמת מתאימה לכל התפריטים היות ומרבית האנשים ניזונים בתזונה עתירה בסוכרים.

      7. לכוסמת ערך קלורי נמוך, כך שהיא טובה לאנשים הנמצאים בתהליך ירידה במשקל. היא מכילה כ-340 קלוריות ל-100 גרם של כוסמת לא מבושלת, ו-117 קלוריות ל-100 גרם של כוסמת מבושלת.

      8. הכוסמת עשירה בנוגד חמצון חשוב שנקרא רוטין שהוא בעל השפעה אנטי דלקתית וידוע ביכולתו לשמור על דפנות כלי הדם ומסייעת ללחץ דם תקין בכלי הדם. בנוסף הוא מונע את התחמצנות ויטמין C ומגן על הגוף מנזקי הקרינה. המקורות של הרוטין בתזונה מצומצם וכוסמת הוא אחד המקורות הבודדים העשירים בו.

      9. הכוסמת עשירה בסיבים תזונתיים המסייעים לפעילות בריאה של מערכת העיכול, הורדת רמות הכולסטרול בדם ורמות הסוכר.

      עתליה דלל היא נטורופתית N.D