וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילון המונחים המלא של עולם האופטיקה

17.1.2018 / 12:07

בריאות העיניים חשובה לכולנו, אך הטיפול בהן מפגיש אותנו עם לא מעט מונחים מורכבים. האופטומטריסט אלי סביון מרשת מכבי ממבט ראשון עושה סדר בראש ובעיניים ומצייד אתכם בהסברים ברורים למונחים החשובים ביותר בתחום

אישה עם משקפיים. ShutterStock
קודם כל, צריך להבין איך העין האנושית בנויה ועובדת/ShutterStock

מחקר שנערך השנה באוניברסיטת ג'ון הופקינס שבארצות הברית, גילה כי רוב האנשים סבורים שאובדן ראייה הוא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות להם. עם זאת, כשאנחנו ניגשים לבדיקת עיניים ונדרשים להתאים משקפיים, אנחנו נתקלים במושגים שלעיתים נדמה שנאמרו בשפה זרה. חוסר ההבנה הזה עלול להוות מכשול בדרכנו לקבלת הטיפול הטוב והמתאים ביותר לעיניים שלנו.

לפני הכול, חשוב להבין איך עובדת העין האנושית: באופן פשטני ניתן לדמות את פעולת האיבר המורכב הזה לפעולת מצלמה. ראשית, האור עובר דרך הקרנית, שמרכזת אותו. אחר כך, האור עובר דרך האישון - חור במרכז הקשתית. משם עובר האור דרך העדשה התוך עינית, עדשה גמישה שיכולה לשנות את צורתה ואת מוקד הראייה למוקד רחוק או קרוב. בעין עם ראייה תקינה קרני האור שעברו את העדשה יתמקדו על הרשתית - שכבת תאים דקה באחורי גלגל העין.

עוד בנושא:
מסך עשן: כך תצמצמו את השפעתם המזיקה של המסכים על העיניים שלכם
לא רק אופנתיים: כך תבחרו משקפי שמש אופטיים שבאמת יגנו על העיניים שלכם

גבר מחזיק משקפי ראייה. ShutterStock
רק אופטומטריסטים מוסמכים ורופאי עיניים מורשים לקבוע מרשם לתיקון הראייה/ShutterStock

אם המושגים האלה הצליחו לבלבל אתכם, אל תדאגו, תכף נעשה בהם סדר. כדי לעזור לכם להכיר קצת יותר את העיניים שלכם, פנינו לאלי סביון, אופטומטריסט מוסמך מהחנות "ענייני עיניים" מרשת "מכבי ממבט ראשון". הנה כל המונחים שחשוב שתכירו לגבי העיניים והראייה שלכם.

אופטומטריסט מוסמך
בעל מקצוע שלמד את התחום במוסד מוכר, עבר את המבחנים העיוניים והמעשיים, סיים התמחות ומחזיק ברישיון תקף של משרד הבריאות. רק אופטומטריסטים מוסמכים ורופאי עיניים מורשים לקבוע מרשם לתיקון הראייה ולבצע בדיקות להתאמת משקפיים ועדשות מגע.

אופטיקאי
אופטיקאי מתפקד כיועץ או טכנאי בענייני משקפיים ועדשות. זהו הטכנאי אשר מכין את המשקפיים שרשם האופטומטריסט בעבור הנבדק. האופטיקאי עוסק בחיתוך העדשות והתקנתן במסגרת. ניתן לקבל הכשרה מקצועית על ידי קורס אופטיקאות או בהתלמדות מעשית.

אינדקס עדשה
מקדם שבירת האור של העדשה המגדיר את העובי שלה. ככל שמספר האינדקס גדול יותר – כך העדשה תהיה דחוסה יותר ומכאן דקה יותר. האינדקס משפיע בין היתר על משקל העדשה, רמת העיוותים האופטיים שבעדשה ובמרשם גבוה - גם על האסתטיות שלה.

אישון וקשתית
זה אולי יפתיע אתכם, אך האישון הוא לא יותר מחור במרכז הקשתית. הקשתית היא שריר טבעתי שתפקידו, בדומה לצמצם, לשלוט בכמות האור החודר לעין. כאשר הקשתית מתכווצת האישון קטן ומעט אור חודר לעין, כאשר הקשתית רפויה האישון גדל וכמות האור החודר לעין גדלה. ככל שהאור חזק יותר, השריר מתכווץ והאישון הופך צר יותר, ולהיפך. בנוסף, הקשתית מעניקה לעין את הצבע שלה על פי רמת פיגמנט המלנין אשר מצוי בה.

עוד באותו נושא

למה חשוב לעבור בדיקת ראייה מקצועית כשקונים משקפיים?

לכתבה המלאה
עין בעלת ריסים ארוכים. ShutterStock
מה שמעניק לעין את צבעה הוא רמת הפיגמנט שמצוי בקשתית/ShutterStock

אנטי רפלקס
ציפוי של עדשות משקפיים שתפקידו למנוע השתקפות ממקורות אור חיצוניים כגון מנורות, פנסי מכוניות או מכשירים פולטי אור. לעדשות אנטי רפלקס יש שני יתרונות: מבחינה אסתטית מי שמתבונן על מרכיב המשקפיים רואה את העיניים בצורה צלולה וברורה. גם בצילומים העיניים נראות ברורות וטבעיות וללא השתקפות. מבחינה תפקודית הציפוי מונע נפיצות של אור ממוקדי אור שונים כך שהראייה המתקבלת צלולה, נקיה וללא סנוור.

היפרופיה
זהו המונח המקצועי ל"רוחק ראייה" – ליקוי בשבירת קרני האור כך שהן אינן מתמקדות על הרשתית אלא אחריה והאדם אינו יכול לראות בבירור עצמים קרובים. רוחק ראייה עשוי להיגרם על ידי גלגל עין קצר, או בשל חולשה של המערכת האופטית, שאינה מצליחה לרכז את התמונה על הרשתית ובמקומה נוצרת תמונה מטושטשת מאחורי הרשתית. לרוב זהו ליקוי מולד. כדי לתקן את הראייה במצב כזה נעשה שימוש בעדשות קמורות (בסימן +) כדי לעזור לעין לרכז את קרני האור קדימה יותר, בדיוק על הרשתית, וכך לקבל תמונה חדה.

חדות ראייה
מידת היכולת של העין להבחין בפרטיו הקטנים ביותר של עצם בעל ניגודיות גבוהה. בבדיקה זו מחפש האופטומטריסט את הצורה הקטנה ביותר שהנבדק מסוגל לראות ממרחק קבוע. המונח 6:6, המשמש לבחינת חדות הראייה, הוא למעשה אמת מידה שנקבעה לפני זמן רב באופן שרירותי כדי לאפשר לנו להשוות בין חדות הראייה של אנשים שונים. ראייה 6/6 משמעותה שהצורה הקטנה ביותר שהנבדק מסוגל לזהות ממרחק 6 מטרים, היא בגודל צורה שאדם עם ראייה תקינה מזהה ממרחק 6 מטר. כאשר חדות הראייה היא 6/12, לדוגמה, המשמעות היא שהצורה הקטנה ביותר שהנבדק מסוגל לזהות ממרחק 6 מטר היא בגודל הצורה הקטנה ביותר שאדם עם ראייה תקינה מזהה ממרחק 12 מטרים.

מולטיפוקל
עדשה בעלת מספר מוקדי ראייה המהווה פתרון למי שזקוק לתיקון ראייה בכמה מוקדים שונים: רחוק, קרוב וטווח ביניים. גם מי שצריך תיקון רק לטווח הקרוב, אבל לא רוצה להרכיב ולהסיר את המשקפיים לעיתים תכופות, יכול ליהנות מעדשות אלו. עדשת המולטיפוקל בעלת מבנה תעלה, כאשר בצדדים ישנם עיוותים אופטיים. ככל שהעדשה איכותית יותר אזור העיוותים האופטיים יהיה קטן יותר. כיום קיימות בשוק עדשות מולטיפוקל מתקדמות, בהן ניתן להתאים את סוג ומבנה עדשת המולטיפוקל על פי צרכים ודרישות אינדיבידואליות של כל אדם כגון נתוני גודל הפנים, תחום עיסוק ותחביבים שונים, כמו למשל עדשות מולטיפוקל מבית SKY, הנמכרות ברשת מכבי ממבט ראשון. על מנת להשיג נוחות מלאה ותקופת ההסתגלות קצרה ונוחה ככל שניתן, חשוב שאת התאמת העדשות יבצע אופטומטריסט מוסמך.

רופאה מחזיקה משקפיים. ShutterStock
לטובת הסתגלות קצרה ונוחות מלאה, הקפידו להתאים את המשקפיים והעדשות אצל אופטומטריסט מוסמך/ShutterStock

מיופיה
זהו המונח המקצועי ל"קוצר ראייה" – ליקוי הראייה הנפוץ ביותר בעולם. מצב בו מערכת הראייה מרכזת את קרני האור לא על הרשתית אלא לפניה ועל כן מתקבלת תמונה מטושטשת והאדם אינו יכול לראות בברור עצמים רחוקים. על פי רוב ליקוי זה נגרם כתוצאה מגלגל עין ארוך מדי או בשל כוח אופטי חזק מדי של המערכת האופטית. את ליקוי הראייה הזה ניתן לתקן עם עדשה קעורה (בסימן -), העדשה גורמת לפיזור של קרני האור כך שנקודת המפגש שלהן מגיעה עד הרשתית ומאפשרת ראייה חדה וברורה.

מרשם משקפיים
סיכום כלל הנתונים הנדרשים בתהליך התאמת התיקון האופטי. המרשם מורכב ממספר נתונים עיקריים:
SPH (sphere)– עוצמת העדשה. מספר עם סימון (+) או (-), הנמדד בהפרשים של רבעי מספר ביחידות מידה הנקראות "דיופטר".
CYL (cylinder)– אסטיגמציה, או "צילינדר", מונח שפרושו צורה גלילית. נוצר בשל קימורים שונים ובלתי שווים של הקרנית או העדשה התוך עינית. במצב זה, מתקבלים שני מוקדי שבירה של קרני האור, הנמצאים במיקומים שונים בעין. מדובר על תוספת למרשם שמופיעה רק בזווית מסוימת ונרשמת לעיתים בסימן (+) ולעיתים בסימן (-). עוצמת הצילינדר היא למעשה ההפרש בין המדידות של המרשמים בכיוונים השונים.
AX (axis)– מגדיר את הכיוון של הצילינדר במידה וקיים. נרשם במעלות שבין 0 ל-180.
PD (pupil distance) - מרחק בין אישונים. נתון זה חיוני על מנת למקם את המרכז האופטי של העדשה בדיוק מול האישון. הדבר חיוני למניעת עיוותים אופטיים, תחושת פזילה, כפילות ראייה וכאבי ראש ועיניים שעלולים להיגרם במידה ונתון זה אינו מדויק.
ADD (addition) – "תוספת". מתייחס לתוספת של מרשם לקריאה. תמיד נרשם בסימן (+). ה-ADD מתווסף למרשם ה-SPH , בעוד ה-CYL נשאר ללא שינוי. הצורך בתוספת לקריאה הוא תלוי גיל ולכן, ככל שהאדם מבוגר יותר מספר ה-ADD יהיה גבוה יותר.

עיוורון צבעים
קושי רב או חוסר יכולת להבחין בין צבעים שונים, לרוב מולד אך יכול להוות גם תסמין של מחלה, חבלה או שימוש בחומרים כימיים מסוימים. ישנם סוגים שונים של עיוורון צבעים:
עיוורון צבעים מוחלט (אכרומטיה) - אנשים הלוקים בו אינם רואים צבעים, מסתנוורים בתנאים של תאורה חזקה וגם חדות הראייה שלהם פגומה. מצב כזה הוא נדיר ביותר.

מבחן אישיהרה לאבחון עיוורון צבעים. ShutterStock
מבחן אישיהרה לאבחון עיוורון צבעים/ShutterStock

עיוורון צבעים מונוכרומטי - הלוקים בו אינם רואים צבעים, אלא יכולים להבחין רק בשחור, לבן ובגוונים שונים של אפור.
עיוורון צבעים דיכרומטי - הלוקים בו מבחינים בקשת גוונים מוגבלת. בקבוצה זאת נכללים הליקויים הבאים: עיוורון צבעים לאדום-ירוק - הסוג הנפוץ ביותר של ליקוי בראיית צבעים. הלוקים בו מתקשים להבחין בין גוונים מסוימים של אדום, של חום וירוק. עיוורון צבעים לכחול-צהוב - ליקוי נדיר ביותר, הלוקים בו מתקשים להבחין בין צהוב לכחול. עיוורון צבעים לאדום - הלוקים בו מתקשים להבחין בגוונים קרובים של אדום.
עיוורון צבעים נפוץ יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים כי זוהי תכונה תורשתית, הקשורה בכרומוזום ה-X. האבחון העיקרי מתבצע אצל אופטומטריסט או רופא העיניים, באמצעות לוחות ותרשימי צבע מיוחדים. במבחן נפוץ הקרוי ISHIHARA, מציג האופטומטריסט לפציינט לוח ובו מופיע מספר המורכב מנקודות צבע על רקע צבעוני, ברמת קושי עולה, על הנבדק לזהות את המספר. אין טיפול או תרופה למצב של עיוורון צבעים אך האבחון חשוב על מנת לספק דרכי התמודדות ובכדי למנוע תסכולים.

פרסביופיה
מצב זה נקרא גם "זוקן ראייה". זהו ליקוי ראייה טבעי ותלוי גיל הבא לידי ביטוי לרוב החל מגיל 40, ופוגע ביכולת לראות בברור עצמים קרובים. הסיבה לכך היא ירידה ביכולת ההתכווצות של שריר המביא לקמירות העדשה התוך עינית, המתקשה להתקמר על מנת ליצור מיקוד לטווח הקרוב. תופעה זו אינה פוגעת ביכולת הראייה למרחק. הירידה בכושר הראייה לקרוב הולכת וגוברת עם השנים כאשר הסימנים האופייניים לפרסביופיה הם קושי בקריאה ממרחק קריאה רגיל (40 ס"מ בערך), נטייה להרחקת דף מהעין לשיפור החדות (עד שהיד כבר לא ארוכה מספיק), קושי בקריאה בתנאי תאורה לא טובים וכאבי ראש ועייפות בקריאה ממושכת. כדי לסייע לסובלים מליקוי הראייה הזה משתמשים בעדשות בכוח (+).

אישה עם משקפי ראייה. ShutterStock
עדשות עם ציפוי אנטי רפלקס ימנעו השתקפויות בצילומים ובכלל/ShutterStock

עין עצלה
נקרא גם "אמבליופיה". ליקוי בו מרכז הראייה במוח אינו מתפתח כראוי עקב חוסר בגירוי ויזואלי תקין מהעין בשנות החיים הראשונות. מצב זה עלול להיגרם מסיבות שונות, כאשר הבולטות שבהן: פזילה של עין כך שהמוח מתעלם מתמונה המגיעה מהעין הפוזלת, ליקוי ראייה שאינו מתוקן באחת העיניים או בשתיהן או חסימה בציר הראייה, למשל כתוצאה מקטרקט מולד. מניעת עין עצלה חייבת לכלול טיפול בסיבה לחוסר התפתחות הראייה: סגירה יזומה של העין החזקה בעזרת רטייה, על מנת ליישר ולחזק עין פוזלת, משקפיים לתיקון ליקויי ראייה או ניתוח קטרקט. כך המוח חוזר להשתמש בעין החלשה עד ליצירת מצב של ראייה תקינה והעברת אותות איכותיים למוח. אבחון וטיפול מוקדמים קריטיים ביותר על מנת למנוע מצב של עין עצלה ואובדן ראייה בעין. בגילאי הינקות (עד גיל 3) התיקון אפקטיבי וקל יחסית, בגילאי הילדות הוא מורכב יותר ולאחר גיל 8-9 הוא כבר בלתי אפשרי.

קרנית
רקמה שקופה (ועל כן חסרת כלי דם) ודקה בקדמת העין שתפקידה לשבור ולאסוף את קרני האור הנכנסות לעין. הקרנית עוזרת לאור להתמקד בצורה נכונה ולהגיע אל הרשתית בצורה ממוקדת. עדשות מגע מונחות על הקרנית ועל כן בהתאמת עדשות מגע חשוב לבדוק את קימורי הקרנית ואת צורתה. בניתוחי לייזר "משייפים" את פני השטח של הקרנית כדי לשפר את דיוק תשבורת האור בעין.

רשתית
שכבת תאים דקה באחורי גלגל העין המכילה תאים קולטי אור, שעליהם נופל האור שמרכזת העדשה התוך עינית. תאים אלה מתרגמים את האור לאותות עצביים. לאחר מכן, האותות עוברים דרך עצב הראייה בתוך הרשתית אל המוח, כדי שיפרש אותם.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully