וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חשוב לעבור בדיקת ראייה מקצועית כשקונים משקפיים?

8.1.2018 / 8:04

באופן טבעי מטרת בדיקת הראיה היא לקבוע את מרשם המשקפיים, אולם בנוסף היא מהווה גם הזדמנות לבדוק את בריאות העיניים ולאבחן סימנים למחלות עיניים לפני שהן מחמירות. האופטומטריסט המוסמך יהושע הרצל מסביר מדוע חשוב כל כך לערוך בדיקה מקצועית אצל גורם מוסמך

בדיקת ראיה. ShutterStock
אל תתפשרו על בריאות העיניים שלכם. אישה בבדיקת ראיה/ShutterStock

האינטרנט חולל מהפכה של ממש בעולם הקניות. כיום אפשר לרכוש מוצרים מכל מקום בעולם בזול, במהירות ומתוך מגוון אינסופי. אולם גם כאן ישנה פשרה, והיא עלולה לסכן את העיניים שלנו. נדמה שעל בריאות העיניים שלנו לעולם לא נתפשר ולמרות זאת לא מעט אנשים מתעלמים מאזהרות ורוכשים משקפיים או עדשות מגע באינטרנט, ללא בדיקה מקיפה אצל אופטומטריסט מוסמך או רופא עיניים, ולבחירה הזאת עלולות להיות השלכות רחבות משחשבתם.

"אני מאמין שאופטומטריסט הוא במידה רבה שומר הסף", מסביר יהושע הרצל, אופטומטריסט מוסמך ב"אופטיקה הרצל" מרשת מכבי ממבט ראשון. "האופטומטריסט אמנם לא רשאי לאבחן מחלות כמו רופא עיניים, אבל הוא לומד בהכשרה כיצד להבדיל בין עין חולה לבריאה ולהפנות לרופא עיניים במידת הצורך".

מזהים סימנים מחשידים

במהלך הבדיקה, תוך בדיקת העיניים שלנו עם ציוד מיוחד, יכול הרצל לקבוע האם קיים סיכון לדלקות, לחץ תוך עיני גבוה (גלאוקומה), מחלת ניוון רשתית, עיוותים בקרנית או אפילו, במצבים קיצוניים, גידולים במוח. כדוגמה, הוא מספר על נער בן 16 שהגיע אליו עם כאבי ראש. לאחר שהוא בחן את עצב הראייה שלו עם מכשיר מיוחד, הוא ראה שהוא בולט, דבר שעשוי להצביע על גידול במוח. הנער הופנה על ידו לרופא עיניים ששלח לסדרת בדיקות מקצועיות שבסופן אבחנו שהגידול שפיר והסירו אותו בהצלחה.

כמו במקרה הזה, הרצל זיהה לא מעט סכנות וסימנים מחשידים למחלות עיניים באמצעות בדיקות שונות, כחלק מהבדיקות השגרתיות שהוא עורך למטופליו. תשומת הלב לבעיות אלו היוותה מרכיב חשוב בטיפול ובהפניה מהירה ויעילה לרופאי עיניים, דבר שמביא פעמים רבות להצלת הראייה. בגלאוקומה לדוגמה, מחלה המכונה "הגנב השקט של הראייה", שבה הלחץ התוך עיני עולה וגורם להידרדרות הראייה עד לעיוורון, ניתן בהחלט לעצור את ההידרדרות - אם מאבחנים ומטפלים בה בזמן - באמצעות טיפות עיניים בלבד, או בניתוח לייזר פשוט לשחרור הלחץ. עם זאת, בשלבים הראשונים של המחלה לא מופיעים סימפטומים המורגשים על ידי החולה עד לשלב בו הראיה כבר פגועה ועל כן, אבחון מוקדם על ידי איש מקצוע, שידע לזהות גורמי סיכון ולאבחן סימנים מקדימים, הוא קריטי להצלת הראיה.

גבר רואה מטושטש. ShutterStock
להגיע לבדיקת עיניים יזומה בכל שנה וחצי עד שנתיים/ShutterStock

"אנשים כלל לא מודעים לסכנות", מסביר הרצל. "כשאנשים מגיעים אליי לבדיקה, אני קודם כל שואל אותם שאלות לגבי מצב בריאותם הכללית ולגבי ההיסטוריה הרפואית שלהם ושל משפחתם, כי יש מחלות עיניים שונות שיש להן נטייה לעבור בתורשה, ולרוב אנשים לא מודעים לכך שהם נמצאים בקבוצת סיכון. בנוסף אני תמיד שואל מתי הייתה הפעם האחרונה שבה נבדקו אצל רופא עיניים. רוב האנשים עונים שהם לא עשו זאת מעולם כי לא הרגישו צורך". לכן הוא ממליץ לכל אחד ואחת להגיע לבדיקת עיניים יזומה בכל שנה וחצי עד שנתיים. עם זאת, אם אתם מרגישים שקיימת בעיה, או שאתם סובלים מתסמינים כמו אודם בעיניים, גרד, צריבה או כאב – מומלץ שלא לחכות שהמצב יחמיר ולהגיע לבדיקת ראייה מקצועית בהקדם.

סכנה רחבה יותר למרכיבי עדשות

הרצל מדגיש כי הבדיקה חשובה על אחת כמה וכמה לפני שרוכשים עדשות מגע. "אסור להרכיב עדשות מגע בלי בדיקה יסודית שקובעת אם העין בריאה ומתאימה להרכבת עדשות", הוא מבהיר. "אם מישהו סובל מבעיית יובש לדוגמה, והוא קונה עדשות בלי בדיקה, או שהולך לבדיקה אצל גורם שאינו מוסמך, הוא עלול לשחוק לעצמו את הקרנית בצורה שעלולה לגרום לזיהומים קשים עד לכדי נזק בלתי הפיך".

הרצל מספר לנו שנתקל לאורך הקריירה שלו גם במקרים בהם גורמים בלתי מוסמכים סיפקו ללקוחות עדשות מגע, למרות סימנים של אי נוחות, אודם בעין או תלונות לגבי טיב הראייה עם העדשות, כולם נורות אזהרה לכך שמשהו אינו תקין והעדשות עלולות לפגוע בבריאות העין. לכן, בבואכם לרכוש עדשות מגע חשוב לשוחח עם האופטומטריסט במקום – ולא רק לרכוש אותן מהמוכרן בחנות- להציף לגבי אי נוחות כלשהי, ולהיבדק באופן שגרתי גם אם הכל מרגיש מצוין, על מנת שגורם מקצועי יוכל לאשר שהכל תקין או לאבחן סכנות לעין שאתם לא מודעים להן. אם יש לכם חשד שקיבלתם אבחנה לא מבוססת כדאי אפילו להיבדק שוב אצל גורם אחר כדי לקבל חוות דעת נוספת.

אישה מרכיבה עדשות מגע. ShutterStock
אסור להרכיב עדשות מגע בלי בדיקה יסודית/ShutterStock

"יש היום המון מתחזים בתחום", הוא מזהיר. "אנשים שמבצעים בדיקות המחזיקים בתעודה ממוסדות לא מוכרים או שהם לא מחזיקים בתעודה כלל. כיום אין כמעט אכיפה בנושא ולכן ההמלצה שלי היא לדרוש לראות רישיון הסמכה ממשרד הבריאות לפני הבדיקה והרכישה".

אנשים לא מודעים לכך שהם צריכים משקפיים

לפני יותר מעשור התלווה הרצל לגורמים במשטרה לניסוי מעניין. הם עצרו לבדיקה נהגים אקראיים בכבישי ישראל ובחנו כמה נהגים נוסעים בלי לראות כמו שצריך. "מצאנו ש- 30-40% מהנהגים נוהגים עם ליקוי ראייה, תוך סיכון עצמם והסביבה, אך הנתון המעניין הוא שכמחצית מהם כן הרכיבו משקפיים לצפייה בטלוויזיה, אבל אלו לא היו מתאימים לנהיגה", הוא מספר. "אחרי שהעברנו את הנתונים למשרד הרישוי הוציאו תקנה שקובעת שהחל מגיל 40 כל נהג יחויב לעבור בדיקת ראייה לפני חידוש הרישיון אולם באופן תמוה תקנה זו בוטלה השנה".

לדבריו, אחרי גיל 40 חלים אצל רוב האנשים שינויים בראייה, שאנחנו לא תמיד מבחינים בהם מכיון שהם הדרגתיים ואנחנו מתרגלים אליהם תוך כדי שהם מתפתחים, או לא רוצים להשלים איתם. לכן, בגילאים אלו חשוב על אחת כמה וכמה לגשת לבדיקה מדי שנה – גם כדי לאבחן את השינויים בראייה מוקדם ככל הניתן, כדי להימנע מאי נוחות ותופעות לואי, וגם כדי להגן על הבטיחות שלנו ושל הסביבה. רבים יגידו שהראייה הוא החוש החשוב ביותר, וקשה לדמיין את החיים בלעדיו. לכן, לא משנה באיזה גיל אתם, מומלץ להגיע מדי פעם לבדיקה שגרתית על ידי אופטומטריסט מוסמך, שתבטיח שתשמרו על עיניים שלכם בריאות.

וואלה! News בשיתוף עם מכבי ממבט ראשון
  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully