וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק אופנתיים: כך תבחרו משקפי שמש אופטיים שבאמת יגנו על העיניים שלכם

9.1.2018 / 7:48

בבואם לבחור משקפי שמש, רוב האנשים שמים דגש על מותגים ועיצובים על פני איכות או פתרון אמיתי לבעיות הראייה. אבל אפשר לעשות את זה גם אחרת. המדריך שיעזור לכם לבחור משקפי שמש שהם גם אופנתיים וגם איכותיים

משקפי שמש בחורף. ShutterStock
הבריאות היא פקטור חשוב בבחירת משקפי ראיה/ShutterStock

לא ברור למה משקפי שמש נתפסים בעיני רבים כאקססורי אופנתי ומעודכן, בזמן שישנם אנשים שעדיין מתביישים במשקפי הראייה שלהם. אין ויכוח על כך שמשקפי שמש אופטיים הם גם בחירה אופנתית, אך יש לה גם השפעות בריאותיות שחשוב לקחת בחשבון כשמתלבטים מה לבחור.

"חשוב שמשקפי שמש אופטיים יהיו איכותיים", מסביר עמית זיגדון, אופטומטריסט מוסמך באופטיקה "איטל אופטיק" מרשת "מכבי ממבט ראשון", "זאת מכיוון שמשקפי שמש נועדו בראש ובראשונה להגן על העיניים מפני נזקי הקרינה של השמש ולהעביר אור נקי ונטול עיוותים למערכת הראייה".

אחד הדגשים החשובים ביותר בבחירת משקפי שמש אופטיים הוא בחירת מסגרת מתאימה לפנים שתמנע, עד כמה שאפשר, חדירה של קרני שמש ישירות לעין. "כשבוחרים מסגרת, חשוב לוודא שהעדשות מכסות חלק גדול ככל הניתן מהפנים, עד לעצמות הלחיים ובעיקר את כל העין, זאת כדי להגן עליה ולמנוע חדירה של קרינה מזיקה לעין", מדגיש זיגדון. בנוסף, הוא ממליץ לבחור דגם שיושב בצורה יציבה על גשר האף, לא מחליק ולא לוחץ על האוזניים או הרקות.

אופניים. ShutterStock
אפשר להפוך את משקפי השמש למשקפיים אופטיות בקלות/ShutterStock

האם כל מסגרת משקפי שמש יכולה לשמש למשקפיים אופטיים?

"אם יש לכם כבר משקפי שמש שאתם אוהבים, תוכלו להפוך אותם למשקפיים אופטיים בתהליך פשוט יחסית. חנויות אופטיקה שעובדות עם יצרן עדשות איכותי יכולות לייצר עדשות שמש גם למספרים גבוהים במיוחד וללא תלות בנתוני המסגרת", אומר זיגדון. עם זאת, הוא מדגיש כי ייצור עדשות קמורות או גדולות במיוחד, הנפוץ למסגרות ספורטיביות, עלול להיות יקר יותר.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים רוכשים משקפי שמש ומשדרגים אותם למשקפיים אופטיים בקלות יחסית, אצל האופטומטריסט הקרוב לביתם. הדבר מאפשר לכל אחד למצוא משקפיים שמתאימים לצרכים שלו מבלי להתפשר או להסתפק במבחר הדגמים הקיים.

"הפתרונות הללו עוזרים לנו להתאים משקפי שמש אופטיים למגוון רחב יותר של מטופלים, כגון ספורטאים בעלי מרשם חריג שזקוקים למשקפיים ספורטיביים בעלי מבנה ייחודי", מדגיש זיגדון.

ומה לגבי עדשות מחליפות צבע?

במקום להסתובב עם שני זוגות משקפיים ולהחליף ביניהם כל הזמן, חלק מהאנשים יעדיפו להצטייד בזוג משקפיים אחד עם עדשות שיכולות להתאים את עצמן לסביבה. "עדשות מחליפות צבע עשויות מחומר גלם רגיש לקרינת UV, ולכן בחשיפה לקרינה זו הן מתכהות והופכות למשקפי שמש לכל דבר, ומסננות את קרינת ה-UV המזיקה" אומר זיגדון. הוא מדגיש כי בתוך חדר, בחשיפה לאור מנורות או אור מסכים, העדשות לא יתכהו, מהסיבה הפשוטה שמוצרים אלו אינם פולטים קרינת UV.

עוד באותו נושא

פוחדים לקרוא בחושך? שישה מיתוסים על ראייה שהגיע הזמן לנפץ

לכתבה המלאה
משקפיים. ShutterStock
מתאים לכל סוגי העדשות/ShutterStock

בבחירת עדשות כאלו, ההשקעה באיכות משתלמת יותר, ובעלת השפעה ישירה על אופן שינוי הצבע של העדשה ועמידות המוצר. זיגדון מסביר כי "עדשות מחליפות צבע עשויות מסוגים שונים של חומרי גלם, איכותיים יותר או פחות. ההבדל הוא במהירות ההתכהות והחזרה לבהירות המקסימלית".

כיום, הוא מדגיש, ניתן לרכוש עדשות מחליפות צבע המגיעות לרמת כהות שכמעט זהה לזו שבמשקפי שמש אופטיים רגילים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לכל מוצר יש יתרונות וחסרונות: "עדשות אלו לא מתכהות למקסימום בנהיגה, מאחר שרכבים רבים מצוידים כיום בשמשה המסננת קרינת UV ועל כן גורמת לעדשות להתכהות באופן חלקי בלבד".

דגמים זהים, עדשות שונות

לעיתים אנו נתקלים בדגמים של משקפי שמש זהים לחלוטין אך בכל זאת מתומחרים במחירים שונים. הסיבה לכך נעוצה בדרך כלל בשוני בסוגי העדשות: עדשות שמש "רגילות", המספקות אפקט "הצללה", לעומת עדשות שמש "מקוטבות" (המכונות גם עדשות פולרואיד). עדשות שמש מקוטבות, הן עדשות שיש בהן פילטר מקוטב, המהווה חלק ממבנה העדשה ומספק ההגנה טובה יותר מפני סנוור. האור המקוטב הוא אור המוחזר אל העין ממשטחים שטוחים כגון כביש, מדרכה, מים או שלג ומייצר סנוור בעוצמה גבוהה. מעבר לסנוור, נגרמת ירידה משמעותית באיכות הראייה שלנו ובתפיסת הצבעים הטבעית. ככל שרמת הקיטוב של האור גבוהה, כך תגדל ההפרעה לראייה.

משקפיים. ShutterStock
מבט בעדשה מקוטבת/ShutterStock

עדשות מקוטבות מומלצת בעיקר לאנשים הנמצאים שעות רבות במרחבים פתוחים, נוהגים זמן ממושך או עוסקים בספורט בסביבה פתוחה. כיום ניתן לייצר עדשות מקוטבות גם עם מרשם אופטי ואפילו מחומרי גלם דקים עבור מרשמים גבוהים. כמו כן ניתן לבחור עדשות מקוטבות בצבעים שונים לפי נוחות המשתמש או בהתאמה אסטטית לצבע המסגרת. חשוב שאופטומטריסט מוסמך ייקח חלק בבחירת המסגרת עבור עדשות מקוטבות וכמו כן דרושה מיומנות מקצועית בחיתוך העדשות ומסגורן במסגרת.

גם בחללים סגורים יש קרינה מזיקה

לא רק השמש מאיימת על העיניים שלנו. בעשורים האחרונים כולנו אימצנו באהבה את המסכים לחיינו וכיום אנחנו מוקפים בהם ובקרינה הנפלטת מהם כמעט משך כל שעות היום. הקרינה הנפלטת ממסכי מחשבים, סמארטפונים וטלוויזיות מכונה "אור כחול", ובמחקרים שונים נמצא כי אור מסוג זה עלול לגרום בין היתר לצריבה בעיניים, עייפות, בעיות שינה וקשיים בריכוז.

לכן, כשם שאתם מתגוננים מפני קרינת השמש המזיקה, מומלץ להתייחס באותה הרצינות גם לאור הכחול. כיום ניתן לרכוש משקפיים עם עדשות שמסננות את האור הכחול, ומצמצמות את ההשפעות המזיקות שלו.

"אני בהחלט ממליץ על מסנני אור כחול בעדשות עבור אנשים שנמצאים זמן רב מול מסכים, וזאת על מנת למנוע נזקים עתידיים. עדשות אלו מצוינות גם לילדים ולבני נוער שמבלים זמן רב מול הטאבלטים, הטלפונים הניידים והטלוויזיות", הוא מוסיף. בהקשר הזה מדגיש זיגדון כי קיימים מוצרים רבים שנועדו לסנן את האור הכחול, אולם רק עדשות איכותיות ממקור מהימן, כגון עדשות המולטיפוקל "דיפנדר" של המותג SKY, יאפשרו ראייה צלולה, ללא שינוי משמעותי של גוון הצבעים הטבעי וללא עיוותים.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully