וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוחדים לקרוא בחושך? שישה מיתוסים על ראייה שהגיע הזמן לנפץ

5.12.2017 / 6:28

אוכלים גזר כדי לשפר את הראייה? חוששים לשבת קרוב מדי לטלוויזיה? מנסים "לאמן" את שרירי העיניים במקום להרכיב משקפיים? ישנן לא מעט אמונות תפלות הקשורות בראייה. הנה האמת מאחורי כמה מהבולטות שבהן.

איש עם משקפיים מול מחשב. ShutterStock
מה באמת פוגע בראיה שלכם?/ShutterStock

אם תרימו לרגע את הראש מהמחשב ותשאלו אנשים סביבכם מהו לדעתם החוש החשוב ביותר, כנראה שרובם יענו תשובה אחת – חוש הראייה. אכן מדובר בחוש בעל החשיבות הרבה ביותר להתנהלות היום-יומית שלנו, ולזה שבלעדיו הכי קשה להתנהל. זו גם הסיבה שנולדו לא מעט מיתוסים ותפיסות מוטעות לגביו. כדי לעזור לכם לעשות קצת סדר, שוחחנו עם ניצן וייס, אופטומטריסט מוסמך ובעל מכון האופטיקה "לי אור וייס" מרשת "מכבי ממבט ראשון".

הנה כמה מיתוסים שייתכן בהחלט שאתם מאמינים בהם – והגיע הזמן להפסיק:

אסור לשבת קרוב מדי לטלוויזיה

אם יש לכם ילדים, בטח גם אתם אומרים להם כל הזמן את המשפט "אל תשבו קרוב מדי לטלוויזיה...", וגם אם לא, ודאי שמעתם אותו לא פעם בעצמכם בילדותכם. ובכן, בניגוד לדעה הרווחת שישיבה קרוב לטלוויזיה עלולה לפגוע בראייה, היא לא באמת גורמת לנזק ממשי לעיניים.

"במקרה הכי גרוע, הישיבה קרוב לטלוויזיה עלולה לגרום לעייפות ולכאבי ראש, מכיוון שמיקוד לטווח הקרוב דורש יותר מאמץ, אך לא הייתי מגדיר אותה כמסוכנת לראייה", מדגיש וייס. חשוב לזכור כי גם תופעות הלוואי האלה בהחלט יכולות להיפתר בעזרת מנוחה קצרה מההתבוננות במסך.

גזר. ShutterStock
מכיל מרכיב חיוני לבריאות העיניים. גזר/ShutterStock

גזר ישפר את הראייה

גזר עשיר בחומר הנקרא בטא-קרוטן ממנו הגוף מייצר ויטמין A, מרכיב חיוני לשמירה על בריאות העיניים. עם זאת, חלק ניכר מהתרומה שלו לבריאות העיניים באה לידי ביטוי בהיבט אחד בלבד. "הרכיבים התזונתיים של הגזר משפרים את ראיית הלילה בלבד ורק בקרב מי שקיים אצלו מחסור בחומר זה", מדגיש וייס. "את החומר החיוני ניתן לקבל מפירות וירקות נוספים, כך שבעולם המערבי אדם מקבל את צרכיו מתוך תזונה מאוזנת ואין צורך בצריכה מוגברת דווקא של גזר".

בחורף אין צורך להרכיב משקפי שמש

ניצן וייס מדגיש כי "בחורף אמנם השמש פחות ישירה וחלק מהזמן מעונן, אולם רמת הקרינה המזיקה לא שונה מעונת הקיץ. לכן חשוב להגן על העיניים ועל העור העדין שסביבן מנזקי הקרינה הישירה, ולהרכיב משקפי שמש גם בימים סגריריים. הדבר נכון למבוגרים ולילדים כאחד. חשוב לוודא שהמשקפיים שאתם רוכשים הם בעלי הגנת UV החוסמת את הקרינה המזיקה".

הרכבת משקפיים גורמת לעיניים להתרגל אליהם ומחלישה אותן

ראשית, חשוב להבהיר דבר אחד משמעותי - תפקידם היחיד של המשקפיים הוא תיקון טשטוש הראייה או בעיות אופטיות נוספות שקיימות בה. כאן מסתכמת ההשפעה של כלי העזר הזה עליכם. "המשקפיים לא ישנו בשום צורה את האופן שבו העיניים פועלות – לא יחלישו ולא יחזקו אותן", מרגיע וייס. "ליקויי הראייה הנפוצים לאו דווקא קשורים לבעיות בשרירי העין אלא למבנה העין, ואם אתם בוחרים שלא להרכיב משקפיים מתוך שאיפה 'לחזק' את השרירים, אתם בסך הכול מונעים מעצמכם את האפשרות לראות טוב וברור יותר".

איש חובש משקפיים מול מחשב. ShutterStock
מעיף את העיניים אבל לא פוגע בראיה |/ShutterStock

אסור לקרוא בחושך?

סביר להניח שאם תראו את ילדיכם קוראים בחושך, תחששו לבריאות העיניים שלהם. בהקשר הזה וייס מדגיש – העיניים שלהם במצב טוב בהרבה מאלה שלכם. "ילדים מסוגלים לקרוא בחושך בקלות, בעוד שלמבוגרים קשה מאוד לעשות זאת. מבוגרים, לעומת ילדים, זקוקים לכמות רבה יותר של אור לקריאה בגלל ירידה ביכולת של המערכת האופטית לאורך השנים", הוא מוסיף.

אפשר להקביל את המצב הזה לצילום תמונה בחושך. אף אחד לא באמת חושב שזה יפגע במצלמה או בכל דבר אחר מלבד פגיעה באיכות התמונה. קריאה בחושך אולי תגרום לעיניכם להתעייף מהמאמץ החריג, אך לא תגרום לנזקים לראייה או להידרדרותה. עם זאת, עדיף בהחלט לקרוא בסביבה שבה אור טבעי, ובכך למנוע את עייפות העיניים ולראות טוב יותר את הכתוב.

ויתור על המשקפיים יגדיל את המספר

כשאנחנו לא מרכיבים משקפיים למרות שאנחנו צריכים, ניתן להרגיש שהעין מתאמצת יותר מהרגיל כדי לראות. אתם עשויים לכווץ את מפתח העין כדי למקד את הראייה, פעולה שעלולה להיתפס כמזיקה לבריאות העין. עם זאת, כפי שציינו קודם, מידת הליקוי של העין אינה מושפעת מהמשקפיים – וזה נכון גם בהיעדרם.

עוד מדגיש וייס כי המספר אמנם לא יגדל כתוצאה מהסירוב להרכיב משקפיים, אך הימנעות מהרכבת משקפיים בגיל צעיר עלולה לגרום להשלכות חמורות אחרות. לדבריו, "המצב הזה יוצר ניוון של התאים במוח שאחראים על עיבוד המידע הוויזואלי המתקבל מהעיניים. אם האינפורמציה שהם מקבלים לאורך זמן אינה חדה ומדויקת, נוצר סוג של ניוון באזור הזה". לדבריו תופעה זו, הידועה בשם "עין עצלה", עלולה לפגוע ביכולת לראות תמונה חדה וברורה בעתיד, גם אם הילד כן ירכיב משקפיים.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון
  • עוד באותו נושא:
  • ראיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully