וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכרת הריון יכולה להיות הדבר הכי טוב שקרה לך

טובה קראוזה, מאמר אורח

3.1.2018 / 6:46

נשים שחלו בסוכרת הריון מצויות בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד. יש לכן שתי אפשרויות: להלחץ מהאבחנה, או לראות בה הזדמנות לשנות את העתיד שלכן ולהפוך אותו לבריא יותר

סוכרת היריון. ShutterStock
ההריון הוא כמו "מבחן מאמץ" לגוף שלך. אישה בהריון בודקת את רמת הסוכר/ShutterStock

"בהתחלה הייתי בהלם, אבל אז הבנתי שזה אחד הדברים הכי טובים שקרו לי" - סיפרה לי אישה שפגשתי, כששוחחנו על סוכרת ההריון שהיתה לה. זה עשוי להשמע מוזר, הרי אחת הסיטואציות המלחיצות ביותר בהריון היא קבלת אבחנה של סוכרת הריון. אבל האבחנה הזאת יכולה גם להיות הזדמנות עבורך להיות בריאה יותר בעתיד.

בזמן ההריון כל מערכות הגוף עובדות קשה יותר: הלב מזרים יותר דם, הכליות מסננות החוצה גם את חומרי הפסולת של האם וגם את אלה של העובר, הלבלב מייצר יותר אינסולין ועוד. כך שהריון הוא מעין "אתגר מאמץ" לגוף שלך. אם את עוברת את ההריון ללא מצבים רפואיים מיוחדים, המשמעות היא שיש לך סיכוי גבוה להיות בבריאות טובה גם בעוד שנים רבות קדימה.

עוד בנושא:
נשים בהריון חשופות כל הזמן לרעלים שמשפיעים על בריאות התינוק
יותר נשים מעשנות גראס בהריון והרופאים לא יודעים עד כמה זה מזיק
אפידורל מעכב את התקדמות הלידה? מחקר חדש טוען שלא

סלט פירות בהריון. ShutterStock
תפריט של סוכרת הריון אינו מכיל סוכר, אך ניתן לשלב בו פירות/ShutterStock

אולם, במצב שבו אישה מפתחת סוכרת הריון, המשמעות היא שהגוף לא מתמודד היטב עם אותו אתגר מאמץ, ולכן הסיכון של אישה כזאת לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד גבוה יותר משל אישה שלא היתה לה סוכרת הריון. מחקר גדול שנערך בשנים האחרונות מצא שלנשים שחלו בסוכרת הריון יש סיכון גבוה פי 7 לפתח סוכרת סוג 2 בהשוואה לנשים שלא היתה להן סוכרת הריון. ולפי נתוני הפדרציה הבינלאומית לסוכרת, 50 אחוזים מהנשים שהיתה להן סוכרת הריון יפתחו סוכרת סוג 2 תוך חמש עד עשר שנים לאחר הלידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הצצה לעתיד

נשמע מלחיץ? הופעה של סוכרת הריון היא כמו הצצה לעתיד האפשרי שלך. המשמעות שלה היא שאת בסיכון, אבל היא גם מאפשרת לך להיערך כדי למנוע אותו וליצור לעצמך עתיד אחר. סוכרת סוג 2 היא לא גזירת גורל, גם אם יש בנוסף היסטוריה משפחתית של סוכרת. סוכרת סוג 2 מושפעת מאוד מאורח החיים שלך: ממה שתאכלי, ממידת הפעילות הגופנית שלך ומהמשקל שלך, והמניעה מתחילה כבר בהריון.

הטיפול בהריון

עם גילוי סוכרת ההריון, המטופלת מופנית לדיאטנית להתאמת תפריט ולקבלת כל המידע הדרוש שיאפשר לה לטפל בעצמה. התפריט אמנם מכיל פחמימות, אבל בכמות קצת יותר קטנה מהרגיל. התפריט אינו מכיל סוכר או מזונות ומשקאות שמכילים סוכר, אך אפשר לשלב בו פירות לפי המלצת הדיאטנית. חשוב שהפחמימות בתפריט יהיו ממקורות שמאפשרים עלייה איטית יותר של הסוכר בדם בדגש על דגנים מלאים וקטניות, וכדאי לשלב עם המזון הפחמימתי גם ירקות ומזון עשיר בחלבון ו/או בשומן כדי להאט את עליית הסוכר בדם לאחר הארוחה. מעקב באמצעות מד סוכר יעזור לזהות מהם המזונות הפחמימתיים המתאימים לך ביותר.

אמא רצה בפארק עם תינוק בעגלת ג'וגינג. ShutterStock
ספורט הוא רשת הביטחון שלך. אישה רצה עם עגלה/ShutterStock

לאחר הלידה, הסוכרת נעלמת ברוב המכריע של המקרים ומאוד מפתה לחזור לכל הרגלי האכילה הקודמים, כי לכאורה הכל בסדר, אבל המסע למניעת סוכרת ממשיך: דרך חיים של כמה שפחות סוכר מוסף בתזונה היומיומית, שפע ירקות, פירות במידה ומזונות קרובים ככל האפשר לצורה הטבעית שלהם.

לאחר 6-12 שבועות מהלידה מומלץ לכל אישה שהיתה לה סוכרת הריון לבצע העמסה של 75 גרם גלוקוז כדי לוודא שרמת הסוכר תקינה. תוצאה של מתחת ל-100 מ"ג לדציליטר בצום ומתחת ל-140 אחרי שעתיים היא תוצאה תקינה. חשוב לחזור על ההעמסה אחת ל-1-3 שנים לפי המלצת הרופא/ה.
פרט לתזונה, הרכיב השני במניעה הוא פעילות גופנית. בחיים העמוסים שלנו, נדמה שאין לנו זמן לעשות ספורט. לא כולם אוהבים ספורט, אבל ספורט הוא רשת ביטחון וחשוב למצוא את הפעילות המתאימה ביותר ולפנות לה את הזמן. זאת השקעה חשובה מאין כמוה לעתיד, אפשר לומר שזה ביטוח הבריאות המשתלם ביותר שאפשר לעשות.

לקראת ההריון הבא

לנשים שמתכננות הריון נוסף, חשוב לבדוק מראש גם את רמת הסוכר וגם את רמת ההמוגלובין המסוכרר (המוגלובין A1C, בדיקה שמהווה מדד לאיזון הסוכר בשלושת החודשים האחרונים) כדי לוודא שהכל תקין. במידת הצורך, כדאי לפנות לייעוץ אצל דיאטנית.

טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית לנשים בהריון ולאחר הלידה, ומחברת ההדרכה האינטרנטית החדשה "הצילו! יש לי סוכרת הריון" שמיועדת לנשים שאובחנו עם סוכרת הריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully