וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: התרופות היומיומיות האלה עלולות להיות ממכרות

19.12.2017 / 6:48

אנחנו משתמשים בתרופות האלה בלי לחשוב פעמיים, בעיקר בחורף, אבל לעיתים עלולות להיות לזה השלכות מטרידות. הנה כל התרופות שעלולות לגרום לכם להתמכרות

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בסרטון: ה-FDA פרסם אזהרה דרמטית מפני שימוש במשככי כאבים. מה זה באמת אומר?

התמכרות לתרופות מרשם נשמעת כמו בעיה שלקוחה מסדרות אמריקאיות, אבל מדובר בתופעה אמיתית ומטרידה מאוד. אנחנו משתמשים בתרופות לא מעט, בעיקר בחורף, ואף אחד לא רוצה למצוא את עצמו תלוי בהן לתפקוד היומיומי שלו. אבל למרבה הצער, זה יכול לקרות, גם אם מדובר בסירופ שיעול או בתרופה לצינון. הנה רשימה התרופות היומיומית הכי ממכרות שיש.

עוד בנושא:
משרד הבריאות מזהיר: קודאין מסוכן לילדים
הסם המסוכן והחוקי שנמצא בארון התרופות שלנו
200 אלף מתים ב-20 שנה: משככי הכאבים הורגים את אמריקה

התרופות שאמורות להרגיע אתכם

בנזודיאזפינים הם קבוצת תרופות שמשמשות בעיקר לטיפול בבעיות שינה ובחרדה. מדובר בתרופות טובות ובטוחות באופן יחסי, אולם שימוש יתר בהן עלול להוביל לתלות ולהתמכרות. דוגמאות לכך הן התרופות קסנקס ואסיבל שמיועדות לשימוש לתקופה קצרה על שום יכולתן המהירה יחסית (בתוך שבועות ספורים) להוביל להתמכרות. מסיבה זו חשוב ליטול תרופות אלה רק בהתאם להתוויה רפואית ותוך מעקב רפואי, וכמובן לא לצרוך אותן ללא מרשם.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: האם תרופות נגד כאבים בטוחות לשימוש?

לכתבה המלאה
תרופות נגד דיכאון. ShutterStock
אל תיסחפו על הקסנקס. תרופות/ShutterStock

באופן דומה שימוש ממושך בתרופות לשינה כמו אמביאן (נקראת גם סטילנוקס) עלול לגרום להתמכרות. בנוסף, שילוב בין תרופות שינה לאלכוהול עלול להיות מסוכן, בעיקר אם נצרך בערב או לפני השינה בסמוך לנטילת התרופה.

תרופות להקלה על צינון

תרופות אלה אומנם לא ממכרות מאוד, אבל יש להן פוטנציאל לשימוש כסמים לכל דבר. התרופה הראשונה היא Dextromethorphan (או DXM) שהיא חלק מרוב התרופות שאתם מכירים להקלה על שיעול, אך מינון גבוה מאוד שלה עלול לגרום לתחושת היי ואפילו להזיות. במינונים גבוהים מאוד התרופה יכולה לגרום להקאות ולדופק מואץ. גם התרופה נגד שיעול קודאין גורמת להתמכרות, אבל היא שייכת למשפחה אחרת (ראו פסקה אחרונה).

תרופות. ShutterStock
רק אל תיסחפו. תרופות נגד צינון/ShutterStock

חומר נוסף המרכיב את התרופה השנייה הוא פסאודואפדרין - המסייע להקלה על גודש בריריות דרכי הנשימה, ולכן משמש להפחתת גודש באף ובסינוסים במקרי נזלת ויראלית - כמו בהצטננות או בנזלת אלרגית. חומר זה מצוי בהרבה מהטיפולים להצטננות כולל בכדורים, בסירופים ובתרסיסים לאף.

במינונים גבוהים, פסאודואפדרין הוא אחד מהחומרים שבהם נעשה שימוש בסמים ממריצים, ולכן חשוב להקפיד ליטול תרופות לצינון אך ורק לפי המינון והמשך שמצוין על גבי האריזה ובהתאם להמלצות הרופא והרוקח. מינון יתר עלול להוביל לעלייה בלחץ הדם, עלייה מסוכנת בדופק עד כדי סכנת חיים בעיקר בשילוב עם סמים ממריצים.

תרופות להפרעות קשב וריכוז

אמפטמינים הן תרופות שגורמות לגירוי של מערכת העצבים המרכזית, מה שיוצר עלייה באנרגיה, שיפור ביכולת הריכוז והמיקוד ולעיתים אף תחושת אופוריה. אמפטמינים משמשים לטיפול במגוון של מצבים - החל מעודף משקל, היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז, ונרקולפסיה (מצב שבו אנשים נרדמים פתאום).

סטודנטים צעירים לומדים באמצעות מחשבי לפטופ וטאבלטים. ShutterStock
שימוש לרעה בתרופות טובות, נפוץ בעיקר אצל סטודנטים/ShutterStock

תרופות אלה אמנם יכולות להוביל להתמכרות בשימוש רגיל, אך מרבית מקרי ההתמכרות מתרחשים כאשר עושים שימוש בתרופה שלא בהתוויה הרפואית. סטודנטים רבים עושים שימוש באמפטמינים לשיפור יכולת הריכוז לצורך לימוד לבחינות. מעבר לעובדה שזה לא בריא, זה גם לא יעיל. מחקר שפורסם לאחרונה מצא שהישגיהם של סטודנטים שעשו שימוש באמפטמינים ללא התוויה רפואית לא עלו על אלה שלא השתמשו בהם, ולעיתים אף היו נמוכים יותר.

שימוש יתר באמפטמינים עלול לגרום לתופעות כמו עלייה מסוכנת בטמפרטורת הגוף, פעילות לא מהירות או לא סדירות של הלב. מינונים גבוהים, או גרסאות לא חוקיות, עלולים אף לגרום למוות.

תרופות לכאבים חזקים

אופיואידים הם קבוצה גדולה של תרופות שמשמשת בעיקר לטיפול בכאבים בדרגות חומרה גבוהה. גם התרופה נגד שיעול קודאין משתייכת לקבוצה זו. התרופות הללו, שכוללות אוקסיקונטין, מורפיום ועוד, מובילות במינונים גבוהים לתחושת אופוריה שיכולה למכר. בנוסף, במינונים גבוהים הן עלולות לגרום לדיכוי נשימתי.

1 מכל 4 אנשים שמקבלים טיפול באופיואידים שלא לטיפול בכאב על רקע סרטן מפתח התמכרות. התמכרות לאופיואידים עלולה להוביל לסכנות רבות גם מחוץ לגוף, ונקשרה לסיכון מוגבר לתמותה בתאונות דרכים ולתמותה באופן כללי, בעיקר בשימוש יתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully