וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מזהיר: קודאין מסוכן לילדים

13.7.2015 / 11:44

בישראל אימצו את ההמלצה האירופאית והחליטו להגביל את השימוש בתרופות המכילות קודאין בילדים ובנשים מניקות. למה זה קורה ומה כדאי לתת לילדים במקום?

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בסרטון: ה-FDA פרסם אזהרה דרמטית מפני שימוש במשככי כאבים. מה זה באמת אומר?

משרד הבריאות הודיע היום (שני) כי הוא מאמץ את המלצת רשות התרופות האירופאית (EMA) להגביל את השימוש בתכשירים המכילים קודאין בילדים ובנשים מניקות. זאת לאחר שבעולם דווחו מספר מקרים של דיכוי נשימתי ואף מוות בעקבות שימוש בתרופות אלו. מומחים לרפואת ילדים אינם מופתעים מההודעה ומסבירים מדוע זה קורה ומה כדאי לתת לילדים במקום.

על פי הנחיות משרד הבריאות, אין לתת תרופות שמכילות קודאין בכלל לילדים מתחת לגיל 12 ולנשים מניקות. בנוסף, לא מומלץ לתת תכשירים המכילים קודאין לילדים (12-18) שסובלים מבעיות נשימה. בכל מקרה יש לשים לב לסימני הרעלה הכוללים: קשיי נשימה, סחרחורות, ישנוניות יתר ובלבול. כאשר יש חשש לתופעות לוואי אלה יש לפנות לרופא מידית. העלונים לתכשירים המכילים קודאין עודכנו בהתאם להמלצות אלו.

משככי כאבים. ShutterStock
"הודעת משרד הבריאות מצרפת את ישראל למה שנהוג בשאר העולם"/ShutterStock

קודאין מדכא רפלקס ששומר על הבריאות שלנו

"בשנים האחרונות דווחו מספר מקרים שההשפעה של הקודאין הייתה כל כך חזקה, עד כדי הפסקת נשימה"

קודאין היא תרופה ממשפחת האופיואידים, המיועדת לטיפול בשיעול ולשיכוך כאב. התרופה משווקת בישראל במגוון תכשירים, הן כמרכיב יחיד והן עם מרכיבים נוספים. בניגוד לתרופות אחרות לשיעול, בעיקר בסירופ, שגורמות לשיעול יותר קל, או מכייחות, קודאין מדכאת את רפלקס השיעול ישירות במוח. מרכז הנשימה ורפלקס השיעול קיימים בגזע המוח. מדובר במנגנון חשוב, אשר המורפין, החומר הפעיל בקודאין, מדכא אותם.

"הבעיה עם קודאין היא שהוא מדכא רפלקס שמאד חשוב עבורנו", מסביר פרופסור יעקב קוינט, מנהל תחום רפואת ילדים במכבי שרותי בריאות. "אם לא השיעול, היינו סובלים מדלקות ריאה חוזרות ונשנות ומסכנות חיים, כי לא היינו יכולים להוציא את הליחה. שיעול הוא למעשה מנגנון הגנה של הגוף".

פרופ' קוינט מסביר כי לפעמים השיעול טורדני כל כך, עד שהסובלים ממנו לא מצליחים לישון בלילה. "הרצון של הורים להקל על ילדיהם הוא חשוב, אבל אנחנו יודעים שבילדים קטנים דווחו בספרות בשנים האחרונות מספר מקרים שההשפעה של הקודאין על המנגנונים הייתה כל כך חזקה, עד כדי הפסקת נשימה. בעולם היו גם אסונות כתוצאה משימוש בילדים. בישראל אולי היו מקרים כאלה, אבל אנחנו לא יודעים על כך".

אז מה עושים אם הילד לא מפסיק להשתעל?

ריבוי המקרים הביא את רשות התרופות האירופית להוציא בחודש אפריל בנוגע להגבלת השימוש בתכשירי קודאין בילדים, נשים מניקות ובאוכלוסיות בסיכון. לדברי פרופסור קוינט, לא מדובר בצעד מפתיע. "עוד לפני כן היה קיים איסור להשתמש בתכשירים כאלה בילדים מתחת לגיל שנתיים. גם ה-FDA הוציא אזהרה דומה. הודעת משרד הבריאות היום מצרפת את ישראל למה שנהוג בשאר העולם".

אז מה עלינו לעשות אם ילדנו אינו מפסיק להשתעל? "יש הרבה סירופים לשיעול שמכייחים ולא מדכאים את השיעול", מסביר פרופסור קוינט. "אבל גם אותם יש לצרוך באופן מוגבל. ילד בריא צריך להשתעל. אפשר לקחת אותו בידיים, להקל, לתת שתייה חמימה. יש מקום לכייח, שההפרשות יהיו יותר קלות להוצאה. אבל לא לדכא לחלוטין את השיעול".

רשימת תכשירים המכילים קודאין:

רקוד טבליות - REKOD TABLETS

פרטוסול סירופ - PERTUSSOL SYRUP

טוקאר סירופ - TOCARE SYRUP

קודאברול - CODABROL

קוד-אקמול - COD-ACAMOL 15/325

ברונכולט פורטה - BRONCHOLATE FORTE

קודיקל טבליות - CODICAL TABLETS

ספסמלגין - CODICAL TABLETS

קוד-גואיאקול סירופ - COD-GUAIACOL SYRUP

קודיביס סירופ - CODIVIS SYRUP

קודיביס כמוסות - CODIVIS CAPSULES

מיגרלב - MIGRALEVE

נורופן פלוס - NUROFEN PLUS

רוקסט - ROKACET

רוקסט פלוס - ROKACET PLUS

היסטפד קומפאונד לינקטוס - HISTAFED COMPOUND LINCTUS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully