וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת הילדים הקטלנית שעושה קאמבק

30.11.2017 / 7:22

מה גרם למחלת השנית, מחלת ילדים שדי נעלמה מהעולם המפותח בתחילת המאה הקודמת, לחזור ולהתפשט באנגליה, סין, וייטנאם ומדינות נוספות? הרופאים לא ממש מצליחים להבין. אלה התסמינים שאתם צריכים להכיר

יד של ילד עם פריחה אדומה אופיינית למחלת השנית. ShutterStock
מה גרם למחלה להופיע שוב? פריחה אופיינית לשנית/ShutterStock

לאחר עשורים רבים שבהם כמעט ולא נתקלנו במקרים של מחלת השנית (scarlet fever) פרט אולי לקריאה חוזרת בספר נשים קטנות, בשנים האחרונות המחלה (שגבתה את חייה של בת' בסצינה קורעת לב) נמצאת שוב במגמת עלייה במקומות שונים ברחבי העולם והרופאים לא ממש מצליחים להבין למה.

בשנת 2014 מספרם של מקרי המחלה החל לעלות בעקביות ובשנת 2016 כבר דווחו יותר מ-19 אלף מקרים של המחלה ב-620 מוקדי התפרצות שונים, רובם בבתי ספר וגני ילדים. נתון זה גדול פי 7 ממספר מקרי המחלה ב-2011.

עוד בנושא:
חידון מחלות מהספרים: מאיזו מחלה מתה בת' מנשים קטנות?
התפרצות חצבת באירופה: מי צריך להתחסן, ואיפה עושים את זה?
התפרצות עגבת בבריטניה: עלייה של 97 אחוזים

תמונת וינטג' של ילד עם פריחה אדומה אופיינית למחלת השנית. ShutterStock
סיבת המוות המובילה בילדים בתחילת המאה ה-20/ShutterStock

שנית היא זיהום חיידקי והיא נגרמת על ידי חיידקי סטרפטוקוקוס A. תסמיני המחלה כוללים כאב גרון, חום, כאבי ראש, בלוטות לימפה נפוחות, 'לשון תות' (לשון מחוספסת ונפוחה) ופריחה אופיינית. רשימת הסימפטומים הזאת אולי לא נשמעת לכם חמורה או מפחידה, אולם המחלה הזאת גבתה את חייהם של 36 אלף בני אדם באנגליה של תחילת המאה ה-20 והיתה גם גורם המוות המוביל בקרב ילדים.

עוד באותו נושא

איך אפשר למנוע הדבקה במחלות במסגרות חינוכיות?

לכתבה המלאה

אין חיסון, יש טיפול

לא קיים חיסון המגן מפני הידבקות במחלת השנית, אולם לאחר ההדבקה ניתן לטפל בה יחסית בקלות בעזרת טיפול אנטיביוטי. זו גם הסיבה שבזכותה המחלה הלכה ונעלמה במדינות מפותחות החל מ-1945 והלאה.

ההסבר המתבקש להופעתה המחודשת של כל מחלה הוא הופעתו של זן חדש של החיידק הגורם לה שמתפשט בקלות ולעתים גם עמיד לאנטיביוטיקה. אולם, בדיקות גנטיות ומולקולריות שנערכו במקרים העדכניים של המחלה שללו את האפשרות הזאת, והעלו שמדובר בזנים מוכרים של החיידק. משמעות הדבר היא שחוקרים עדיין אינם יודעים לומר מה הסיבה לקאמבק שעושה המחלה בשנים האחרונות. הנתונים אודות ההתפרצות המחודשת של המחלה פורסמו בכתב העת The Lancet.

לשון תות לשון נפוחה ומחוספסת אופיינית למחלת השנית. ShutterStock
גלו ערנות לתסמינים: 'לשון תות' מחוספסת האופיינית למחלת השנית/ShutterStock

רופאים קוראים לציבור לגלות ערנות לסימפטומים בזמן שהקהילה הרפואית והמדעית ממשיכה לחפש תשובות. "אף על פי שהנתונים העדכניים עדיין לא מתקרבים למספרי ההדבקה שראינו בתחילת המאה הקודמת, העלייה הנוכחית היא הגדולה ביותר שראינו במאה האחרונה", אמרה תרזה למאני, החוקרת שהובילה את איסוף הנתונים אודות המחלה בשנים האחרונות במסגרת עבודתה בארגון לבריאות הציבור באנגליה.

קוראים להורים להיות ערניים לתסמינים

"הנתונים הראשוניים מ-2017 מצביעים על ירידה מסויימת במקרי ההדבקה בשנית, אך אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי המצב מקרוב", הוסיפה למאני. "אנחנו קוראים להורים להיות מעודכנים וערניים לתסמינים של שנית ולפנות לבדיקת רופא בכל מקרה של חשד למחלה".

המדינות שבהן היו ההתפרצויות המשמעותיות ביותר של המחלה בשנים האחרונות פרט לאנגליה, הן מדינות באסיה כמו סין, וייטנאם דרום קוריאה והונג קונג. הבדיקות עד כה לא הצליחו למצוא קשר גנטי בין החיידקים שאותרו באנגליה ובין הזן שאותר באסיה, אולם ייתכן שקשר כזה יימצא בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully